شناسه خبر: 6889 منتشر شده در مورخ: 1394/5/10 ساعت: 14:06 گروه: اقتصادی  
معاون وزیر نیرو: تعییر الگو آبیاری و کشاورزی ضرورتی اجباری است

معاون وزیر نیرو: تعییر الگو آبیاری و کشاورزی ضرورتی اجباری است

معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی تاکید کرد: با توجه به کاهش بارش ها و تغییر شرایط اقلیمی باید به سمت تغییر الگوی آبیاری در حوزه کشاورزی و همچنین و تغییر الگوی کشت محصولات به سمت محصولات کم نیاز به آب حرکت کنیم.

به گزارش رادیو اقتصاد؛ علیرضا دائمی در مصاحبه با این رادیو گفت: حدود 100 هزار چاه آب کشاورزی غیر مجاز داریم که باعث شده است ذخایر زیرزمینی دچار بحران شود و بخش عمده منابع روزمینی هم به صورت غرقابی استفاده می شود.

وی تاکید کرد: این روند به هیچ وجه قابل استمرار نیست و بهبود روش های آبیاری ضرورتی اجباری محسوب می شود.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی گفت: با توجه به تغییرهای جهانی آب و هوا و بحث تغییر اقلیم، طرح‌های توسعه و عمران کشور باید با محوریت منابع کمیاب آب تهیه و اجرایی شود.

علیرضا دائمی گفت : حدود 8 درصد منابع آب قابل استحصال به صورت آب شرب استفاده می شود و بقیه در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به بحران آب در سال‌های اخیر، گفت: بر اثر کمبود آب در ایران، برخی از نقاط در حال تخلیه جمعیتی است و نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های لازم ازجمله تاسیسات آب‌رسانی را در این مناطق توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در مناطق مرکزی کشور با وضع قرمز منابع آب مواجه هستیم، ادامه داد: بحث تغییر اقلیم و تغییرهای جهانی آب و هوا ادامه دارد ضمن آنکه در کمتر از یک قرن، جمعیت زمین چهار برابر شده و بر اثر توسعه صنعت، بحث افزایش دما و تغییر اقلیم با سرعت بیشتری در حال گسترش است.

وی تصریح کرد: تا سال 2050 دمای متوسط کره زمین چهار درجه گرم‌تر خواهد شد درحالی که ما در سال‌های گذشته شاهد تبخیر یک میلیارد مترمکعب آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه در اثرافزایش دو درجه‌ای دما هستیم که این یک هشدار جدی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو گفت: نظام تخصیص آب باید اصلاح شود و به سمت تولید محصول به ازای هر قطره ‌اب حرکت کنیم و بهره وری ابیاری و تولید را با این معیار بسنجیم و خوشبختانه همکاری خوب میان وزارت نیرو و وزارت جهادکشاروزی برقرار است.

دائمی ادامه داد: بحران آب در سراسر کشور باید جدی گرفته شود و همه مردم و مسئولان  حساسیت لازم را داشته باشند.

وی گفت : بخش عمده کشور ما محدوده خشک و فراخشک است و در 50 سال گذشته 15 میلیون نفر جمعیت داشتیم و امروز اگر رفتارهای مصرف اب را اصلاح نکنیم ، مصرف بی‌رویه آب خسارت جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد.

بنابراین گزارش ایران نزدیک به چهارده سال است که به صورت ممتد دچار خشکسالی است و مناطق مختلف به طور متفاوت دچار خشکسالی شده است.

به خاطر تبخیر بالا شرایط بحرانی در کشور داریم و به نظر می رسد باید در سال آتی برنامه ویژه ای برای بحران کم آبی داشته باشیم.

بر اساس اسناد علمی آب، وقتی با خشکسالی مواجه می شویم باید برنامه انطباق با آن را داشته باشیم و به همین دلیل مدیریت آب باید قابلیت انعطاف با شرایط را داشته باشد.

اجداد ما وقتی با خشکسالی مواجه می شدند همه زمین را کشت نمی کردند و بخشی از آن را آبیاری می کردند، همچنین سیلوهایی برای نگهداری آب و مواد غذایی داشتند و در شرایط خشکسالی از آن استفاده می کردند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *