شناسه خبر: 6376 منتشر شده در مورخ: 1394/2/5 ساعت: 11:58 گروه: اجتماعی  
بیش از 14 هزار کودک در سال گذشته از ناشنوایی و نابینایی نجات یافتند
معاون پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی :

بیش از 14 هزار کودک در سال گذشته از ناشنوایی و نابینایی نجات یافتند

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ارائه 120 هزار مشاوره ژنتیک در سال گذشته گفت: در سال 93 بیش از 14 هزار کودک از ناشنوایی و نابینایی نجات یافتند.

مینو رفیعی، معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور  با اشاره به اینکه سلامت تعریف گسترده‌ای دارد، اظهار داشت: ارائه «مشاوره ژنتیک»، «غربالگری شنوایی»، «پیشگیری از تنبلی چشم» و ... از جمله خدماتی است که در این حوره ارائه می‌شود و هدف از آن ایجاد جامعه‌ای با افراد سالم، با نشاط و مولد است.

وی با بیان اینکه «تحقق سلامت جامعه بدون نقش مردم، بی معنا است»، ایجاد سلامت جسمی و سلامت اجتماعی را در گرو مشارکت مردمی خواند و گفت: اگرچه دولت موظف به ارائه خدمات سلامت به مردم به گونه‌ای است که برای آنها قابل دسترس باشد، اما وظیفه دیگر دولت آگاه سازی مردم است تا از این خدمات که در دسترس آنها قرار دارد استفاده کنند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اگر مشارکت مردمی نباشد و مردم به دنبال کسب خدمات بهداشتی و سلامت نباشند، سلامت دور از دسترس می‌شود. مثلا در طرح غربالگری شنوایی که از سوی دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی در دست اجرا است، نوزادان زیر 6 ماه تحت غربالگری قرار می گیرند تا با مداخله به هنگام از ناشنوایی آنها جلوگیری شود. قطعا برای پیاده کردن این طرح در سراسر کشور، باید ابتدا آگاه سازی شود که این خدمات منجر به پیشگیری از معلولیت می‌شود، سپس این خدمات در دسترس همه مردم قرار گیرد و مردم تشویق شوند که به طور فعال خودشان به این مراکز مراجعه کنند. کما اینکه برای مشاوره ژنتیک و آموزش ریسک‌های موجود در این زمینه در ازدواج و بارداری، مردم باید مشارکت کنند و این خدمات را دریافت کنند.

رفیعی بر این اساس تاکید کرد که برای برخورداری از جامعه‌ای سالم، صرف ارائه خدمات کافی نیست و باید استقبال مردمی از آن نیز انجام شود.

به گفته وی در حال حاضر استقبال مردمی خوبی از خدماتی همچون غربالگری گوش و شناسایی تنبلی چشم صورت می‌گیرد اما در مشاوره‌های ژنتیک، هنوز میزان استقبال کم است. به نظر می‌رسد مردم نگرانند که با مراجعه به مشاور ژنتیک، از ازدواج منع شوند. برای همین هم ترجیح می‌دهند به مشاور ژنتیک مراجعه نکنند. در حالی که لزوما چنین نخواهد شد و ممکن است مشاور با ارائه راهکارهایی، درصد سالم بودن فرزندان آنها را ارتقا ببخشد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور افزود: باید با آگاه سازی عمومی در جامعه از این نگرانی مردمی کاسته شود. همچنین باید آگاه سازی شود که مردم توقع نداشته باشند که با مشاوره ژنتیک، صد در صد فرزندی سالم خواهند داشت. چرا که با مشاوره ژنتیک فقط احتمال سلامت فرزند افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که ارائه خدماتی همچون غربالگری شنوایی و تنبلی چشم تا چه میزان منجر به کاهش معلولیت‌ها در جامعه و ایجاد جامعه‌ای سالم شده است؟، گفت: در غربالگری شنوایی در سال گذشته، حدود 2200 نوزاد را کشف کردیم که اختلال شنوایی داشته و با اقدمات درمانی از ناشنوایی آنها پیشگیری شد تا آنها به جمعیت ناشنوایان کشور اضافه نشود. همچنین 14 هزار کودک با بیماری تنبلی چشم شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفتند. به این ترتیب مانع از نابینایی و کم بینایی انها شدیم که در غیراین صورت می‌توانست در تحصیل و اشتغال آنها در آینده اثرات سوئی داشته باشد.

رفیعی با اشاره به 120 هزار مشاوره ژنتیک در سال گذشته، ادامه داد:  برخی مراجعین نیاز به اصلاح رژیم غذایی داشتند و با درمان‌هایی احتمال سلامت فرزندان خود را ارتقا دادند. در مواردی هم که تشخیص‌های بارداری، گویای عقب ماندگی فرزند بود، والدین به مراکز قانونی برای سقط جنین راهنمایی شدند. در قالب این مشاوره‌ها، به پیشگیری از تولد فرزندان معلول می‌پردازیم تا جامعه‌ای سالم و مولد داشته باشیم. چرا که قطعا منظور از در پیش گرفتن سیاست‌های افزایش جمعیت، ایجاد جمعیتی سالم و مولد است نه جامعه ای پر بیمار.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور این مهم را در گرو ارتقای خدمات رسانی به مردم از یکسو و مشارکت خود مردم برای دریافت خدمات و جدی گرفتن توصیه‌ها به آنها ار سوی دیگر دانست و ادامه داد: نهادها و دستگاه‌های مختلفی متولی امر سلامت در جامعه هستند. چرا که تامین سلامت عموم مردم، وظیفه کلیت دولت است و نه یک سازمان خاص. از این رو تمامی اقداماتی که برای تامین سلامت مردم انجام می شود، باید هم افزا باشد نه اینکه همدیگر را خنثی کنند یا زیر سوال ببرند.

رفیعی یکی از موثرترین گام ها در این زمینه را تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات پیشگیری دانست و گفت: در حال حاضر خدمات درمانی تحت پوشش بیمه هستند اما خدمات پیشگیری، خارج از پوشش بیمه هستند و به همین دلیل بخشی از مردم در پی استفاده از این خدمات نیستند.

وی همچنین از لزوم تصویب «قوانین تسهیل گر» از سوی مجلس و دولت اشاره و اظهار امیدواری کرد تا سلامت را به عنوان شاخص کیفیت زندگی به رسمیت بشناسند و راهکارهای تحقق آن را تسهیل کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *