شناسه خبر: 6985 منتشر شده در مورخ: 1394/5/24 ساعت: 12:22 گروه: بهداشت و سلامت  
غذاهایی که موجب خارش چشم می‌شوند/مهم‌ترین عامل در درمان ناباروری/علائم سکته قلبی
بسته ویژه مشاور سلامت

غذاهایی که موجب خارش چشم می‌شوند/مهم‌ترین عامل در درمان ناباروری/علائم سکته قلبی

مشاوران سلامت امروز در پاسخ به پرسش‌ شهروندان درباره غذاهایی که موجب خارش چشم می‌شوند، مهم‌ترین عامل در درمان ناباروری و علائم سکته قلبی سخن گفتند.

به گزارش ایران سپید به نقل از  خبرگزاری فارس، شهروندان ایرانی از هر جای ایران می‌توانند سؤالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، روان،‌ بیمارهای واگیر و غیر واگیر، راه‌های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کنند.

غذاهایی که موجب خارش چشم می‌شوند

 مهدی رخصت یزدی؛ فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: مالیدن چشمی که می‌خارد یک واکنش طبیعی است، اما مالیدن چشم‌ها باعث آزاد شدن مقادیر بیشتر هیستامین و سایر واسطه‌های آلرژی می‌شود و درنتیجه موجب بدتر شدن علائم حساسیت می‌گردد. پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد چشم‌ها را نمالید.

وی ادامه داد: یکی از شایع‌ترین شکل حساسیت چشمی ورم ملتحمه است. این بیماری اغلب در اثر حساسیت به گرده گل‌ها و گیاهان ایجاد می‌شود، به همین علت در فصل بهار و تابستان شایع‌تر است.

این فوق تخصص قرنیه افزود: گاهی اوقات مصرف برخی مواد غذایی حساسیت‌زا مثل تخم‌مرغ، آجیل، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، بادمجان، ادویه‌ها، شیر و ماهی ممکن است باعث بدتر شدن علائم پوستی و چشمی این بیماری شود. در این حالت حذف این مواد از رژیم غذایی به کنترل بیماری کمک می‌کند. به‌علاوه مواد حساسیت‌زای موجود در هوا مثل گردوخاک خانگی، کپک‌ها، مو و پرز حیوانات نیز می‌تواند باعث شدیدتر شدن علائم در افراد مبتلا شود. این نوع از حساسیت چشمی معمولاً با آب‌ریزش از بینی همراه است.

وی گفت: خارش، سوزش و قرمزی چشم‌ها و تورم پلک و ملتحمه همراه با آب‌ریزش می‌تواند از علل این بیماری باشد. معمولاً این علائم وقتی بیمار در معرض آفتاب مستقیم قرار می‌گیرد با شدت بیشتری همراه است.

در بعضی از مواد، این بیماری قرنیه را نیز درگیر می‌کند که در صورت تداوم و عدم درمان مناسب ممکن است باعث آسیب‌هایی در این ناحیه شود. در برخی موارد، این بیماری بعد از به سن بلوغ رسیدن بیمار، خودبه‌خود برطرف و درمان می‌شود.

وی افزود: جهت پیشگیری از بروز این علائم می‌توان از قطره‌های و داروهایی استفاده کرد. معمولاً پیشگیری در این نوع از حساسیت‌های فصلی مؤثر است و بیمار را دچار عوارض کمتری می‌کند. برای تشخیص و درمان مناسب و به‌موقع، توصیه می‌شود قبل از اوج گرفتن بیماری به پزشک متخصص مراجعه و درمان شوید.

 مهم‌ترین عامل در درمان ناباروری

 سارا مختار، فلوشیپ ناباروری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با اشاره به اینکه 80 تا 90 درصد زوج هایی که بارور و نرمال هستند از زمان اقدام برای بارداری تا یکسال پس از  آن صاحب فرزند می‌شوند، افزود: تنها 5 تا 15 درصد زوج‌ها نیاز به تلاشی بیش از یکسال در جهت بچه‌دار شدن دارند.

ایشان در ادامه تأکید کرد: سن یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مورد نظر در بارداری است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود چرا که سن به عنوان فاکتوری مستقل دیده می‌شود که با بالا رفتن آن ذخیره تخمدانی و کیفیت تخمک‌های زنان کاهش می‌یابد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با تشریح اینکه با افزایش سن زنان، میزان ناباروری در آنها بالا، درصد سقط بیشتر و احتمال اینکه جنین از لحاظ ژنتیکی دچار مشکل شود افزایش می‌یابد، گفت: توصیه بسیار مهم ما این است که زنانی که در سنین بالای 35 سال تصمیم به بارداری می‌گیرند و پس از 6 ماه باردار نمی‌شوند هر چه سریعتر برای تشخیص و درمان اقدام نمایند.

وی خاطر نشان کرد: در کشور ما شیوع ناباروری در حدود 20 درصد برآورد شده است و این رقم بالایی در مقایسه با آمار جهانی که 12 تا 15 درصد است، محسوب می‌شود.

مختار مشکلات هورمونی را به عنوان شایع‌ترین دلایل تخمک‌گذاری نامتعادل که سبب اختلال در بارداری می‌شود، دانست و افزود: روند تخمک‌گذاری به تعادل پیچیده‌ای که باید میان هورمون‌ها و فعل و انفعالات آنها برقرار شود بستگی دارد و هر گونه اختلال در این روند، می‌تواند مانع از تخمک‌گذاری شود.

فرناز فاطمی فلوشیپ ناباروری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، تنبلی تخمدان را از جمله رایج‌ترین علل بروز ناباروری در زنان دانست و ضمن تشریح علایم آن افزود: PCO یا همان تنبلی تخمدان علایمی از قبیل اختلالات قاعدگی، پرمویی، عدم تخمک‌گذاری و ناباروری را به وجود می‌آورد که در واقع PCO شرایطی است که در آن تعادل هورمون‌های زنانه بهم می‌خورد و هورمون مردانه بیشتری ترشح می‌شود.

وی با تشریح برخی علل ناباروری در زنان، گفت: اختلالات قاعدگی، سابقه درمانی یا رادیوتراپی، یائسگی زودرس، مصرف برخی داروهای هورمونی، ناهنجاری‌های تخمدان‌ها، رحم و لوله‌های فالوپ می توانند از جمله علل بروز ناباروری در زنان باشد که نیازمند مراجعه به پزشکی و آغاز درمان است.

این متخصص زنان و زایمان مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با اشاره به عواملی که ممکن است زمینه ساز بروز ناباروری در مردان شود، افزود: مردانی که در کودکی سابقه ضربه به بیضه را داشته‌اند یا به بیماری‌هایی چون اوریون مبتلا شده‌اند و یا وجود هر علتی که نشان دهنده احتمال وجود مشکلات اسپرمی در مردان است باید در اولین فرصت جهت تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند.

فاطمی خاطرنشان کرد: آنچه در مسیر تشخیص و درمان ناباروری از اهمیت بسیاری برخوردار است، مراجعه همزمان زوج به پزشک و بررسی همزمان آنها است.

وی افزود: برنامه بعدی پایان ناباروری با موضوع PCO یا تنبلی تخمدان، با همکاری مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا ،شنبه 10 مرداد سال جاری، ساعت 19 از شبکه چهار پخش می‌شود.

فاطمی گفت: افزایش آگاهی زوجین درباره ناباروری، حفظ باروری و بررسی مشکلات پیش روی درمان در کشور اعم از مراجعه به مراکز غیرتخصصی درمان و باورهای نادرست در درمان ناباروری از مهم ترین اهداف این مرکز است.

علائم سکته قلبی

محمدحسین ماندگار؛ فوق تخصص جراحی قلب و عروق  درباره علائم سکته‌های قلبی گفت: جوان‌هایی که دارای افزایش وزن و همچنین دیابت و فشارخون کنترل نشده هستند، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند.

وی درباره علائم سکته‌های قلبی گفت: یکی از علائم سکته قلبی شروع درد قفسه سینه است که این درد قفسه سینه می‌تواند متنوع باشد و گاه به شکل درد زیر جناق سینه یا ریشه گردن و دست‌ها به‌ویژه دست چپ و این درد گاهی همراه باحالت تهوع و عرق ریزی است. البته بیماران دیابتی از این علائم مستثنی هستند و در هنگام بروز سکته قلبی هیچ دردی را احساس نمی‌کنند.

ماندگار گفت: مردم عمدتاً بیماری‌های قلبی را با دردهای معده و مسائل گوارشی اشتباه می‌گیرند و با درد سر دل به پزشک مراجعه می‌کنند. هر دردی در قفسه سینه مشکل قلبی نیست و ممکن است به دلایل بسیار مختلفی ایجادشده باشد اما توصیه می‌شود به دلیل اهمیت بیماری‌های قلبی هر درد در قفسه سینه جدی گرفته شود.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق افزود: برای کمک به شخصی که دچار حمله قلبی شده تا رسیدن به مراکز درمانی می‌توان از قرص‌های زیر زبانی و آسپرین 325 میلی‌گرم استفاده کرد و با آرامش دادن به بیمار و کنترل فشارخون وضعیت وی را بهبود بخشید.

یادآوری می‌شود شهروندان ایرانی از سراسر کشور می توانند سؤالات خود را درباره مسائل بهداشتی و درمانی با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net با خبرنگاران گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در میان بگذارند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *