شناسه خبر: 6339 منتشر شده در مورخ: 1394/1/30 ساعت: 08:16 گروه: اجتماعی  
نگاه من به معلولان نگاه توانمند سازی است
مسئول کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی اتحادیه جهانی معلولان در سازمان ملل :

نگاه من به معلولان نگاه توانمند سازی است

مسئول کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی اتحادیه جهانی معلولان در سازمان ملل، گفت:عضو شورای مرکزی شبکه زنان جمهوری اسلامی هستم.

با سازمان ملل در بحث حقوق زنان در ارتباطم و در سمینارها و...که در سازمان بین الملل در حوزه های مختلف دفاع از حقوق زنان تشکیل می شود، به عنوان نماینده ایران شرکت می کنم و در همایش های بین المللی سعی بر این است که گزارش های درست و دقیقی ارایه دهیم و از انتشار خبرهای ضد و نقیض در جامعه جهانی در خصوص ایران جلوگیری کنیم.

دکتر محبوبه خلوق، مسئول کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی اتحادیه جهانی معلولان در سازمان ملل در راستای احقاق حقوق جامعه معلولان در داخل و خارج از کشور فعالیت های متعددی انجام می دهد . این خانم فرهیخته از معلولانی است که سال‌هاست در حوزه حقوق معلولان فعالیت می‌کند که در سمت‌های مختلفی چون  مسئولیت های مدیر عامل موسسه توان گستران برنا، عضو ستاد مناسب سازی شهری شهر تهران، عضو شورای راهبردی معلولان و سالمندان شهرداری تهران، رییس کارگروه خیرین شورای شهر تهران، رییس کارگروه خیرین سازمان هم اندیشی مجلس شورای اسلامی خوش درخشیده است .

دکتر خلوق، مسئول کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی اتحادیه جهانی معلولان در سازمان ملل درباره این اتحادیه گفت: با توجه به اینکه در تمامی دنیا کارها به صورت گروهی و شبکه ای انجام می شود. در بحث (ان جی او) ها و سازمان های غیر دولتی همین گونه است؛ کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی اتحادیه جهانی معلولان هم به شکل یک شبکه جهانی فعالیت می کند که دارای 75 عضو از کشورهای جهان است و در مجمع عمومی آینده هم کشورهای دیگر هم عضو خواهند شد  و کار این کمیسیون پیگیری حقوق معلولان در دنیا است .

این مدافع حقوق معلولان افزود: ( دبلیو اج او ) اعلام می کند 10 تا 15 درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه دچار معلولیت هستند و این آمار بالایی از جامعه را شکل می دهد و این درصد جمعیتی باید در برنامه ریزی های مختلف کشوری دیده شوند. متاسفانه در درجه اول بحث فرهنگی و کمبود آن باعث شده این قشر دیده نشود. نمایندگان این اتحادیه جهانی با یکدیگر هم پیمان شده اند که برنامه ها و حقوق خاص معلولان را در کشورشان دنبال کنند.

عضو شورای راهبردی معلولان و سالمندان شهرداری تهران با اشاره به تصویب  قانون حمایت از معلولان گفت: این  قانون در سال 83 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون 16 ماده ای کاستی هایی داشت و باید ترمیم می شد و در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بازنگری است و بعد به مجلسی می رود تا مصوب شود. بعضی از قوانین در ذیل کنوانسیون بین المللی فرهنگی ـ اجتماعی اتحادیه جهانی معلولان است که دارای 50 ماده است و کلیه حقوق شهروندی افراد معلول را لحاظ کرده است .

مسئول کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی اتحادیه جهانی معلولان در سازمان ملل گفت: علاوه بر اینکه هر عضوی در این اتحادیه به پیگیری حقوق افراد معلول کشورش می پردازد  این کنوانسیون برنامه های مشترکی دارد که باید پیگیری و گزارش داده شود و در این گزارش ها راه های جدیدی برای خدمت و توانمند سازی معلولان به وسیله بومی سازی  برنامه ها بهره می بریم .

دکتر خلوق افزود: بسیاری از جنبه های زندگی معلولان از جمله مناسب سازی معابر و حمل و نقل، آموزش و اشتغال و مسکن و ازدواج و... کمتر دیده شده و معلولان در یک دوی ماراتن نابرابر با دیگر افراد جامعه هستند. در هر دوره اتحادیه جهانی معلولان چند حقوق و ماده کنوانسیون پرنگ و بولد می شود و در کشور پیگیری و گزارش داده می شود.

این مسئول بحث حقوق معلولان را به دو دوره تقسیم کرد و افزود: دوره قبل از سال 83 که قانون خاصی برای معلولان نداشتیم. فقط قانون سه درصد اشتغال بود که اجرا نمی شد و برنامه سوم توسعه راجع به معلولان به ویژه جانبازان بود و دوره دوم؛ تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در سال 83 و پیوستن به کنوانسیون حقوق معلولان بود اما این روند کند و بطنی صورت گرفته است. اما معتقدم داشتن یک قانون بد، بهتر از نداشتن است. اما متاسفانه بحث اجرای قانون به خاطر نظرات ضعیف محسوس نیست و تاثیر خاصی برای معلولان در جامعه نداشته است. واقعا هر دولتی که به سر کار می آید بدون در نظر گرفتن مسایل سیاسی وظیفه دارد به همه افراد جامعه از جمله 15 درصد جمعیت معلولان خدمت رسانی کند. متاسفانه مسئولان ما هیچ وقت خودشان را جای معلولان قرار نمی دهند و من همیشه می گویم که فاصله بین سلامتی و معلولیت ثانیه ای بیش نیست.

عضو ستاد مناسب سازی شهری شهر تهران  با اشاره به بحث دسترس پذیری جامعه برای معلولان گفت:  تمام دنیا به این نتیجه رسیدند که یک طراحی همگانی و یک طراحی همه شمول به اسم ( یونیورسال دیزاین ) را داشته باشند.  وقتی بخواهیم ساختمانی بسازیم باید به گونه ای طراحی کنیم  که همه جامعه از آن استفاده کنند. متاسفانه  این موضوع و فکر نهادینه نشده است و دچار چند باره کاری ها می شویم . جامعه از افراد و شرایط متفاوت تشکیل شده است و می بایستی امکانات مناسب برای همه افراد جامعه از جمله معلولان و سالمندان لحاظ شود. 

 دکتر خلوق با اشاره به همکاری با سازمان ملل گفت: با توجه به اینکه عضو شورای مرکزی شبکه زنان جمهوری اسلامی هستم. با سازمان ملل در بحث حقوق زنان در ارتباط هستم و در سمینارها و همایش ها و کنفرانس هایی که در سازمان بین الملل در حوزه های مختلف دفاع از حقوق زنان  تشکیل می شود، به عنوان نماینده ایران شرکت می کنم و داعیه این را داریم که در بحث حقوق زنان به ویژه زنان معلول فعالیت های بین المللی و داخلی کنیم  و در این کنفرانس ها و همایش های بین المللی سعی بر این است که گزارش های درست و دقیقی ارایه دهیم و از انتشار خبرهای ضد و نقیض در جامعه جهانی در خصوص ایران جلوگیری کنیم.

مدیر عامل موسسه توان گستران برنادر خصوص این موسسه گفت: این موسسه در حوزه معلولان و زنان سرپرست خانوار و سالمندان با بیش از سه هزار عضو فعال است و خدمات های مختلف از جمله حمایتی و آموزسی از موسسه دریافت می کنند و در مسایل فرهنگی، نشاط اجتماعی، اردوهای زیارتی و برنامه های مشاوره ای و ... برای اعضا داریم. یک انسان نیازهای ویژه ای دارد و حداقل اینکه ما مددکارهای خوبی می توانیم برای این اقشار باشیم و مشکلات آنها را بشناسیم و کمکی باشیم و گاهی آنها را به سازمانه های دیگر لینک می کنیم تا حق و حقوق خودشان را دریافت کنند .

عضو ستاد مناسب سازی شهرداری  تهران در خصوص فعالیت های این ستاد عنوان کرد: این ستاد در بحث مناسب سازی فضای شهری و... فعالیت دارد و عضویت در این ستاد این حسن را دارد که حداقل امکاناتی چون خط ویژه نابینا و بخش هایی که معلولان اختصاص دارد، عملی شده و دستاورد حضور افراد معلولی چون من است. چون با پوست و گوشت و خونمان معلولان را درک کردیم و درصدی شاید موفق شدیم، ولی همین درصد کم اتفاق افتاده است.   

عضو شورای راهبردی معلولان و سالمندان شهرداری تهران در ادامه اظهار داشت: شهرداری تهران از یک نهاد عمرانی به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی سوق یافته است. خوشیختانه نگاه شهرداری صرفا فنی و عمرانی نیست به عنوان عضو این شورا در خیلی از برنامه ها نظر می دهم و انشا الله به سمت و سویی بریم که شهر تهران، شهری باشد که دوستدار معلولین و سالمندان باشد .

رییس کارگروه خیرین شورای شهر تهران با اشاره به پیشینه طولانی کارهای خیرین گفت: دین و مذهب و انسانیت  منجر به ترغیب افراد به سوی کارهای خیر می شود. خوشبختانه خیرین بسیاری داریم و این خیرین باید به هم لینک و از پتانسیل همدیگر استفاده کنند. با تشکیل بانک اطلاعاتی منسجم می توانیم نیازمندان واقعی را شناسایی و خدمات مناسبی به آنها ارایه دهیم. برنامه های متعددی برای این کارگروه تعریف شده است تا در مسیری حرکت کنیم که نیازمندی نباشد و این شاید دست نیافتنی باشد اما می توانیم نیازمندان کمتری داشته باشیم.

 رییس کارگروه خیرین سازمان هم اندیشی مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و نگاه ویژه نمایندگان بر این بوده است که یک فراکسیون سازمان های غیر دولتی که در مجلس داشته باشیم تا  این فراکسیون کارهایی که در حوزه جامعه مدنی و سازمان نهاد است را انجام دهد و از دل فراکسیون تعدادی کارگروه سامانه هم اندیشی تشکیل شده است که من مسئولیت کارگروه خیرین را بر عهده دارم و این باعث شده است در طرح ها  و لوایحی که در حوزه های مختلف  از جمله مباحث خیرین است ، بتوانیم نظر دهیم و به نوعی بازوهای کمکی برای نمایندگان مجلس باشیم. خوشبختانه  قانون جامع حمایت از معلولان در سال 83 تدوین شد و در حال حاضر قانون بسیار کاربردی و چکش کاری شده است که در کمیته اجتماعی دولت کارهایش انجام شده و قرار است در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

این فعال در حوزه زنان معلول ادامه داد: در بحث حوزه زنان معلول با کشور افغانستان و تاجیکستان در بحث آموزش زنان معلول همکاری و فعالیت  داریم .و همچنین در داخل هم با معلولان حادثه بم ارتباط داشتیم در حال حاضر برنامه های آموزشی داریم و بسیاری از معلولان به زندگی روزمره خود برگشتن. پروژه های بسیار زیادی در استان ها و شهر هاو روستاهای دور داریم . زنان معلولی که در مکان های مختلف و بدون تجهیزات چون کهکیلویه و بویر احمد زندگی می کنند، برنامه های مختلف داریم و نگاه من به معلولان نگاه توانمند سازی است.

دکتر خلوق، عضو مجمع سازمان های مردم نهاد آزاد قدس شریف و فلسطین در خصوص رسالت این مجمع اظهار داشت: یکی از رسالت های ما این است که از مظلوم در هر کجای دنیا دفاع کنیم. من هم پیروی این رسالت و منویات حضرت امام (ره) اولین کمپین حمایت از زنان کودکان و معلولان غزه را پنج سال پیش راه اندازی کردیم به نظرم دستاورد این کمپین این است که ما اعلام کنیم فارغ از مشکلاتمان به دیگران کمک می کنیم. حضورم در مجامع بین المللی به خاطر کمرنگ بودن زنان در مجامع بین المللی در حوزه دفاع از مظلوم به خصوص زنان فلسطین و غزه بوده است . در مباحث کشورهای در حال جنگ افراد آسیب پذیر از جمله زنان، کودکان، سالمندان آسیب پذیرترند و کمتر به آنها توجه می شود. بنابراین باید صدایی باشد که مظلومیت آنها را به گوش جهانیان برساند. سایتی با عنوان " رهایی غزه " وجود دارد که آخرین اخبار و اطلاعات را در آن می بینید. در بحث آزادی قدس شریف هم در روز 29 دی ماه ( روز غزه ) برنامه هایی داریم و در خارج از کشور به عنوان زن معلول ایران اسلامی در این برنامه ها برای حمایت از فلسطین و غزه شرکت می کنم.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *