شناسه خبر: 6994 منتشر شده در مورخ: 1394/5/25 ساعت: 08:47 گروه: اقتصادی  
معاون سازمان نظام مهندسی کشاورزی: طرح های کشاورزی دارای پیوست آموزشی می شود

معاون سازمان نظام مهندسی کشاورزی: طرح های کشاورزی دارای پیوست آموزشی می شود

معاون آموزشی ، فنی ، پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه یکی از نهاده های مهم تولید در عرصه های کشاورزی ، نهاده علمی است گفت : پیشنهاد کردیم طرح های کشاورزی از این پس دارای پیوست آموزشی شود تا بهره وری تخصیص منابع و کارایی فعالیت ها و کارآمدی بهره برداری ها افزایش یابد .

به گزارش ایران سپید به نقل از رادیو اقتصاد، محمدعلی کمالی در مصاحبه با این رادیو افزود: طرح های کشاورزی زیادی در کشور در حال اجراست که اگر همراه با ترویج علوم روز کشاورزی و دانش و فناوری نوین باشد حتما بهره وری هم افزایش خواهد یافت که به نفع بهره برداران و اقتصاد ملی خواهد بود.

وی با بیان اینکه کشورهای دارای مزیت کشاورزی به دنبال افزایش تولید و صادرات آن در بازارهای جهانی هستند گفت: این کشور ها از این وضعیت ها و استعداد ها به عنوان اقتدار در عرصه دیپلماسی اقتصادی استفاده می کنند و کشوری خود را مقتدر می داند که بتواند امنیت غذایی خود را تضمین کند و در بازارهای صادراتی نیز سهمی داشته باشد.

کمالی افزود: اقتصاد کشاورزی ایران در منطقه بالاترین مزیت رادارد و اگر با ترویج علوم و دانش روز  و همچنین فناوری های بومی همراه شود به راحتی می توانیم علاوه بر تقویت اقتصاد کشاورزی بهره برداران و افزایش ضریب امنیت غذایی خود در بازارهای منطقه نیز حضوری پیدار داشته باشیم.

معاون آموزشی ، فنی ، پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به اجرای طرح کلان 550 هزار هکتاری کشاورزی در دشت هاس خوزستان اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی هم علاقمند است پیوست آموزشی در این طرح تهیه و اجرا شود تا به سمت افزایش بهره وری حرکت کند.

وی گفت: این پیوست آموزشی شامل شبکه نرم افزاری برای انتقال دانش روز کشاورزی به تولید کنندگان خواهد بود که از دو طریق مجازی و حضوری قابل ارائه و شامل همه نیازهای بهره برداران برای استفاده بهینه از فناوری های سخت و نرم تولید است.

 

کمالی گفت: آموزش و ترویج کشاورزی چهره به چهره با همکاری اعضای سازمان در برنامه است و آموزش مجازی رامی توانیم از طریق تلفن همراه و اینترنت در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

 

بنابراین گزارش بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی کشور در 550 هزار هکتار از اراضی استان های خوزستان و ایلام در حال اجراست.

این طرح ها در چارچوب سفر 17 سال پیش مقام معظم رهبری به استان خوزستان در حال اجراست.

قرار است با اجرای این طرح زمین های کشاورزی منطقه به شبکه های آبیاری نوین مجهز شود و طرح های زهکشی و تسطیح و نوسازی هم انجام می شود.

تا قبل از دولت یازدهم 75 هزار هکتار از این زمین ها احیا شد و در دولت یازدهم تاکنون در 300 هزار هکتار اجرا شده است.

هم اینک 70 پیمانکار و 105 شرکت مشاوره در حال کار در این اراضی هستند.

برای اجرای این طرح مقام معظم رهبری موافقت کردند یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص یابد

‌ایشان همچنین اجازه دادند 500 میلیون دلار علاوه بر ان برای احیای 46 هزار هکتار از اراضی دشت زابل در استان سیستان و بلوچستان اختصاص یابد که عملیات اجرایی این طرح نیز از اواخر پارسال اغاز شده است.

اما " توسعه علمی" اصلی ترین نهاده کشاورزی است و کشاورزی سنتی امروزه توجیه اقتصادی ندارد و باید همه کشاورزان به توسعه علمی و دانش های جدید کشاورزی به عنوان نهاده جدید تولید توجه کنند.  توسعه پایدار اقتصاد کشاورزی باید مبتنی بر الگوهای دانش بنیان باشد و کشاورزی تولید محصولات ارگانیک که در جهان درحال گسترش است در ایران هم باید توسعه یابد که ظرفیت­های خوبی داریم.

باید هزینه های بین المللی منابع آب و خاک را ارزیابی و متناسب با آن برای توسعه و تولید محصولات کشاورزی و رشد و بهره وری منابع برنامه ریزی کنیم و اقتصاد کشاورزی به سمت الگوهای دانش بنیان و هوشمندانه حرکت می کند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *