شناسه خبر: 6216 منتشر شده در مورخ: 1393/12/25 ساعت: 13:09 گروه: اجتماعی  
برگزاری مسابقه بین المللی  قرآن کریم  ویژه معلولان

برگزاری مسابقه بین المللی قرآن کریم ویژه معلولان

رییس سازمان بهزیستی کشور از برگزاری نخستین مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه معلولان درسال ۹۴ خبر داد.

به گزارش ایران سپید همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری آخر سال خود از برگزاری نخستین مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه معلولان درسال ۹۴ خبر داد و گفت: بعد از برگزاری موفق 30 دوره مسابقات قرآن برای جامعه هدف، سال آینده  برای نخستین بار مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه معلولان در کشور برگزار میشود.  ضمن اینکه باید بگویم بیشترین حافظان کل قرآن کریم از نابینایان هستند که مایه افتخار جامعه و بهزیستی  محسوب میشوند. لازم به ذکر است این مسابقات با مشارکت سایر دستگاه‌ها همچون وزارت ارشاد و ... برگزار خواهد شد.

وی   در خصوص برنامه های آینده این سازمان در سال 94 بیان کرد: 3 برنامه اساسی طراحی شده که این برنامه‌ها در حوزه پیشگیری، توانبخشی و اجتماعی خواهد بود. هاشمی افزود: اول حوزه توسعه پیشگیری با مدل خانه به خانه است .

قرار است بسته‌های محتوایی که صاحب نظران در این حوزه تهیه کرده‌اند و به صورت مستمر در میان خانواده‌های ایرانی توزیع میشود، حوزه دوم توانبخشی مبتنی بر خانواده با محوریت توانمندسازی در کنار خانواده است و حوزه سوم حوزه اجتماعی با ایجاد تغییرات اساسی و ساختاری میباشد. هاشمی بیان کرد:  اعتقاد ما بر این است، جامعه هدف ما باید در کنار خانواده‌های خود باشند و با حمایتهای مادی و معنوی، توانمند و خودکفا شوند. همچنین اردیبهشت سال آینده ۲۰۰ هزار نفر از نیازمندان به چرخه حمایتی اضافه خواهند شد. ضمن اینکه در آستانه سال نو به خانواده‌های چند قلو مبلغ ۳۰۰ هزار تومان عیدی میدهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در سازمان بهزیستی به دنبال برند توانمندسازی هستیم و براین اساس درسال 93 از محل منابع خود حدود 250 هزار نفر پشت نوبتی را وارد چرخه خدماتی خود کردیم و برای آن پولی از دولت نگرفته‌ایم. همچنین در بحث مسکن نیز در سال 93 بالغ بر 38 هزار واحد مسکونی مناسبسازی برای معلولان را تحویل دادیم. همچنین عملیات احداث 50 هزار واحد مسکونی با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مرحله کلنگ زنی است. هاشمی همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه اشتغال یاد آور شد: امسال 33 هزار و 820 شغل در سامانه سازمان به ثبت رسیده و 165 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی به مددجویان اعطا شده است که درسال 92 حدود 7 میلیارد تومان بود. وی افزود: قرار است با همکاری بانکهای عامل تا سه ماه ابتدای سال 94 ، 15 هزار فرصت شغلی فراهم خواهد شد و در نهایت تعداد اشتغالهای صورت گرفته از سوی سازمان در سال جاری به 48 هزار فرصت شغلی برسد.

هاشمی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های آتی سازمان بهزیستی راه‌اندازی دو مرکز روزانه توانبخشی اختلال بلع، دهان و تغذیه است.البته این طرح به صورت  پایلوت در حال اجراست و بزودی در  دو مرکز روزانه توانبخشی اختلالات در تهران راه‌اندازی میشود.

هاشمی یاد اور شد:  در بخش تأمین مسائل کمک‌ توانبخشی معلولان سال گذشته 17 میلیارد تومان اختصاص یافته بود که امسال این رقم به 37 میلیارد تومان افزایش داشت. وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش جمعیت، گفت: ما در این راستا از خانواده‌های دارای فرزندان چند قلو حمایت میکنیم و براساس بانک اطلاعاتی ما 23 هزار خانواده در سراسر کشور فرزندان چند قلو دارند و به همه استانها تکلیف شده که به صورت اجباری به آنها خدمات حمایتی دهند. این مقام مسئول ادامه داد: در این راستا در آستانه نوروز هر خانواده دارای فرزند چند قلو مبلغ 300 هزار تومان عیدی دریافت کردند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: برای خانواده‌های 5 قلو نیز تهیه مسکن در اولویت است و خانواده‌های دارای دو قلو که نیازشان در کمیته تخصصی اثبات شود نیز خدمات خواهند گرفت. همچنین هم‌اکنون بانک اطلاعات خانواده‌های چند قلو طراحی شده است و با دستور وزیر تعاون از سال آینده منابع و ردیف خاصی برای این خانواده‌ها پیش‌بینی میشود. رئیس سازمان بهزیستی به راه اندازی سامانه پایگاه داده‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: این پایگاه با کمک کارشناسان طراحی و داده‌ها در آن بارگزاری شده است و به نوعی سامانه دریافت و پرداخت خدمات سازمان بهزیستی است که براساس آن از خدمات اضافی به مددجویان جلوگیری میشود.

هاشمی ادامه داد:  قسمتهای مختلف این سامانه درحال طراحی است و بنا داریم تمام منابع و اعتبارات سازمان عیناً براساس آمار پایگاه داده‌های اجتماعی، تخصیص داده شود. هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایران سپید در خصوص افزایش بودجه سازمان در سال 94 گفت: با توجه به پیگیریهای مکرر از دفتر معاونت رئیسجمهور، بودجه سازمان بهزیستی بیش از 300 میلیارد تومان رشد داشته که رقم نهایی آن حدود 1700 میلیارد تومان خواهد بود که تقریباً جوابگوی نیازهای ما است و اولویت خود را بر بسته‌های توانمند سازی با محوریت اشتغال، مسکن و حمایتهای اجتماعی قرار میدهیم.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به 4 میلیون و 800 هزار نفر از سازمان بهزیستی خدمات مستمر میگیرند و در برنامه پیشگیری نیز 12 میلیون آموزش و خدمات پیشگیرانه محور به افراد داده شده است. این مقام مسئول به طرح اورژانس اجتماعی اشاره کرد و گفت: اورژانس اجتماعی جایی است که با توجه به آسیبهای فعلی در جامعه برای نظام لازم است و ما برنامه اورژانس اجتماعی را توسعه دادیم و سعی میکنیم پایگاه آن را برای شهرهای با جمعیت زیر  50 هزار نفر نیز دایر کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور در پایان این نشست خبری  خاطرنشان کرد: امسال یک میلیون و 756 هزار نفر از خدمات اورژانس اجتماعی استفاده کردند و این خدمات شامل آموزش و مداخله است.  همچنین تعداد تلفنهای ما از 120 خط به 170 خط افزایش یافت. (جعفری)

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *