شناسه خبر: 6434 منتشر شده در مورخ: 1394/2/15 ساعت: 11:30 گروه: اجتماعی  
راه‌اندازی خانه‌های مستقل معلولان/ صدور کارت‌های جدید معلولیت
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خبر داد

راه‌اندازی خانه‌های مستقل معلولان/ صدور کارت‌های جدید معلولیت

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به اینکه بیش از ۳ سال است که برای صدور کارت‌های جدید معلولیت اعتبار ۹ میلیارد تومانی نیاز است، گفت: حوزه توانبخشی در این بخش به تعهدات خود عمل کرده و سایر بخش‌های بهزیستی باید در این زمینه ورود پیدا کنند.

 یحیی سخنگویی در نشست خبری خود با اشاره به گذشت سه دهه از فعالیت‌های سازمان بهزیستی کشور، اظهار داشت: هم‌اکنون شاهد تحول در حوزه‌های مختلف بهزیستی و به خصوص توانبخشی هستیم.

وی تصریح کرد: چنانچه مقایسه‌‌ای از ارائه خدمات در سال‌های گذشته صورت گیرد مشخص می‌شود که میزان خدمات، کیفیت و تعدد آن نسبت به گذشته افزایش یافته است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به صفر شدن پشت‌ نوبتی‌های برخی از خدمات سازمان بهزیستی، گفت: کاشت حلزون از جمله خدماتی است که در سال‌های گذشته پشت نوبتی‌های آن به صفر رسیده است و هم‌اکنون نیز تمهیدات لازم برای تأمین قطعات این خدمت پیش‌بینی شده است.

سخنگویی تصریح کرد: اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه که از سال 73 در دستور کار سازمان بود سال گذشته سرانجام نهایی شد و تعداد قابل توجهی از معلولان در روستاها شناسایی و تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و امسال نیز بنا داریم طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه را در شهرهای زیر 50 هزار نفر اجرا کنیم.

وی تعامل حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی با NGOها و سازمان‌های غیر دولتی را مطلوب عنوان کرد و گفت: باید بتوانیم از ظرفیت NGOها جهت ارائه خدمات به جامعه هدف بهزیستی استفاده کنیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: سال گذشته شعار «مؤسسه‌زدایی» در دستور کار قرار گرفت و امسال بنا داریم به سمت مؤسسه‌زدایی برویم و در این طرح بنا شده که مراکز نگهداری معلولان کاهش پیدا کند.

وی گفت: اجرای طرح مراقبت در منزل و نگهداری از سالمندان در منزل سال گذشته از سوی سازمان بهزیستی کلید خود و امسال این طرح گسترش پیدا خواهد کرد.

سخنگویی تأکید کرد: سال گذشته وعده دادیم که 3 هزار معلول نخاعی تحت پوشش دریافت حق پرستاری قرار بگیرند که متأسفانه به دلایل مختلف این کار عملیاتی نشد اما امسال بنا داریم این طرح را اجرا کنیم.

وی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به افتتاح مرکز ضایعه نخاعی در جنوب شهر تهران، گفت:‌ به زودی این مرکز راه‌اندازی می‌شود و مسئولیت آن به عهده انجمن‌های تخصصی خواهد بود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین به برنامه‌ها این سازمان در خصوص تأمین تجهیزات توانبخشی اشاره کرد و افزود: براساس دستور رئیس جمهور در 6 ماهه ابتدای سال جاری تمام معلولان از تسهیلات در نظر گرفته شده در حوزه تأمین تجهیزات استفاده خواهند کرد که برای این بخش 137 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

سخنگویی اضافه کرد: در حال حاضر استان‌های ایلام، اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و کهکیلویه و بویراحمد از طرح تأمین تجهیزات استفاده کردند و مابقی استان‌ها نیز از این طرح بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: استانداردسازی مراکز توانبخشی و توانمندسازی یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی در سال گذشته بود و در سال جاری نیز این طرح توسعه پیدا خواهد کرد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: ترخیص موفق معلولان براساس قانون جامع حمایت از معلولان یکی دیگر از اقدامات این سازمان محسوب می‌شود و بنا داریم با تأمین شرایط لازم تعداد بیشتری از این افراد را از مراکز ترخیص کنیم.

سخنگویی به راه‌اندازی خانه‌های زندگی مستقل معلولان اشاره کرد و گفت: این طرح نیز امسال اجرا خواهد شد.

وی در ادامه نشست خبری با اشاره به مراحل صدور کارت‌های جدید معلولیت افزود: در این زمینه بیش از 3 سال است که ما خبر صدور کارت‌های جدید را اعلام می‌کنیم اما واقعیت این است که بخش عظیمی از این کار به عهده سایر بخش‌های سازمان است که امیدواریم این کار امسال اجرایی شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: جهت صدور کارت‌های جدید معلولیت برای یک میلیون و 500 هزار معلول نیاز به 9 میلیارد تومان اعتبار است به طوری که برای صدور هر کارت مبلغی حدود 10 الی 15 هزار تومان هزینه خواهد شد.

سخنگویی گفت: سال گذشته حوزه توانبخشی بهزیستی 100 میلیون تومان اعتبار به بهزیستی استان تهران برای صدور 6 هزار کارت جدید معلولیت پرداخت کرد که متأسفانه هیچ کارتی از سوی این مجموعه صادر نشد.

وی افزود: ما آمادگی داریم سالانه 150 هزار کارت معلولیت در کشور صادر کنیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: دومین نمایشگاه تجهیزات توانبخشی نیز در سال جاری اجرا خواهد شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
Zahrabaniadam@email.com 1399/6/2 - 17:22
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment صدور کارت عضویت بهزیستی گمشده دزدن بودند یکسال پیش زمستان بهزیستی پیدانکردم
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *