شناسه خبر: 7325 منتشر شده در مورخ: 1394/7/12 ساعت: 13:31 گروه: اقتصادی  
ساماندهی موسسات پولی بر کاهش نرخ سود اولویت دارد

ساماندهی موسسات پولی بر کاهش نرخ سود اولویت دارد

یک اقتصاد دان تصریح کرد: بانک مرکزی قبل از تلاش برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی باید ابتدا بازار غیر متشکل پولی و موسسه های مالی و اعتباری را ساماندهی و نظام مند کند.

به گزارش ایران سپید دکتر جواد عشقی نژاد در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: اگر بخواهیم تجربه های گذشته مبنی بر تعیین نرخ های دستوری را تکرار کنیم همان بحران تکرار خواهد شد و منابع و سپرده های بانکی از بانک های خصوصی و دولتی نظارت پذیر به سمت برخی بانک ها و موسسات غیر پایبند به اصول بانک مرکزی خواهد رفت.

وی افزود: این روند باعث افزایش بی نظمی پولی می شود و تاثیر مخرب بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

عشقی نژاد گفت:‌ خوشبختانه بانک مرکزی رویکرد خوبی برای ساماندهی همه موسسات پولی و مالی دارد و امیدواریم به زودی همه ارکان بازار پول زیر چتر نظارت دقیق بانک مرکزی  درآید.

وی افزود: اگر این کار تحقق نیابد هرگونه دستکاری نرخ سود بانکی باعث ضرر بانک های قانون مند می شود و بخش زیادی از نقدینگی وارد بازارهای واسطه گری و دلالی خواهد شد.

این اقتصاد دان درباره تک نرخی شدن ارز هم گفت: حرکت بانک مرکزی در این مسیر است و باید منتظر باشیم شرایط و محیط های بیرونی و داخلی اقتصاد این اجازه را برای کاهش فاصله نرخ مبادله ای و نرخ آزاد ارز بدهد.

عشقی نژاد گفت: نمی توان برای کاهش نرخ سود بانکی دستور صادر کنیم برای اینکه پول همواره به دنبال سود بیشتر خواهد رفت و اگر نرخ سود به صورت غیر واقعی و غیر علمی تعیین شود ، به سمت بخش تولید نخواهد رفت بنابراین باید ابتدا شرایطی فراهم شود که اجازه ندهد منابع پولی در صورت کاهش نرخ سود به سمت بخش های غیر تولیدی برود.

بنابر این گزارش برخی کارشناسان معتقدند اگر چه حجم نقدینگی در اقتصاد کشور از سوی مراجع قانونی تا 800 هزار میلیارد تومان اعلام می شود اما با منابع در اختیار موسسات مالی و اعتباری خارج از نظارت بانک مرکزی در مجموع به 1000 میلیارد تومان می رسد که اگر این منابع به خوبی و در ساختاری منظم، سیاست گذاری و به سمت تولید و بخش های واقعی هدایت شود می تواند به رشد قابل توجه اقتصاد ملی کمک کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *