شناسه خبر: 634 منتشر شده در مورخ: 1392/8/14 ساعت: 10:27 گروه: فرهنگی  
روزنامه سه شنبه 14 آبان 1392

روزنامه سه شنبه 14 آبان 1392

«ایران سپید» سه شنبه 14 آبان 1392 روزنامه ویژه نابینایان سال هفدهم شماره 4574

«ایران سپید»

سه شنبه 14 آبان 1392

1 محرم 1434

روزنامه ویژه نابینایان

فرهنگی، اجتماعی،

 سیاسی، اقتصادی

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

سال هفدهم شماره 4574

*‌ باز این چه شورش است که در خلق عالم است 2

* کسی نباید تیم مذاکره را سازشکار بداند 4

* 150 هزار کلاس درس هنوز با بخاری نفتی گرم میشوند 6 

* توانایی انسان در مشاهده با چشمان بسته 12

* خیز وزارت بهداشت برای گسترش غذاهای فراسودمند 14

* کاهش خستگی با ورزش دادن دستها 16

*مادری 10 قلو زائید/ پدر نوزادان فرار کرد! 18

 

 

 

 

 

صئ.........سوگواره های محرم

*‌ باز این چه شورش است که در خلق عالم است

سوگواره های محرمی

نخستین سوگواره را با مربع ترکیبی عاشورایی از شاعر معاصر سیدحمید برقعی به میهمانی اشک میرویم: با اشکهاش دفتر خود را نمور کرد، در خود تمام مرثیه ها را مرور کرد؛ ذهنش ز روضه های مجسّم عبور کرد، شاعر بساط سینه زدن را که جور کرد – احساس کرد از همه عالم جدا شده ست، در بیت هاش مجلس ماتم به پا شده ست

در اوج روضه خوب دلش را که غم گرفت، وقتی که میز و دفتر و خودکار دم گرفت – وقتش رسیده بود ز دستش قلم گرفت، مثل همیشه رخصتی از محتشم گرفت: «باز این چه شورش است» که در جان واژه هاست! شاعر شکست خورده توفان واژه هاست

بی اختیار شد قلمش را رها گذاشت، دستی ز غیب قافیه را کربلا گذاشت؛ یک بیت بعد واژه لبتشنه را گذاشت، تن را جدا گذاشت و سر را جدا گذاشت؛ حس کرد پا به پاش جهان گریه میکند، دارد (غروب فرشچیان) گریه میکند

با این زبان چگونه بگویم چه ها کشید؟ بر روی خاک و خون بدنی را رها کشید؛ او را چنان فنای خدا بی ریا کشید، حتی براش جای کفن بوریا کشید؛ در خون کشید قافیه ها را حروف را، از بس که گریه کرد تمام (لحوف) را

اما در اوج روضه کم آورد و رنگ باخت، بالا گرفت کار و سپس آسمان گداخت! این بند را جدای همه روی نیزه ساخت، خورشید سر بریده غروبی نمیشناخت؛ بر اوج نیزه گرم طلوعی دوباره بود، او کهکشان روشن 17 ستاره بود

خون جای واژه بر لبش آورد و بعد از آن، پیشانی اش پر از عرق سرد و بعد از آن – خود را میان معرکه حس کرد و بعد از آن، شاعر برید و تاب نیاورد و بعد از آن – در خلسه ای عمیق خودش بود و هیچکس، شاعر کنار دفترش افتاد از نفس.

 

 

 

 

 

صئ ......................سیاسی

- داخلی

* رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار پرشور هزاران دانشجو و دانشآموز فرمودند: مجموعه مسوولان و مذاکره کنندگان با 1+5 فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود هستند و کسی نباید تیم مذاکره را سازشکار بداند. 

* دکتر روحانی رئیس جمهوری، دیپلماسی دولت یازدهم را متکی به خواست مردم و تدبیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری دانست وگفت: دولت همواره از راهنماییها و رهنمودهای رهبری بهره مند بوده و در ادامه راه نیز نیازمند مشخص کردن مسیر و تداوم رهنمودهای رهبر انقلاب است.

* «سید عباس عراقچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: ابراز عقیده و انتقاد را مثبت و مبارک میدانیم اما متهم کردن مذاکره کنندگان به ساده انگاری، اسمش روحیه دادن، هشدار و انذار دادن نیست بلکه نامش تخریب روحیه است.

* معاون روابط راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: نیروگاه هسته ای بوشهر با توجه به بکارگیری استانداردهای بالای ایمنی از ایمنترین نیروگاه های جهان بشمار میرود.

- بین الملل

* رسانه های آمریکا با بازتاب گسترده سخنان رهبر انقلاب درباره چارچوب مذاکرات با آمریکا و تضعیف نکردن دیپلماتها در مذاکرات هسته ای اعلام کردند: رهبر عالی ایران از دیپلماسی دولت و مذاکرات هسته ای حمایت کردند. روزنامه واشنگتن پست نزدیک به کاخ سفید سخنان رهبر انقلاب را نشانه تازه ای از حمایت (آیت ا... خامنه ای) از رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرده و هدف پیام ایشان را تندروهای داخل ایران دانست.

* یک روزنامه دولتی چین رژیم صهیونیستی را محصول اتحاد خاص قدرتهای امپریالیستی دانست.

 

 

 

 

صئ.....................اجتماعی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از وجود 150 هزار کلاس درس که هنوز بخاری نفتی و گازی دارند، خبر داد و گفت: بارها در گزارشهای مختلف نگرانی و خطر وجود این بخاریها اعلام شده اما هنوز اعتبار کامل برای برچیده شدن بخاریها تأمین نشده است. مرتضی رئیسی با بیان این مطلب گفت: در مناطق سردسیر کشور همچنان 150 هزار کلاس درس بخاری نفتی و یا گازی دارند که این بسیار خطرناک است و باید برای همیشه این بخاریها از کلاسهای درس خارج شود تا دیگر شاهد وقوع حوادث تلخی همچون شین آباد نباشیم. وی درباره واریز 100 میلیارد تومان کمک مقرر صندوق ذخیره ارزی به حساب آموزش و پرورش گفت: این اعتبار واریز شده و ما نیز با این بودجه میتوانیم تنها 10 درصد کلاسهای درس را مجهز به سیستمهای گرمایشی استاندارد کنیم. رئیسی درباره بخاریهای تابشی که چندی پیش از خرید آنها خبر داده بود توضیح داد: در حال حاضر 15 هزار بخاری تابشی خریداری و در اختیار استانها قرار گرفته است. قرار است 30 هزار بخاری تابشی دیگر نیز خریداری شود که امیدواریم هرچه زودتر این بخاریها خریداری و به کشور وارد شود. رئیسی با بیان اینکه بخشی از این بخاریهای تابشی در استانها در حال نصب است تصریح کرد: در صورت اختصاص مابقی اعتبارات، بقیه کلاسهای درسی در مناطق سردسیر نیز مجهز به بخاری تابشی و یا پکیج میشود. البته نه همه مدارس، بلکه به میزانی که اعتبارات اجازه استانداردسازی بدهد. وی درباره اینکه برای تجهیز 150 هزار مدرسه به سیستم پکیج چه میزان اعتبار نیاز است گفت: برای تجهیز تمامی مدارس نیازمند اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان هستیم که در حال حاضر مجلس 200 میلیارد تومان آن را تصویب کرده که 100 میلیارد تومان آن اختصاص داده شده است و امیدواریم مابقی اعتبارات هر چه زودتر در اختیار ما قرار بگیرد.

 

 

 

 

صئ.....................اقتصادی

* سیدمحمدحسین عادلی، نامزد جمهوری اسلامی ایران به عنوان دبیر کل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربی و عمان 13 عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار میروند. هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

* اسدی، رئیس هیأت مدیره مجمع تشکلهای کشاورزی کشور گفت: وزیر کشور با ایجاد نخستین سامانه هوشمند نظارت از راه دور بر اجرای فعالیتهای عمرانی بخشهای کشاورزی موافقت کرده است. وی تصریح کرد: تشکلهای کشاورزی فراگیر در دور دستترین نقاط کشور وجود دارند که میتوان از این توانمندی عظیم با ایجاد سامانه هوشمند نظارت از راه دور وزارت کشور با کمک سازمان بازرسی مردمی، استفاده کرد. این امر بدون کوچکترین هزینه ای به وزارت کشور فرصت میدهد تا هر روز و هر لحظه از اتفاقات مهم، نحوه اجرای طرحهای عمرانی، عملکرد فرمانداران آگاه شده و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

* کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان ذخایر شناسایی شده معادن سنگ آهن کشور 2.5 میلیارد تن است که شناسایی معادن جدید با توجه به طرحهای توسعه فولاد ضرورت دارد.

* مجید جلیل سرقلعه، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهمیت قانون نظام مهندسی ساختمان در کشور گفت: اجرا نشدن درست این قانون و یا ضعیف اجرا شدن آن، صدمات جبران ناپذیری به صنعت ساختمان کشور وارد کرده است.

* شافعی رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: طبق مذاکراتی که با دو گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو انجام دادیم تا پایان سال جاری، خودروهای تولیدی این دو شرکت گران نخواهد شد.

 

صئ.................اطلاعرسانی

* انجمن علمی، فرهنگی موج نور اصفهان انتخابات بازرسین انجمن، همراه با سخنرانی و ارائه گزارش عملکرد یکساله برگزار میکند. زمان: پنجشنبه 16 آبان. ساعت: 15. مکان: اصفهان، خیابان سعادت آباد، روبروی مقبره بانو امین، جنب ورزشگاه امین، خانه ریاضیات اصفهان. علاقمندان جهت اعلام کاندیداتوری برای بازرسی انجمن موج نور میتوانند آمادگی خود را از طریق تماس با شماره 03116687033 هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت 10 تا 11 و 16 تا 18 اعلام نمایند.

* یک دستگاه گوشی تلفن همراه N97  دارای تاکس، رسا و متن خوان به فروش میرسد. 09380547544. مسلمی

* کتب ضبط شده در مهرماه سال جاری شامل آموزش پیش از ازدواج، روانشناسی ازدواج، مصاحبه انگیزشی، چکیده اختلالات روانی DMS و سنجش و درمان اختلالات موکنی با رویکرد شناختی – درمانی در موسسه اجتماعی افراد نابینای البرز (مانا) آماده ارائه به علاقمندان است. 09193371871.

* معرفی برنامه ویژه نابینایان در رادیو فصلی: شما میتوانید این برنامه را روزهای دوشنبه از ساعت 30/13 تا 14 گوش کنید و یا با مراجعه به سایت www.gooshkon.ir که پایگاهی مخصوص نابینایان است این برنامه را دانلود کنید. (فرکانس رادیو فصلی 50/105)

* پایگاه اینترنتی انجمن نابینایان ایران به آدرس:

www.sana-grp.ir

راه اندازی و آماده ارائه خدمت است. با تکمیل فرم عضویت در این سایت از تخفیف 10 تا 100 درصدی در استفاده از خدمات و محصولات انجمن برخوردار شوید. تلفن هماهنگی: 09212746566 و 22560060 و61. سامانه پیامکی: 50004022560060

* فروش و نصب برنامه های ماهور، رسا و گوشیهای موبایل. ساعات تماس: 17 تا 30/21 روزهای زوج. 09128111951.

علی رحیم تبریزی.

 

 

 

 

صئ..............دانش و فناوری

* توانایی انسان در مشاهده با چشمان بسته

نتایج تحقیقات جدیدی که در مجله علم روانشناختی منتشر شده نشان میدهد که بستن چشم نمیتواند قدرت مغز را کاهش دهد، چرا که وقتی چشمهایمان را ببندیم باز هم میتوانیم اعضای بدن خود را ببینیم. وقتی که چشمهای ما به صورت نفوذ ناپذیری بسته باشد و یا حتی هنگامی که در تاریکی مطلق باشیم، ذهن ما هنوز تصور میکند که میتواند حرکت بدنمان را مشاهده کند و از این حرکت احساسات تصویری تولید میکند. محققان دانشگاه روچستر و ونربیلت نتایج این آزمایش را با بررسی توانایی مغز برای تشخیص سایه های حرکت بدون ورود تصویری واقعی در 129 نفر طی 5 آزمایش مختلف بدست آوردند. برخی از شرکت کنندگان در این آزمایش تصور میکردند که چشم بدن آنها دارای نقص است و این امر موجب شده که آنها بتوانند سایه دستشان را که در مقابل صورتشان تکان میدهند ببینند، درحالی که این چشم بندها در حقیقت اجازه نمیداد که هیچ نوری از آنها عبور کند. براساس نتایج این تحقیق حتی در فقدان کامل ورود اطلاعات بصری خارجی نیز مغز تبعات اعمال و کنشها را پیشبینی میکند. محققان برای اطمینان حاصل کردن از این که شرکت کنندگان به واقع چیزی مشاهده میکنند یا نه، حرکتهای چشم آنها را مشاهده و ثبت کردند. این حرکات معمولا نامنظم هستند و نشان میدهد که فرد از موقعیت دست خود در فضا مطلع است و حرکات چشمش آن را دنبال میکند. بنابراین به نظر میرسد که حرکت چشم شرکت کنندگان از احساس تصویری خالص نشأت گرفته است. به نظر میرسد که این تأثیر در افراد مبتلا به "حس آمیزی" که یک مشکل روانشناختی است، بیشتر است، ادراک این افراد از حسهای مختلف به هم مربوط است. حس آمیزی شرایطی عصب‌شناختی است که در آن تحریک یک گذرگاه حسی یا شناختی به تجربه ‌ای خودبخود و بی‌اختیار در یک گذرگاه حسی یا شناختی دیگر میانجامد.

 

صئ ...........بهداشت و سلامت

* خیز وزارت بهداشت برای گسترش غذاهای فراسودمند

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: مواد غذایی فراسودمند، علاوه بر آنکه از خواص معمول موجود در یک ماده غذایی بهره مند هستند، باعث ارتقای سلامت مصرف کننده میشوند. دکتر هدایت حسینی افزود: غذاهای فراسودمند یک پکیج غذایی کامل هستند. از یک ماست پروبیوتیک گرفته تا نان فیبردار و بیسکویتهای سبوسدار که حاوی ریز مغذیهای مفید هستند همه در ردیف غذاهای فراسودمند قرار میگیرند. وی ادامه داد: بعنوان مثال غذاهای پروبیوتیک موجب تقویت سیستم گوارشی میشوند یا فرآورده‌های پروبیوتیکی به دلیل فیبر بالا، باعث دفع سموم از بدن شده و بهبود فعالیت دستگاه گوارش را موجب میشود. حسینی افزود: غذاهای غنی شده بسیاری از ریز مغذیهای مورد نیاز انسان را به میزان بیشتری در خود دارند  و موجب ارتقای عملکرد بدن میشوند. وی درباره برنامه وزارت بهداشت برای غنیسازی شیر مدارس که هم‌اکنون در انتظار تصویب در شورای عالی سلامت است گفت: اکنون در حال تهیه پیشنویس سند ملی سلامت شیر هستیم که مواردی چون تولید شیر، غنیسازی، ارتقای کیفیت، افزایش سرانه مصرف‌ آن همگی در سند دیده شده است.

* واکسن آنفلوآنزا برای دیابتیها ضروری است

اوایل فصل پاییز زمان مناسبی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا است و البته اهمیت تزریق این واکسن برای مبتلایان به دیابت بسیار بیشتر است. پزشکان میگویند در افراد دیابتی در صورت ابتلا به آنفلوآنزا، سطح گلوکز خون افزایش میابد و مدت زمان بهبودی فرد طولانیتر میشود. بیماران دیابتی، سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از آنفلوآنزا و ذات الریه هستند. اگر فرد دیابتی به این بیماری مبتلا شود، با تزریق مجدد واکسن میتواند خطر تشدید بیماریهای دستگاه تنفسی را کاهش دهد.

 

 

صئ.......................ورزشی

* هرگاه احساس کردید دستها و انگشتان شما خشک و سفت شده اند، آنها را بکشید، ولی نباید موقع کشیدگی احساس درد کنید. این ورزشها را با حرکت ساده کششی زیر شروع کنید. دست خود را مشت کنید، طوری که شست شما روی بقیه انگشتان باشد. تا 60 ثانیه مشت خود را نگه دارید. سپس مشت خود را باز کنید و انگشتان خود را بکشید. این حرکت را حداقل 4 بار، با هر دست انجام دهید.

* کشیدن انگشتان دست، این حرکت باعث کاهش درد و بهبود حرکت دستها میشود. دست خود را روی یک سطح صاف مثل میز قرار دهید. کف دست خود را کاملا به سطح میز بچسبانید، بدون اینکه فشاری به مفاصل انگشتان وارد شود، یعنی نباید خیلی دست خود را فشار دهید تا درد بگیرد. تا 60 ثانیه دست خود را در این حالت نگه دارید و سپس رها کنید. این حرکت را حداقل 4 بار برای هر دست خود انجام دهید.

* کشیدن سرپنجه دست، این حرکت دامنه حرکت انگشتان دست را بهبود میدهد دست خود را صاف نگه دارید. انگشتان دست خود را از قسمت بالا به سمت داخل دست خم کنید، طوری که سر انگشتان به قسمت پایین انگشتها برخورد کند. تا 60  ثانیه دست خود را در این حالت نگه دارید و سپس رها کنید. حداقل 4 بار برای هر دست این حرکت را انجام دهید.

* تقویت چنگ دست، این حرکت، باز کردن دستگیره درب و نگه داشتن وسایل را در دستها بدون اینکه بیفتند، آسان میکند.

یک توپ نرم پلاستیکی را در کف دست خود گرفته و تا جایی که میتوانید آن را فشار دهید. چند ثانیه در این حالت بمانید و سپس رها کنید. این حرکت را 10 تا 15 بار برای هر دست انجام دهید. شما میتوانید این حرکت را 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید، اما بایستی 48 ساعت بین هر جلسه تمرین فاصله زمانی باشد. اگر مفصل انگشت شست شما آسیب دیده است، این حرکت را نباید انجام دهید. (ادامه دارد)

 

 

 

 

صئ.......................حوادث

* فیلمبرداری مخفیانه کارمند هتل از زوجهای جوان

کارمند هتل که به صورت مخفیانه از زوجهای جوان فیلمبرداری میکرد با تیزهوشی آخرین طعمه خود به دام افتاد. هفته گذشته مردی در تماس با پلیس در شکایت خود اعلام کرد همراه همسرم در مرکز تهران اتاقی را در یک هتل اجاره کرده بودیم. شب اول حضورمان در این اتاق متوجه سروصدا از داخل کانال کولر شدم. وقتی به داخل کانال نگاه کردم متوجه شدم مردی در حال فیلمبرداری از من و همسرم است، سریع از اتاق بیرون آمده و یکی از کارکنان هتل را دیدم که سراسیمه در حال فرار بود. پس از این شکایت، تیمی از مأموران کلانتری در محل هتل در مرکز تهران حاضر شده و کارمند هتل را دستگیر و در بررسی دوربین او چند فیلم که از زوجهای جوان به صورت مخفیانه گرفته شده بود، کشف شد. در حال حاضر تحقیقات از متهم در کلانتری ادامه دارد.

* بازداشت کارمند متخلف بانک در یزد

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان یزد از اختلاس 200 میلیون ریالی در یکی از بانکهای یزد خبر داد. سرهنگ خالقی گفت: کارمند یکی از بانکهای یزد که با سوء‌ استفاده از موقعیت شغلی خود اقدام به برداشت غیرقانونی 200 میلیون ریال از حساب مشتریان بانکی کرده بود امروز دستگیر شد. متهم که در بازجوییها به جرم خود اعتراف کرده است برای مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

*مادر 10 قلو زائید

یک خانم در روسیه با آوردن ۱۰ فرزند رکوردی عجیب از خود در جهان بر جای گذاشت. خانم ارینا که هم اکنون در بیمارستانی در شهر کورسک روسیه از بچه هایش نگهداری میکند از وضعیت بچه های خود بسیار راضی است و حال عمومی وی هم رضایت بخش است. شوهر این خانم از ترس مخارج فرزندان خود گریخته است و گویا قصد بازگشت به خانواده خود را ندارد. وزن ۱۰ نوزاد در مجموع هنگام تولد ۳ کیلو بوده است.

صئ......................مناسبتها* شمسی:

تشکیل و آغاز به کار نیروی دریایی ایران (1311)

افتتاح اولین نمایشگاه بین ‏المللی کتاب تهران (1366)

کشف خاصیت ضد پرتو بوسیله دکتر "فرامرز آشوری" محقق ایرانی (1369)

* میلادی:

مرگ "جِیمز ماکْسْوِلْ" فیزیکدان معروف و بنیانگذار قوانین نور و الکتریسیته (1879)

تولد "ویل دورانْتْ" نویسنده، فیلسوف و مورخ شهیر امریکایی

ساخت تلویزیون اولیه بوسیله "پل ‏نیپْکو" مبتکر امریکایی (1907)

محکومیت صدام به اعدام با چوبه دار (2006)

«Iran sepid»

Newspaper for the Blind

Cultural, Social, Political, Economical

Licence Holder:

Islamic Republic News Agency

Date 5 November 2013

www. Iransepid.ir

iransepid@icpi.ir

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *