شناسه خبر: 6803 منتشر شده در مورخ: 1394/4/29 ساعت: 12:41 گروه: اقتصادی  
ترکان : ایجاد سه منطقه آزاد برای پایداری تجارت با عراق

ترکان : ایجاد سه منطقه آزاد برای پایداری تجارت با عراق

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت : سه منطقه آزاد تجاری و صنعتی برای توسعه پایدار تجارت با عراق ایجاد می شود

به گزارش رادیو اقتصاد؛ اکبر ترکان در مصاحبه با این رادیو افزود : اقتصاد ایران باید در دوره پساتحریم در چارچوب اقتصاد مقاومتی بتواند از همه مزیت ها و استعدادهای خود در توسعه مناسبات تجاری و بازرگانی استفاده کند که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نقش ویژه ای خواهد داشت.

وی گفت: در مرزهای کشور باید مناطق آزاد را به سمت توسعه مناسبات پایدار تجاری با کشورهای منطقه هدایت کنیم و برای همکاری تجاری با عراق سه منطقه آزاد در منطقه کردستان، مهران و اروندرود برای همکاری تجاری و مدیریت حضور پایدار در بازارهای هدف عراق برنامه ریزی می شود.

ترکان افزود: مناطق آزاد تجاری به سمت توسعه صادرات و مدیریت واردات حرکت می کنند و در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هم به این موارد اشاره شده است.

وی گفت: منطقه آزاد چابهار باید بتواند با دسترسی کامل به شبکه های متنوع حمل و نقل نقش خود را در تجارت منطقه ای و فرامنطقه ای به ویژه در مدیریت تجارت خارجی افغانستان افزایش دهد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت : منطقه آزاد چابهار بهترین موقعیت ترانزیتی را در ایران دارد و قطب ترانزیت و حمل و نقل و پایگاه ترانزیت به افغانستان در آسیای میانه است.

ترکان افزود : باید ارتباط با همسایگان را با راهبرد اقتصاد مقاومتی توسعه دهیم و ظرفیت صادرات گاز را داریم و اطراف کشور ما 300 میلیون مترمکعب روزانه تقاضا خرید گاز وجود دارد و همه همسایگان ما مشتری گاز هستند.

وی افزود: عراق در سه منطقه بصره، بغداد و اقلیم کردستان ، ترکیه و ترکیه به سمت اروپا، در خلیج فارس هم کویت و امارات و عمان ، پاکستان، هند مشتری گاز هستند و درباره فرآورده های نفتی هم عمده همسایگان ما متقاضی هستند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: 12 هزار مگاوات در همسایگان مشتری خرید برق داریم و صادرات انرژی هم می تواند از محورهای اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه صنعت نفت و گاز در دوره پساتحریم گفت: مناطق آزاد باید ریل صادرات غیرنفتی باشد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *