شناسه خبر: 6917 منتشر شده در مورخ: 1394/5/13 ساعت: 10:46 گروه: اجتماعی  
رونمایی بخش نابینایان موزه ایران باستان

رونمایی بخش نابینایان موزه ایران باستان

دکتر علی صابری عضو شورای اسلامی شهر تهران و سهیل معینی مدیر شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان، به دعوت رئیس موزه ملی ایران از طرح پایلوت مناسب سازی موزه ملی برای نابینایان بازدید بعمل آوردند.

به گزارش ایران سپید این طرح، شامل تهیه نقش برجسته روی کاغذ مخصوص، مولاژ (مدل سه بعدی) برخی از اشیاء تاریخی موزه، مشخصات آثار تاریخی شامل شناسنامه، اثر، زمان و محل کاوش، ابعاد و مشخصات آثار است. در این طرح، اطلاعات تکمیلی بصورت صوتی در قالب نرم افزاری که شرکت پکتوس آن را طراحی کرده و به صورت بریل، از طریق دستگاه برجسته نگار در اختیار نابینایان قرار میگیرد.
برخی از این آثار که در این طرح از آنها رونمایی شد، عبارتند از: پیکره داریوش، ظرف سنگی از جنس مرمر، کاسه مفرغی هزاره اول پیش از میلاد، آبخوری دسته دار و سکه سیمین مربوط به سده ششم و پنجم پیش از میلاد.

در این جلسه که مدیران ارشد موزه ملی، برخی مسئولین سازمان میراث فرهنگی و فناوری اطلاعات موزه ملی حضور داشتند، خانم سپید نامه مدیر موزه ایران باستان توضیحاتی درباره آثار تاریخی موجود و نحوه انجام طرح پایلوت ارائه کردند.

در حاشیه این بازدید سهیل معینی در خصوص بازدید نابینایان از موزه ها گفت: تجارب خوبی در این ارتباط در سایر کشور ها وجود دارد که با استفاده از این تجارب و پیاده کردن راهکار های جدید، میبایست نابینایان را با موزه ها آشتی داد. معینی بیان داشت: آموزش راهنمایان موزه ها، استفاده از سیستم آدیوگاید و ساختن ماکت برخی آثار تاریخی، از جمله مواردی است که به وسیله آنها، نابینایان میتوانند به شیوه خود از موزه ها استفاده کنند. معینی در پایان تصریح کرد: در ابتدا میبایست یک نقشه راه در این زمینه نوشته شود و بر اساس آن، موزه ملی ایران و به تدریج سایر موزه ها در استان های مختلف، برای بازدید نابینایان مناسبسازی شود.

سعید صادقپور، مدیر عامل شرکت پکتوس نیز در خصوص این طرح گفت: در طرح پایلوت، 10 اثر تاریخی درون نرم افزار پیاده سازی شد که اطلاعات کاملی از آثار تاریخی موزه را به صورت صوتی و بریل در اختیار جامعه هدف قرار میدهد. در توسعه این طرح، میتوان اطلاعات جامعی از تمامی اشیای موجود در موزه ملی را درون نرم افزار پیاده سازی کرد. همچنین نابینایان میتوانند این اطلاعات را به صورت صوتی بر روی گوشی موبایل خود دریافت کنند و همزمان از بخشهای مختلف موزه بازدید کنند. صادقپور آمادگی کامل شرکت پکتوس را در توسعه طرح دسترس پذیری موزه برای نابینایان اعلام کرد.

در خاتمه، کلیه حضار در توسعه طرح مناسب سازی و دسترس پذیری نابینایان برای موزه ها، اماکن تاریخی و گردشگری تأکید کردند.

امیر سرمدی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *