شناسه خبر: 6776 منتشر شده در مورخ: 1394/4/21 ساعت: 08:14 گروه: اجتماعی  
ضرورت پیگیری مسکن معلولان در برنامه ششم

ضرورت پیگیری مسکن معلولان در برنامه ششم

رئیس فراکسیون حمایت ازحقوق معلولان مجلس با تاکید برضرورت ارائه لایحه حمایت ازحقوق معلولان به مجلس، گفت: آماده کردن واحدهای مسکونی برای معلولان در برنامه ششم توسعه باید دراولویت باشد.

به گزارش ایران سپید به نقل از خانه ملت فاطمه آلیا درخصوص انتقادهای وارده به برخی مواد لایحه حمایت از حقوق معلولان، گفت: درحال حاضر مهم ترین انتقاد درخصوص این لایحه به دولت وارد است که چرا در ارائه لایحه اصلاح قانون حمایت ازحقوق معلولان به مجلس تعلل می‌کند، بنابراین این لایحه هنوز به شکل قانون تصویب نشده که فردی یا مسئولی بخواهد نسبت به محتوا، جزئیات یا مواد آن انتقاد کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، افزود: ازاین رو انتقادها تنها درخصوص علت تاخیر ارائه لایحه به مجلس است، زیرا در حال حاضر نمایندگان از محتوای این لایحه به طور کامل آگاه نیستند؛ البته  پیشنهادهای بسیاری مطرح شد ه تا در این لایحه گنجانده شود که بیشتر درخصوص مسائل محوری و مهم ترین مباحث این موضوع است.

وی تاکید کرد: این پیشنهادها تنها براساس اولویت ها، نیازهای معلولان، مقتضیات جامعه و شرایط فعلی مطرح شده است که به طورحتم اصلاح آنها در قانون فعلی ضروری است، اما مدت ها ازعمر این دولت گذشته وبه رغم قول و تاکید مسئولان دولتی هنوزاین لایحه به مجلس ارائه نشده است؛ وگرنه درخصوص محتوای آن هیچ نگرانی وجود ندارد،زیرا لایحه پیشنهادی در فرآیند بررسی درمجلس دو مرحله  را می گذراند، بنابراین در کمیسیون های فرعی و تخصصی و زمان بررسی درصحن مجلس ایرادات و انتقادات را می توان رفع کرد.

 

لایحه حمایت از حقوق معلولان تمامی مشکلات معلولان را رفع می کند

آلیا با بیان اینکه سازمان بهزیستی در حال حاضر متولی اصلی خدمات رسانی به معلولان است، تصریح کرد: طبق آخرین صحبت ها با رئیس سازمان بهزیستی تمامی دغدغه های جامعه معلولان به وی منتقل شد، رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد که بررسی این لایحه آخرین مراحل خود را در کمیسیون اجتماعی دولت می گذراند و به زودی این لایحه به مجلس ارائه شود، ازاین رو امیدوار هستیم که در مدت زمان کوتاهی این لایحه برای بررسی های بیشتر به مجلس ارسال شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم، گفت: اگر این لایحه به مجلس ارائه شود، به طور حتم تمامی دغدغه ها و مشکلات مربوط به معلولان رفع خواهد شد، البته چندی پیش شنیده شد که دولت اصلا قصد ارائه این لایحه به مجلس را نداشته و به دنبال اجرای این لایحه به شکل برنامه است که اگر این موضوع صحت داشته باشد نمی توان به حل مشکلات معلولان امیدواربود.

آلیا گفت: هرچند که باید به این نکته تاکید کرد که عدالت همیشه به معنای تساوی نبوده و نمی توان به همه معلولان بایک چشم نگاه کرد، به عنوان مثال درصدی ازمعلولان می توانند بخشی از هزینه های مربوط به استفاده از وسایل توان بخشی را پرداخت کنند، اما درصد قابل توجهی از معلولان امکان چنین موضوعی را ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر عرف قانونگذاری در همه کشورها به این شکل است که اگربا تصویب قانون جدیدی شرایط بهتری برای جامعه فراهم نمی شود، هرگز تسهیلات و امتیازات گذشته نباید لغو شود و این مورد به طورحتم روح قانونگذاری است، بنابراین اگردرلایحه جدید فشار بیشتری به معلولان تحمیل شود، مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار به تک تک این مسائل توجه می کند، طی دو ماه گذشته دربرخی شهرستان های کشور گزارش شده سازمان بهزیستی لوازم بهداشتی را که در گذشته در اختیار معلولان قرار می داده در حال حاضر قطع کرده است، اما رئیس سازمان بهزیستی این موضوع را تکذیب کرد.

 

همکاری بهزیستی و بنیاد مستضعفان برای تامین واحدهای مسکونی معلولان

رئیس فراکسیون حمایت ازحقوق معلولان درمجلس، افزود: همچنین رئیس سازمان بهزیستی قول دادند که با همکاری بنیاد مستضعفان آماده کردن واحد های مسکونی را دردستور کار قرار دهند که با امتیازها و شرایطی در اختیار این قشر جامعه گذاشته شود، اگر چه دربرنامه پنجساله پنجم مقرر بود که وزارت راه با همکاری وزارتخانه کار هر ساله واحد های مسکونی برای معلولان آماده کند که این موضوع در دولت جدید بلاتکلیف مانده است که امیدواریم دربرنامه ششم این مورد دراولویت قرار گیرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *