شناسه خبر: 6942 منتشر شده در مورخ: 1394/5/14 ساعت: 14:15 گروه: اقتصادی  
توسعه تولید کشاورزی فقط با افزایش بهره وری آب امکان پذیر است

توسعه تولید کشاورزی فقط با افزایش بهره وری آب امکان پذیر است

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه محدودیت ها در ایران جدی است گفت: توسعه تولید محصولات کشاورزی فقط با افزایش بهره وری ابیاری و به زراعی و همچنین تولید علمی و صنعتی امکان پذیر است.

به گزارش رادیو اقتصاد؛ محمدعلی باغستانی در مصاحبه با این رادیو گفت:‌هر کشوری که بیش از 40درصد منابع آب تجدید پذیر خود را استفاده کند وارد مرحله تنش آبی می شود ا ما در ایران تا 75 درصد هم پیش رفته ایم .

وی افزود: البته افق برنامه ریزی ما در این زمینه رسیدن به 60درصد است که باز هم مشکلات ما را حل نمی کند .

باغستانی گفت: این روند باعث شده  است که جریان طبیعی رودخانه ها کاهش یابد و چشمه ها در همان مبدا مورد استفاده قرار گیردو قنات ها فرصت تجدید حیات را پیدا نکند .

وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی امکان توسعه زمینه های زراعی را نداریم و باید برای رشد بهره وری در همان واحد و با بهبود شاخص های آبیاری اقدام کنیم و باید به جای توسعه افقی به سمت توسعه عمودی حرکت کنیم .

باغستانی گفت:‌امروزه باید میزان تولید محصول به ازای هر متر مکعب را افزایش دهیم و همه طرح های توسعه با محوریت منابع آب اجرا شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بر ضرورت پرداخت یارانه برای تولید محصول سالم تاکید کرد و با اشاره به اینکه این سازمان یک سازمان واکنش سریع است ، افزود: این سازمان با امنیت غذای مردم سر و کار دارد و مجموعه اقدامات آن به سلامت محصول و افزایش تولید کمک می کند

بنابراین گزارش ؛ کارشناسان معتقدند : اجرا نشدن طرح آمایش سرزمینی در کشور یکی از علل اصلی در هدر رفت آب و مصرف بالای آن است و شاید طرح آمایش سرزمینی در بخش کشاورزی  با تغییر الگوی کشت قرار است از امسال اجرا شود.

در دنیا 40 درصد محصولات زراعی و باغی  وابسته به آبیاری است و 60 درصد دیم ، در ایران اما تولید محصولات زراعی و باغی حدود 90 درصد وابسته به آب و آبیاری دستی است.

آمایش سرزمین یک ضرورت  به تاخیر افتاده است ضرورتی که متاسفانه به دلیل جانمایی های اشتباه صنعتی و الگوهای نادرست کشت از آن غفلت شده و یا نادیده گرفته ایم .

ارزش هر سرزمینی به حاصلخیزی خاک آن مربوط می شود و تخریب عرصه های کشاورزی و زراعی و تغییر کاربری غیر اقتصادی آن داستانی غم انگیز در ایران است.

شاید برخی در کوتاه مدت با حذف کاربری کشاورزی زمین های حاصلخیز بویژه در شمال کشور به منافع کوتاه مدتی برسند اما این زمین ارزش ذاتی خود را از دست می دهد و خاک حاصلخیزی که هر گرم آن ارزش تجاری دارد و حتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس خاک حاصلخیز وارد می کنند ، از بین می رود و حذف هر وجب خاک حاصلخیز  تیری است که به جان اقتصاد کشاورزی کشورمی خورد. قانون ارث هم در تغییر کاربری زمین های زراعی تأثیر منفی دارد و هنوز اصلاح نشده است.

باید مالکیت زمین های زراعی صاحب سند شود که هنوز کار زیادی باقی مانده است.

هرگونه تغییر کاربری زمین های کشاورزی در واقع حیثیت زمین را تخریب می کند و متأسفانه وسعت اراضی کشاورزی 6 و 2 دهم درصد کاهش یافته است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *