برنامه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیتمتن برنامه جامع حمایت از حقوق افراد معلول را که روز 10 خرداد به تصویب هیئت محترم دولت رسیده است برای آگاهی شما درج میکنیم. |
مصوبات هیئت دولت (به صورت یکجا)،
مصوبات هیئت دولت (به تفکیک مواد)
لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت (به صورت یکجا)
لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت (به تفکیک فصول)
فصل دوم مناسبسازی، دسترسپذیری و تردد و تحرک
فصل سوم خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی
فصل چهارم امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی
فصل هفتم فرهنگسازی و ارتقای آگاهیهای عمومی
فصل هشتم حمایتهای قضایی و تسهیلات مالیاتی
فصل نهم معیشت و حمایت های اداری و استخدامی
بسمه تعالی
« با صلوات بر محمد و آل محمد»
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت ورزش و جوانان ـ وزارت دادگستری ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت کشور ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ـ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ـ سازمان بهزیستی کشور ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران ـ مرکز آمار ایران
هیئت وزیران در جلسه 10/3/1394 به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
1 ـ به منظور سیاستگذاری، برنامه ریزی اجرایی، نظارت بر امر مناسب سازی و ایجاد بانک جامع اطلاعات مناسب سازی در کشور، ستاد هماهنگی مناسب سازی کشور به ریاست وزیر کشور تشکیل می شود. ترکیب اعضاء و شرح وظایف ستاد یاد شده و نحوه نظارت و پیگیری مناسب سازی طبق دستورالعملی است که توسط وزارت کشور با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در این تصویب نامه « وزارت » نامیده میشود و وزارت راه و شهرسازی ظرف سه ماه از لازمالاجرا شدن این تصویبنامه تهیه و ابلاغ می شود.
2 ـ دستگاه های متولی صدور مجوز مربوط مکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوط، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت و استانداردهای مناسب سازی را در شرایط و الزامات صدور مجوز لحاظ نمایند.
3 ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است در کلیه طرحهای آمادهسازی و اجرای مجتمعهای مسکونی به صورت انبوه و نیز طراحی و اجرای شهرهای جدید، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت را رعایت نماید.
4 ـ وزارت مکلف است سازوکار لازم جهت ارایه تسهیلات برای مناسبسازی خودروهای افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور که در این تصویبنامه سازمان نامیده میشود را با رعایت قوانین و مقررات مربوط فراهم نماید.
5 ـ سازمان مکلف است وسایل و تجهیزات توانبخشی و فناوریهای کمک زیستی تسهیلکننده زندگی افراد دارای معلولیت را با رعایت استانداردهای لازم و با اولولیت تأمین از تولیدات داخلی با بهای مناسب و منطبق با توان خرید مصرفکنندگان، در اختیار آنان قرار دهد.
6 ـ سازمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش (سازمان آموزش و پرورش استثنائی) موظف است علاوه بر فراهم نمودن امکان دسترسی برابر و بدون تبعیض کودکان دارای معلولیت به مراکز آموزش پیشدبستانی و مهدکودکها و مراکز آموزشی مقطع ابتدایی تا پایان مقطع آموزش متوسطه و هنرستانها در کنار همسالان فاقد معلولیت آناندر مدارس عادی، امکان آموزش کودکان زیر شش سال دارای معلولیتهای شدید و حاد یادگیری، کمتوان ذهنی و معلولیتهای چندگانه را که امکان آموزش در مراکز تلفیقی را ندارند، در مراکز خاص آموزشی از طریق حمایت از بخش غیردولتی یا رأساً فراهم نماید.سازمان مکلف است نسبت به پرداخت کمک هزینه آموزش کودکان دارای معلولیت در مهدهای کودک و مراکز آموزش پیشدبستانی اقدام نماید. بار مالی این بند توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی میشود.
7- وزارتخانههای ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلفند با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به اختصاص سهم عادلانه و متناسب افراد دارای معلولیت و کمک هزینه به بخش عمومی غیردولتی ارایهدهنده خدمات ورزشی به افراد دارای معلولیت از بودجه ورزش و امور فرهنگی، هنری و تفریحی کشور اقدام نمایند.
8- وزارت ورزش و جوانان مکلف است با اولویت طراحی اماکن و تأسیسات ورزشیدر کنار سایر افراد، نسبت به توسعه مراکز و تأسیسات ورزشی اختصاصی فعالیتهای ورزشی و حمایت از مسابقات و جشنوارههای ورزشی افراد دارای معلولیت با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.
9 -وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط به منظور استفاده برابر افراد ناشنوا از محصولات تصویری با تخصیص اعتبارات لازم از زیرنویس این محصولات برای افراد ناشنوا حمایت کند.
10- سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف است با پیشبینی منابع مالی موردنیاز نسبت به تدوین و ابلاغ سیاستهای حمایتی و اجرایی توسعه تورهای گردشگری برای افراد دارای معلولیت با رعایت قوانین و مقررات اقدام نماید.
11- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است از محل اعتبارات مصوب مربوط، بودجه مورد نیاز تولید و انتشار کتب و نشریات بریل، گویا، چاپ درشت و در قالبهای الکترونیک برای افراد نابینا و کمبینا و چاپ و انتشار کتب و نشریات تخصصی مورد نیاز افراد دارای معلولیت و هم چنین ایجاد پایگاههای اطلاعرسانی تخصصی این افراد را تأمین کند. همچنین وزارت مذکور موظف است ضمن رعایت حقوق مالکیت معنوی ناشرین، با اتخاذ تدابیر تشویقی، ناشرین را به ارایه نسخ الکترونیکی آثار خود جهت استفاده نابینایان و کمبینایان ترغیب نماید.
12 ـ مراجع نشرقوانین، مقررات، بخشنامهها و دستورالعملها مکلفند موارد یاد شده را با رعایت قوانین و مقررات مربوط حداقل در یکی از اشکال بریل، گویا، چاپ درشت یا قالبهای الکترونیکی در دسترس افراد دارای معلولیت قرار دهند.
13 ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است استانداردهای دسترسپذیری به دیدارگاههای مجازی برای فناوریهای کمکی نابینایان و کمبینایان را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تدوین و بر رعایت آن از سوی دستگاههای اجرایی نظارت نماید.
14- سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط کلیه پشتیبانیهای تخصصی از دانشآموزان دارای معلولیت از جمله تأمین معلمین رابط، وسایل کمک آموزشی متناسب با معلولیت هر دانشآموز و تأمین منابع آموزشی قابل استفاده دانشآموزان دارای معلولیت حسی را فراهم نماید.
15- وزارت آموزش و پرورش مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط امکان تحصیل رایگان دانشآموزان دارای معلولیت جسمی را که بر اساس تشخیص کارشناسان ارزیاب سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور بر اثر نوع و شدت معلولیت یا مواجه با معلولیتهای چندگانه، قادر به تحصیل در محیطهای آموزش عادی نیستند، در مراکز آموزشی استثنائی دولتی تأمین نماید.
16- سازمان مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط خدمات و وسایل توانبخشی مورد نیاز کودکان دارای معلولیت را از بدو بروز معلولیت، در اختیار آنان قرار دهد.
17 ـ وزارتخانههای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمانها و مؤسسات وابسته به شهرداریها و سایر مؤسسات دولتی و عمومی غیردولتیمکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوط ضمن ایجاد فرصتهای برابر بهرهمندی کودکان و نوجوانان دارای معلولیت از خدمات و برنامههای پرورشی و فرهنگی خود، از تولید منابع آموزشی فوق برنامه، بازیهای فکری، کتب و نشریات ویژه کودکان و نوجوانان در اشکال قابل دسترس برای کودکان و نوجوانان دارای معلولیتهای حسی و همچنین محصولات فرهنگی منطبق با نیازهای ویژه کودکان و نوجوانان دارای معلولیت، حمایت به عمل آورند.
18 ـسازمان و وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تابعه مکلفند وسایل کمک آموزشی مورد نیاز دانشجویان دارای معلولیت و تأمین منابع و مواد آموزشی دانشجویان دارای معلولیتهای حسی در اشکال قابل استفاده این دانشجویان را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تأمین نماید. اعتبار موردنیاز این بند در بودجه سالانه دستگاههای مربوط پیشبینی خواهد شد.
19 ـ سازمان موظف است با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و سازمانهای مردمنهاد به منظور توانبخشی حرفهای، توانمندسازی و اشتغال حمایتی افراد دارای معلولیتی که به دلیل نوع و شدت معلولیت یا آسیبمندی از معلولیتهای چندگانه قادر به کار در محیطهای کسب و کار عادی نیستند، نسبت به گسترش کارگاههای آموزشی، حمایتیو تولیدی افراد دارای معلولیت و ارایه خدمات توانبخشی حرفهای برای آنان با رعایت قوانین و مقررات اقدام نماید.
20-وزارت مکلف است در راستای ایجاد اشتغال برای افراد دارای معلولیت و حفظ ایمنی این افراد حین کار، خدمات زیر را با همکاری سازمانهای ذیربط و با رعایت قوانین و مقررات مربوط ارایه دهد:
الف: صدور مجوز ایجاد مراکز کاریابی، خدمات کارآفرینی و مشاورههای شغلی ویژه افراد دارای معلولیت.
ب: ایجاد بانک اطلاعات جامع کارآفرینی و اشتغال افراد دارای معلولیت.
ج: طراحی، تدوین و تنظیم آییننامههای حفاظت، ایمنی و بهداشت کار ویژه شاغلین دارای معلولیت با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
21 ـ وزارت آموزش و پرورش مکلف است جهت آشنایی دانشآموزان با حقوق و توانمندیهای افراد دارای معلولیت دروسی را با محتوای آموزشی حقوق این افراد، علایم و نمادهای انواع معلولیت و نشانههای شهری مربوط به افراد دارای معلولیت را در محتوای آموزشی مقاطع مختلف تحصیلی دانشآموزان با رعایت قوانین و مقررات مربوط پیشبینی نماید.
22 ـ دستگاههای مشمول مکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوط و متناسب با موضوع فعالیت خود، شیوه ارایه صحیح خدمات به افراد دارای معلولیت را با کسب نظر و مشاوره سازمان و تشکلهای مردمنهاد افراد دارای معلولیت، به کارکنان خود آموزش دهند.
23 ـ سازمان موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ارایه خدمات مددکاری، مشاورهای و مراقبتی به افراد دارای معلولیت به ویژه زوجهای دارای معلولیت اقدام نماید.
24 ـ سازمان مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به آموزش پیشگیریهای لازم به والدین دارای معلولیتی که نوع معلولیت آنان مبین احتمال بروز این معلولیت در فرزندان آنهاست، اقدام نماید.
25 ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است با همکاری وزارت، برنامه جامع پیشگیری و کاهش بروز معلولیت را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تدوین و اجرانماید.
26 ـ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف است با همکاری وزارت و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، بستههای آموزشی پیشگیری از بروز معلولیتهای قابل اجتناب را برای خانوادهها و سایر گروههای هدف اجتماعی تدوین کرده و به صورت رایگان در اختیار آنان قرار داده و از طریق شبکه خانههای بهداشت، خانوادههای ساکن روستا و مناطق دورافتاده را در این زمینه آموزش دهد.
27 ـ سازمان مکلف است با همکاری وزارت در مواردی که به دلیل عدم اجرای قوانین و مقررات مربوط،حقوق جمعی افراد دارای معلولیت تضییع می شود، موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری نماید.
28- به منظور هماهنگیدستگاههای مربوط به اجرای این تصویبنامه و نظارت بر حسن اجرای آن شورای هماهنگی افراد دارای معلولیت با ترکیب زیر تشکیل میشود:
- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (رئیس)
- رئیس سازمان بهزیستی کشور (دبیر)
- وزیر راه و شهرسازی یا معاون ذیربط
- وزیر آموزش و پرورش یا معاون ذیربط
- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا معاون ذیربط
- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا معاون ذیربط
- وزیر صنعت، معدن و تجارت یا معاون ذیربط
- وزیر کشور یا معاون ذیربط
- رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا معاون ذیربط
- رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور یا معاون ذیربط
- نماینده تامالاختیار رئیس قوه قضائیه
- رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران یا معاون ذیربط
- پنج نفر از نمایندگان افراد دارای معلولیت کشور به انتخاب شبکههای ملی تشکلهای مردمنهاد بر حسب گروههای اصلی افراد دارای معلولیت کشور (نابینایان، ناشنوایان، افراد دارای معلولیت جسمی ـ حرکتی، افراد کمتوان ذهنی و مبتلایان به اختلالات روانی مزمن) تا زمان ایجاد شبکههای مذکور، انجمنهای ذیربط عهدهدار این وظیفه خواهند بود.
- سه نفر از کارشناسان برجسته امور افراد دارای معلولیت کشور با معرفی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تبصره 1- دبیرخانه شورا در سازمان مستقر میباشد و مسئولیت پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی متناسب با وظایف و مسئولیت شورا را برعهده خواهد داشت.
تبصره 2- دستورالعملهای داخلی شورا به پیشنهاد دبیرخانه به تصویب شورا خواهد رسید.
تبصره 3ـ دبیر شورا موظف است گزارش عملکردسالانه این تصویبنامه را بر اساس شاخصهای هر برنامه و فعالیت تنظیم شده است،به هیأت وزیران ارایه نماید.
بسمه تعالی
مقدمه توجیهی:
یکی از مهمترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران است که با لحاظ نیازهای اولیه افراد معلول، بر تحقق تعدادی از حقوق حقه آنان تأکید داشته است. علیرغم بهبود نسبی و قابل ملاحظه در آسایش و آرامش گروه هدف و ارتقاء سطح خدمات حمایتی و توانبخشی افراد دارای معلولیت، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان - مصوب 1383 - نتوانسته است انتظارات و توقعات میلیونها نفر از شهروندان معلول را برآورده سازد و موانع عمده فراروی آنان را رفع نماید. لذا به منظور رفع موانع پیش رو، انطباق مفاد قانون تحولات کشور به ویژه در رابطه با نظام اداری و تسهیلات استخدامی، استفاده از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل جدید کشور در بهبود سطح زندگی افراد جامعه هدف، ایجاد تمهیدات و اقدامات لازم توسط دستگاههای اجرایی ذیربط با توجه به وظایف و مسئولیتهای آنان حذف موارد بازدارنده برای اجرای مطلوب و ارایه راه کارهای مناسب برای نیازهای مغفولمانده در قانون قبلی، لایحه زیر برای طی مراحل قانونی تقدیم میشود.
لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت
فصل اول –کلیات
ماده 1- تعاریف
الف- فرد دارای معلولیت:شخصی که براساس طبقهبندیهای بینالمللی انواع معلولیت سازمان بهداشت جهانی با تأیید کمیسیون پزشکی - توانبخشی تعیین نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور در اثر اختلال و آسیب جسمی، حسی، ذهنی، روانی و یا توأم، با محدودیت قابل توجه و مستمر در فعالیتهای روزمره زندگی و مشارکت اجتماعی مواجه است.
تبصره ـ چگونگی تشکیل کمیسیونهای پزشکی ـ توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت و صدور کارت معلولیت برای فرد دارای معلولیت، براساس آییننامهای خواهد بود که ظرف سهماه پس از ابلاغ این قانون، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
ب- وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
پ- سازمان: سازمان بهزیستی کشور
ت-دستگاههای مشمول:دستگاههای اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری، قوه قضائیه، قوه مقننه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان و سازمانها و موسسات وابسته و تابعه آنها و کلیه سازمانها و شرکتهایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند و یا قسمتی از بودجه آنها توسط دولت تأمین میگردد.
تبصره: دستگاههای مشمول ملزم به اجرای تکالیف مقرر در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و این قانون (حسب مورد) می باشند.
فصل دوم – مناسبسازی، دسترسپذیری و تردد و تحرک
ماده 2 ـ شهرداریها مکلفند از صدور پروانه احداث، بازسازی و پایانکار برای ساختمانها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمعهای تجاری، اداری، درمانی و آموزشی که ضوابط و استانداردهای مصوب دسترسپذیری افراد دارای معلولیت را رعایت نکرده باشند، خودداری و در احداث و بازسازی معابر عمومی مناسبسازی نمایند.
ماده 3 ـ وزارتخانههای راه و شهرسازی و کشور و شهرداریها موظفند حسب مورد نسبت به مناسبسازی و دسترسپذیری کلیه پایانهها، ایستگاهها، تأسیسات سامانهها و ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری منطبق با استانداردهای بینالمللی دسترسپذیری سامانههای حمل و نقل عمومی برای دسترسی افراد دارای معلولیت اقدام و امکان بهرهمندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را فراهم نمایند و کارکنان خود را جهت همیاری علمی و صحیح با مسافرین دارای معلولیت، آموزش دهند.
تبصره 1 ـ شهرداریها مکلفند جهت امکان تردد افراد دارای معلولیتهای شدید، سامانههای حمل و نقل ویژه افراد دارای معلولیت را با تجهیز ناوگان خودروهای مناسبسازی شده ایجاد نمایند. دولت مکلف است در تشکیل این سامانهها به شهرداریهای فاقد اعتبارات لازم، کمک نماید.
تبصره 2 ـ استفاده افراد دارای معلولیتهای شدید از سامانههای حملونقل ریلی و اتوبوسرانی درونشهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانههای برونشهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی غیردولتی نیمبهاء است.وزارت مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیشبینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام نماید.
فصل سوم- خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی
ماده 4 ـ وزارت مکلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را به گونهای تأمین نماید که شامل خدمات توانبخشی - پزشکی مورد نیاز این افراد باشد.
ماده 5 ـسازمان مکلف است با اولویت حمایت از نگهداری و مراقبت از افراد دارای معلولیت به ویژه افراد دارای معلولیتهای اعصاب و روان، کمتوانان ذهنی، جسمی ـ حرکتی شدید و افراد دچار معلولیتهای چندگانه در کانون خانواده از طریق ارائه خدمات آموزشی و مشاورهای به خانوادهها به منظور همیاری صحیح آنان با افراد دارای معلولیت و پرداخت حق پرستاری یا مددکاری به سرپرست، همسر یا قیم این افراد، خدمات مراقبتی و نگهداری از افراد دارای معلولیت را از طریق مراکز وابسته به خود یا حمایت از مراکز بخش غیردولتی (خصوصی، تعاونی، خیریه و تشکلهای مردم نهاد) تأمین نماید.
تبصره1-میزان کمک هزینه بابت پرداخت حق پرستاری یا مددکاری موضوع این ماده، متناسب با نوع و شدت معلولیت فرد دارای معلولیت، تعداد این افراد در هر خانواده و براساس هزینههای متعارف نگهداری و مراقبت از افراد دارای معلولیت و متناسب با تورم سالانه و میزان کمک هزینه پرداختی به مراکز بخش غیردولتی هر ساله با در نظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و نرخ تورم سالانه توسط وزارت با همکاری سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
تبصره 2- خدمات و کمک هزینه موضوع این ماده و تبصره (1) به سالمندان نیازمندی که به تشخیص سازمان در آستانه معلولیت قرار می گیرند، تسری مییابد.
فصل چهارم ـ امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی
ماده 6ـ استفاده افراد دارای معلولیت از مراکز، تأسیسات و خدمات ورزشی دستگاههای دولتی و شهرداریهای کشور با اولویت کارکنان متبوع، رایگان است.
ماده 7 ـ افراد دارای معلولیت نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف میتوانند با معرفی سازمان از آموزش عالی رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاههای دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز آموزش عالی غیردولتی بهرهمند گردند.
تبصره ـ آییننامه اجرایی این ماده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری وزارت، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
فصل پنجم- کارآفرینی و اشتغال
ماده 8- وزارت مکلف است در قالب اعتبارات مصوب سازمان، صندوق فرصتهای شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را ظرف سهماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیئت وزیران برساند.
ماده 9- کارفرمایان بخش غیردولتی که افراد دارای معلولیت جویای کار را در مراکز کسب و کار خود استخدام کنند، با رعایت شرایط زیر از یارانة حقوق و دستمزد افراد دارای معلولیت شاغل استفاده خواهند کرد:
1 - مدت قرارداد استخدامی کارفرما با فرد دارای معلولیت شاغل حداقل یک سال باشد.
2- حقوق و دستمزد فرد دارای معلولیت شاغل براساس مصوبات شورای عالی کار و سایر قوانین و مقررات مربوط از سوی کارفرما پرداخت شود.
3- سایر مزایای قانونی تصریح شده در قانون کار (مزایای رفاهی کارگران) به فرد دارای معلولیت شاغل پرداخت شود.
تبصره1 ـ منظور از فرد دارای معلولیت جویای کار در این قانون، فرد معلولی است که توانایی انجام کار داشته و مهارتها و آموزشهای لازم برای اشتغال را کسب نموده باشد.
تبصره 2 ـ منظور از یارانه حقوق و دستمزد عبارت است از پرداخت حداکثر پنجاه درصد حقوق و دستمزد ماهانه فرد دارای معلولیت شاغل با توجه به نوع معلولیت از محل برنامه اعتباراتی که ذیل ردیف اعتباری وزارت در قوانین بودجه سنواتی درج میگردد.
تبصره 3 ـ یارانه حقوق و دستمزد برای هر فرد دارای معلولیت شاغل در بخش مزدبگیری غیردولتی تا پنج سال قابل پرداخت میباشد.
تبصره 4 ـ آییننامه اجرایی این ماده ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون توسط وزارت تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
ماده 10- کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود، افراد دارای معلولیت جویای کار را استخدام نمایند، مشروط بر آن که مدت قرارداد استخدامی آنان با فرد دارای معلولیت شاغل حداقل یک سال باشد ـ با توجـه به تعداد افراد دارای معلولیتی که استخدام کردهاند ـ از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت جذب شده معافند، هم چنین افراد دارای معلولیتی که به صورت خوداشتغالی یا در کارگاههای اشتغال خانگی مشغول به کار میباشند حسب مورد از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما یا خویشفرما معاف میشوند. حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویشفرمایی اینگونه افراد توسط دولت تأمین و پرداخت خواهد شد.
تبصره 1 ـ آییننامه اجرایی این ماده توسط وزارت با همکاری سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
ماده 11- سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور مکلف است راساً یا با جلب مشارکت بخش غیردولتی، اقدام به پذیرش کارآموزان دارای معلولیت نموده و از طریق مناسبسازی و توسعه مراکز موجود و یا تأسیس آموزشگاهها و مراکز آموزش مهارتهای فنی و حرفهای افراد دارای معلولیت اقدام نموده و ضمن ارائه حمایتهای لازم و تأمین تجهیزات تخصصی مهارتآموزی متناسب با شرایط کارآموزان دارای معلولیت، یارانه آموزش این افراد را در بودجه سنواتی خود منظور و پرداخت نماید.
همچنین این سازمان مکلف است به منظور تأمین کیفیت و بازدهی مطلوب آموزشهای فنی و حرفهای افراد دارای معلولیت، با اخذ مشاورههای تخصصی سازمان و سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور استانداردها و نظامنامه جامع آموزش مهارتهای فنی و حرفهای کارآموزان دارای معلولیت را تدوین و به مراکز موضوع این ماده ابلاغ نماید.
فصل ششم ـ مسکن
ماده 12 ـ وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاههای مربوط مکلفندمتناسب با ارایه تسهیلات و اقدامات حمایتی از سازندگان واحدهای مسکونی اعم از انبوهسازان، تعاونیها و بخش خصوصی، تعهد لازم برای اختصاص حداقل ده درصد واحدهای مسکونی احداثی به افراد دارای معلولیت فاقد مسکن (با اولویت زوجهای دارای معلولیت) به صورت ارزانقیمت و مناسبسازی شده با معرفی سازمان را توسط سازندگان مذکور اخذ و بر اجرای آن نظارت نمایند.
تبصره 1 ـ نظام بانکی کشور مکلف است تسهیلات اعتباری بلندمدت مسکن حمایتی موضوع این ماده را برای یک بار با نرخ سود ترجیحی تأمین و به افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان و یا تعاونیها و مؤسسات خیریه مورد تأیید سازمان اختصاص دهد.
تبصره 2-سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعتبار مورد نیاز جهت پرداخت مابهالتفاوت نرخ سود چهار درصد و نرخ سود مصوب نظام بانکی را بر اساس مطالبه سالانه بانک مرکزی در قانون بودجه سالانه منظور خواهد نمود.
ماده 13 ـ سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد دارای معلولیت فاقد مسکن را به صورت اجاره بلندمدت (نود و نه ساله) تأمین و در اختیار افراد مذکور و یا تعاونیها و مؤسسات خیریهای که برای آنان مسکن احداث مینمایند، قرار دهد.
ماده 14 ـ افراد دارای معلولیت از پرداخت هزینههای صدور پروانه ساختمانی، آمادهسازی زمین، عوارض نوسازی و همچنین حق انشعابات آب، برق، گاز و دفع فاضلاب منطبق با الگوی مسکن مصوب شهری یا منطقه معاف میباشند.
تبصره 1 ـ استفاده از تسهیلات موضوع این ماده صرفاً برای یک واحد مسکونی مجاز است.
تبصره 2 ـ وزارت و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط موظفند اعتبار مورد نیاز موضوع این ماده را هر ساله به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعلام نمایندتا در لوایح بودجه سالانه پیشبینی شود.
فصل هفتم: فرهنگسازی و ارتقای آگاهیهای عمومی
ماده 15 ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداریها و سایر سازمانها و نهادهای دارنده سالنهای نمایش فیلم، مکلفند بدون اخذ هزینه، امکان نمایش تیزرهای آموزشی مورد تأیید سازمان در خصوص حقوق افراد دارای معلولیت و چگونگی تعامل با این افراد را فراهم آورند.
ماده 16 ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است حداقل پنج ساعت از برنامههای خود را در هفته در زمان مناسب به برنامههای سازمان و آشنایی مردم با توانمندیهای افراد دارای معلولیت اختصاص دهد و نسبت به زیرنویسی فیلمها و برنامههای شبکههای مختلف سیما، استفاده از رابط ناشنوایان و نیز پخش توصیف شنیداری فیلمها جهت افراد نابینا اقدام نماید.
فصل هشتم ـ حمایتهای قضایی و تسهیلات مالیاتی
ماده 17 ـ مراجع قضایی مکلفند هنگام نصب قیم برای افراد کمتوان ذهنی و مبتلایان به بیماریهای روانی مزمن نظر سازمان را اخذ کنند. در مواردی که فرد واجد شرایطی برای پذیرش قیومیت وجود نداشته باشد یا این سمت را نپذیرد دادگاه مکلف است سازمان را به عنوان قیم تعیین کند.
ماده 18 ـ سازمان مکلف است حسب درخواست فرد دارای معلولیت یا قیم وی (حسب مورد)، در پروندههایی که حق فرد دارای معلولیت به دلیل معلولیت (به تشخیص سازمان یاد شده)، مورد تعرض قرار گرفته یا چنین ادعایی مطرح است، در دادگاه مربوط شرکت نموده و به عنوان نماینده فرد دارای معلولیت با رعایت ماده (32) آیین دادرسی مدنیمحسوب میشود.
ماده 19- کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه مکلفند علاوه بر الزامات مندرج در قوانین مربوط، موارد استفاده افراد دارای معلولیت از وکیل معاضدتی را به کلیه پروندههای مطروحه اینگونه افراد در مراجع قضایی یا شبه قضایی تعمیم دهند.
ماده 20 ـ صد در صد هزینههای اشخاص حقیقی و حقوقـی در جهت احداث و تجهیز و توسعه و مناسبسازی کلیه مراکز توانبخشی، نگهـداری و مراقبتـی، حرفهآموزی، آموزشی، کارآفرینی، رفاهی و مسکن مورد نیاز افراد دارای معلولیت که مجوز فعالیت از سازمان را کسب نموده، با تأیید سازمان به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب میشود.
ماده 21 ـ پنجاه درصد حقوق و مزایا یا دستمزد مشمول مالیات یکی از اولیاء افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید مادامی که مسئولیت پرداخت هزینههای مترتب بر معلولیت فرد بر عهده اولیاء است از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. گواهی تأیید نوع و شدت معلولیت افراد مشمول این ماده از سوی کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت سازمان ارایه خواهد شد.
تبصره ـ آییننامه اجرایی این ماده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت ظرف ششماه پس از ابلاغ قانون تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
فصل نهم ـ معیشت و حمایت های اداری و استخدامی
ماده 22- دولت موظف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیتهای بسیار شدید و شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در بودجه سالانه کل کشور منظور نماید تا از طریق سازمان بهزیستی کشور به افراد یاد شده پرداخت شود.بانوان کارمند دارای معلولیت،بانوان کارمند همسر فرد دارای معلولیت یا دارای فرزند دارای معلولیت به شرط نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل (به تشخیص کمیسیون پزشکی ـتوانبخشیسازمان)، از تسهیلات مقرر در قانون خدمت نیمهوقت بانوان و اصلاحات بعدی آن با استفاده از حقوق و مزایای کامل بهرهمند خواهند شد و در صورتی که فرزند دارای معلولیت فاقد مادر باشد، پدر یا سرپرست قانونی وی و شاغلین مرد دارای همسر دارای معلولیت به شرط نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل (به تشخیص کمیسیون پزشکیسازمان)، با یک چهارم کسر ساعات کار هفتگی از حقوق و مزایای کامل استفاده خواهد نمود.
ماده 23 ـ دستگاههای مشمول مکلفند ساعات کار روزانه شاغلین دارای معلولیتهای شدید و خیلی شدید راحداکثر دو ساعت در روز کاهش دهند.
فصل دهم – نظارت و منابع مالی
ماده 24- به منظور شفافسازی منابع مالی اختصاص یافته برای اجرای این قانون و حمایت از افراد دارای معلولیت، سازمان مدیریت و برنامهریزی مکلف است نسبت به ایجاد ردیف اعتباری ذیل فصل رفاه اجتماعی متناسب با عناوین فصول این قانون در لوایح بودجه سنواتی اقدام نماید.
ماده 25- با لازمالاجرا شدن این قانون، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان – مصوب 1383- به استثنای ماده (2) و تبصرههای (1) و (3) آن، تبصره ماده (4)، بندهای (الف)، (ج)، (د)، (هـ)، (و) و (ز) و نیز تبصرههای (1) و (2) ماده (7)، ماده (11) و ماده (15) و تبصره آن ملغیالاثر میباشد.
|
|||||||||
با سلام به جاي اظهار نظر چند سوال مطرح مي كنم تا با متخصصان در ميان گذاشته و در بحثهايي كه احتمالاً خواهيد داشت ارايه فرماييد
1- در خصوص اينكه يك لايحه يا قانون 25 ماده اي 17 تبصره يا 12 تبصره محتوايي داشته باشد چه تحليلي مي توان ارايه داد؟ آيا تنظيم متن قانون نمي توانست شفاف تر از متن فعلي صورت پذيرد؟
2- در خصوص ماده 21 لايحه و عدم تعميم آن به معلولان شاغل چه نقطه نظرهايي وجود دارد؟
3- آيا ماده 24 كه مانع بزرگ قانون مصوب سال 83 فقدان همين ماده است؛ نمي تواند جايگزين تعداد زيادي از تبصره هاي لايحه پيشنهادي باشد؟
4- حفظ بخشهاي جزئي و كوچكي از قانون جاري بعلاوه پنج آيين نامه اجرايي كه بايد نوشته شوند بعلاوه دستور العملهاي احتمالي مربوط به اين آيين نامه ها كه البته كميته هاي تدوين كننده آ
|
|
|||||||||
سلام خسته نباشید من دختری دارم سندرم داون شدید...کارمند دولت در سازمان زندانها میباشم..ایا میشه من به عنوان حق نگهداری یا پرستاری از فرزند معلول ماهیانه مبلغی به حقوقم اضافه بشه
|
|
|||||||||
سلام ایا برای کارمندان مرد هم این ساعت کاری برای فرزندان معلول شامل میشود
|