شناسه خبر: 6369 منتشر شده در مورخ: 1394/2/2 ساعت: 14:01 گروه: اقتصادی  
عمر ساختمان های ایران باید 4 برابر شود

عمر ساختمان های ایران باید 4 برابر شود

چهره ماندگار معماری ایران با بیان این که مسکن باید محل آرامش و سکونت ایمن و مقاوم باشد ،گفت: عمر ساختمان ها و مسکن در ایران به 30 سال می رسد که باید تا 120 سال افزایش یابد.

پروفسور محمود گلابچی در مصاحبه با این رادیو اظهار داشت: خوشبختانه تلاش های خوبی در حوزه معماری ایرانی و  اسلامی در نهادهای علمی و اجرایی شده است اما کافی نیست.

چهره ماندگار ایران در مهندسی راه و ساختمان گفت: باید به آن جایگاه واقعی  جهانی در حوزه مسائل معماری و مهندسی برسیم و از همه تواناییهای خود هم در زمینه مهندسی و ساخت مسکن باداوم و مقاوم و ایمن استفاده کنیم و به یک مسکن مناسب و مطلوب برسیم.

گلابچی همچنین گفت: معماری یک حوزه وسیع و گسترده و دارای ابعاد متنوعی است و حرکت معماری به سمت یک هویت و استقرار به لحاظ تفکر و اندیشه و مبانی طراحی، نیازمند یک کار فرهنگی است .

وی افزود : البته با ساماندهی قوانین ساخت و ساز می توان سیما و هویت شهرها را هم سامان دهی کرد و شهرداری، دستگاههای نظارتی، وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان هم الزامات کافی در طراحی برای معماری و شهرسازی داشته باشند.

گلابچی گفت : کالای سرمایه ای شدن مسکن سبب شده است توجه به ابعاد معماری آن کاهش یابد و اگر مسکن را به کالای مصرفی و به عنوان محلی مقاوم و امن تبدیل کنیم به تدریج ویژگی معماری ایرانی و اسلامی آن رونق می گیرد.

گلابچی تاکید کرد:  باید اندیشه معمار و مبانی شکلگیری یک طرح معماری را در فضایی علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی جستجو کنیم و  به قوانین مناسب و یکپارچه برای رسیدن به یک معماری و شهرسازی مطلوب نیاز داریم.

حجت الله عزیزی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز گفت: باید سنتی سازی های مسکن را به  ساخت و سازهای مدرن تبدیل کنیم و نظارت مهندسی هم بیشتر شود.

وی تصریح کرد: مالکان سرمایه و زمین الزاما سازنده حرفه ای نیستند و باید اجازه دهند مجریان ذیصلاح، کاردان ها و مهندسان ساختمان وارد عرصه ساخت و ساز شوند تا زمینه برای شکل گیری شناسنامه فنی ملکی هم فراهم شود.

عزیزی اظهار داشت : از شهرداری و شورای شهر و دیگر نهادها انتظار داریم بیشتر همکاری کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *