شناسه خبر: 6779 منتشر شده در مورخ: 1394/4/22 ساعت: 12:20 گروه: اجتماعی  
افزایش سالانه 20 تا 30 درصدی معلولان کشور
گزارش ویژه ایران سپید

افزایش سالانه 20 تا 30 درصدی معلولان کشور

رییس سازمان بهزیستی کل کشور در نشست خبری خود با اشاره به اینکه سالانه ۲۰ الی ۳۰ درصد به جمعیت معلولان کشور اضافه میشود، گفت: سالانه ۴۰ هزار معلول شدید به معلولان کشور افزوده میشود.

به گزارش ایران سپید انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی به همراه  مدیران آن سازمان در نشست خبری خود که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. رییس سازمان بهزیستی در ابتدای نشست با تبریک هفته بهزیستی گفت:  شعار امسال هفته بهزیستی«تنها همه با هم میتوانیم» در نظر گرفته شده و یکی از ارکان اصلی به ثمر رسیدن این شعار اصحاب رسانه هستند.

وی با بیان اینکه یکی از محوریترین و مهمترین اهداف انقلاب برقراری عدالت است گفت: در این 37 سالی که از انقلاب میگذرد برنامه‌ریزیهای  مناسبی در جهت سامان ‌بخشی به  امور آسیب‌ دیدگان و قشرهای ضعیف صورت گرفته است.  

محسنی بندپی در خصوص آمار مددجویان بهزیستی افزود: در حال حاضر 5 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و از این تعداد یک میلیون و 100 هزار نفرآن معلول هستند. رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در سالهای گذشته اقدامات غربالگری جهت پیشگیری از معلولیـتها و بیماریها توسط این سازمان به صورت مدام و مستمر اجرا شده است که میتوان به  اجرای دو طرح غربالگری تنبلی چشم و شنوایی‌سنجی که جز اقدامات ارزشمند سازمان  است،‌ اشاره کرد.

وی  درخصوص پایش و درمان معتادان از سوی این سازمان بیان کرد:  در حال حاضر بالغ بر 2 هزار و 200 مرکز توسط سازمان بهزیستی کشور جهت پایش و درمان معتادان راه‌اندازی شده است که بر اساس آمار 60 درصد از مراحل درمانی معتادان توسط سازمان بهزیستی  صورت میگیرد.

محسنی بندپی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی مراکز جدید در حوزه کاهش مصرف مواد مخدر در محیطهای کارگری تصریح کرد: در این طرح با مشارکت بخشهای کارگاهی اقدامات موثری صورت گرفته است و نخستین مرکز چندی پیش در عسلویه فعالیت خود را آغاز کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با توجه به  طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه عنوان کرد: در این طرح  بنا داریم با اعزام تیمهای تخصصی به روستاها خدمات موثری را به جامعه هدف ارائه کنیم زیرا با توجه به امار 400 هزار معلول  در روستاها زندگی میکنند و خدمات دهی به این افراد از الویت کاری ما محصوب میشود. محسنی بندپی خاطر نشان کرد: موضوع بعدی که در دوره جدید فعالیت سازمان بهزیستی در دستور کار قرار دارد افزایش حمایتهای مالی از مددجویان است که البته این موضوع در برنامه چهارم و پنجم تاکید شده بود که به دلایلی اجرا نشده است چرا که بر اساس این برنامه‌ها بایستی جامعه هدف بهزیستی 40 درصد از حداقل حقوق را دریافت کنند.

وی در ادامه با اشاره به رایزنی‌های سازمان بهزیستی با وزارت تعاون  و سازمان هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: به وزارت رفاه پیشنهاد داده‌‌ایم که یارانه‌ نقدی که هم اکنون به اکثر آحاد جامعه داده میشود طی فرآیندی به افراد نیازمند پرداخت شود.

این مقام مسئول  ادامه داد: با راه‌اندازی مرکز اقتصادی، اجتماعی خانوارهای تحت پوشش ما اطلاعات مددجویان و نیازمندان را در اختیار دولت قرار خواهیم داد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد افزایش مالی مددجویان باشیم. وی  در ادامه نشست خبری خود با اشاره به جزئیاتی از لایحه بازنگری شده قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت:  در یکی از بندهای این لایحه دولت مکلف میشود که به معلولان شدید و خیلی شدید که قادر به کار کردن نیستند حقوق پرداخت کند.

بندپی با اشاره به رویکرد بعدی سازمان بهزیستی در دوره جدید خاطر نشان کرد: تشویق و ایجاد انگیزه و افزایش مشارکتهای مردمی یکی دیگر از سیاستهای دوره جدید محسوب میشود به طوری که در ایام ماه مبارک رمضان سایت مشارکتهای سازمان در ابعاد مختلف راه‌اندازی شده است و خیرین میتوانند در تمامی زمینه‌ها سازمان را حمایت کنند.  

محسنی بندپی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص مسکوت ماندن طرح آفتاب گفت: ما بنا داریم از حالت یارانه‌ای و حمایتی صرف و نگاه صدقه‌ای بیرون بیاییم و به سمت سیستمی شدن، برنامه‌ریزی اصولی و هچنین کمکهای اساسی  حرکت کنیم.

این مقام مسئول  در ادامه نشست مطبوعاتی خود با اشاره به نگرانیهای موجود در حوزه افزایش آسیبهای اجتماعی و افزایش درصد زنان در این حوزه گفت: ما در سال 1377، یک میلیون و 200 هزار زن سرپرست خانوار داشتیم که این آمار در سال 85، به یک میلیون و 600 هزار نفر و در سال 90 به 2 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد:  در سالهای گذشته تعداد معتادان خانم بسیار کم بود اما با توجه به آمار  در سال 90 ، 10 درصد از کل معتادان به زنان اختصاص دارد و این آمار بسیار نگران کننده است. محسنی بندپی به بودجه بهزیستی اشاره کرد و افزود: در سال جاری بر اساس عملکرد و برنامه های سازمانها بودجه اختصاص پیدا میکند، اما در مجموع از بودجه عمومی در سطح ملی ۱۶۰۰ میلیارد تومان به بهزیستی اختصاص داده شده است که امیدواریم از همین بودجه عملکرد خوبی را ارائه دهیم تا بتوانیم اعتبارات بیشتری دریافت کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۰ الی ۳۰ درصد به جمعیت معلولان کشور اضافه میشود، توضیح داد: سالانه ۴۰ هزار معلول شدید به معلولان کشور افزوده میشود همچنین در حال حاضر 8 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل میدهند. محسنی بندپی در ادامه با اشاره به امضا تفاهم ‌نامه وزارت کار و سازمان بهزیستی با بنیاد مستضعفان در سال 93 گفت‌: بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است 8 هزار مسکن در شهرها و 3 هزار مسکن در روستاها برای خانواده‌های دارای دو معلول به بالا احداث شود که در این زمینه بنیاد مستضعفان 15 میلیون تومان، سازمان بهزیستی 10 میلیون تومان و جامعه خیرین حامی معلولان کشور 5 میلیون تومان کمک خواهند کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 53 هزار خانوار با بعد 2.2 جهت دریافت خدمات و ورود به چرخه حمایتی سازمان پشت نوبت قرار دارند که امیدواریم با تامین اعتبارات و بر اساس عدالت با اولویت‌بندی این افراد را تحت پوشش قرار دهیم.

محسنی بندپی در پاسخ به سوال دیگر درمورد میزان مستمری مددجویان گفت:  مبلغ مستمری تک‌نفرها 52 هزار تومان، دو نفره 60 هزار تومان،‌ سه نفره 70 هزار تومان و پنج نفره به بالا حدود 100 هزار تومان است که امسال افزایشی نداشته‌ایم.

در ادامه این نشست شهسواری معاون مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی کشور در خصوص کمک خیرین به این سازمان گفت: سال گذشته بیش از 436 میلیارد تومان اعم از کمکهای نقدی و غیر نقدی از سوی خیرین به سازمان بهزیستی کمک شده است همچنین در حوزه‌های خدماتی، بیش از 3 هزار میلیارد تومان خدمات رایگان از سوی خیرین به افراد تحت پوشش سازمان ارائه‌ شده و این میزان بیش از 2 برابر بودجه کل سازمان بهزیستی کشور است.

در ادامه نشست خبری بهزیستی حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی این سازمان در رابطه با آمار زنان کارتن‌خواب شهر تهران بیان کرد: بر اساس آمار 10 تا 15 درصد کل جمعیت کارتنهای شهر تهران را زنان تشکیل میدهند و اکنون در سازمان بهزیستی کشور برنامه ویژه‌ای را برای معتادین پرخطر و بانوان معتاد در نظر داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه تعداد از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند تصریح کرد: هم‌اکنون 10 هزار کودک بی‌سرپرست و بد سرپرست در مراکز شبه خانواده سازمان بهزیستی نگهداری میشوند و از 18 سالگی، مراحل ترخیص برای فرزندان پسر نگهداری شده در این مراکز آغاز میشود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *