شناسه خبر: 6188 منتشر شده در مورخ: 1393/12/19 ساعت: 16:17 گروه: اجتماعی  
ارائه مشاوره ژنتیک برای تمام زوجین از سال آینده
گزارش ویژه

ارائه مشاوره ژنتیک برای تمام زوجین از سال آینده

مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه مشاوره ژنتیک برای همه زوجین در سال 93 در 4 شهرستان از جمله آبادان، بوشهر، میبد و شاهرود به صورت پایلوت اجرا شد، گفت: با توجه به نتایج موفق این طرح، مشاوره ژنتیک برای تمامی زوجین از سال آینده در کل کشور اجرا خواهد شد.

مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در نشست خبری  با اشاره به اقدامات سال 93 و برنامه های حوزه پیشگیری در سال 94 گفت: در تعریف پیشگیری آمده است که برنامه های منطقی، خلاق و هوشمندانه با نگاه به آینده اجرا میشود.

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری به 3 موضوع سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی توجه میشود، رضازاده با اشاره به رویکردهای حوزه پیشگیری در آسیبهای اجتماعی گفت: بر همین اساس سامانه نظام رصد آسیبهای اجتماعی طراحی و به زودی رونمایی خواهد شد و با فعال شدن این سامانه میتوانیم گامهای مؤثری را در کاهش آسیبهای اجتماعی و پیشگیری برداریم. وی همچنین با اشاره به فعالیت سازمان بهزیستی کشور در امر پیشگیری از ایدز و کنترل آن گفت: هم اکنون 23 باشگاه مثبت توسط سازمان بهزیستی راه اندازی و حمایت میشود و این سازمان از افرادی که مبتلا بهHIV هستند حمایتهای معیشتی و آموزشی میکند. وی افزود: در بحث اشتغال افراد مبتلا به HIV که مراحل درمانی خود را سپری میکنند، سازمان بهزیستی اقدامات گسترده ای را انجام داده است.

در ادامه نشست خبری این حوزه، مینو رفیعی، مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه مشاوره ژنتیک برای همه زوجین در سال 93 در 4 شهرستان از جمله آبادان، بوشهر، میبد و شاهرود به صورت پایلوت اجرا شد، گفت: با توجه به نتایج موفق این طرح، مشاوره ژنتیک برای تمامی زوجین از سال آینده در کل کشور اجرا خواهد شد.

وی فعالیت در دفتر پیشگیری از معلولیتها را به 3 بخش تقسیم کرده و افزود: فعالیتهای ارتقایی، آگاهسازی مردم، برنامه های سطح پیشگیری (خدمات مشاوره ژنتیک) و خدمات پیشگیری ثانویه (غربالگری) از جمله فعالیتهای دفتر پیشگیری از معلولیتها است. رفیعی در ادامه به خدمات مشاوره ژنتیکی از سوی سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز دوره های آموزشی برای پزشکان پیشبینی شده است تا مهارتهای لازم را در این زمینه پیدا کنند و در نهایت مشاوره ژنتیک لازم را به خانواده ها ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 93 صد هزار مشاوره ژنتیک ارائه شده است که این مشاوره ها در 240 مرکز صورت گرفته است که از این تعداد 30 مرکز دولتی و مابقی غیر دولتی است. رفیعی با اشاره به برنامه های غربالگری دفتر پیشگیری معلولیتها گفت: در این بخش نیز 2 برنامه غربالگری (ناشنوایی و نابینایی) انجام میشود که غربالگری شنوایی در 6 ماه اول تولد نوزاد و غربالگری بینایی در سنین بین 3 تا 6 سال انجام میشود.

رفیعی تصریح کرد: در حال حاضر طرح غربالگری شنوایی در تمامی بیمارستانها و مراکز بهداشت روستاها انجام میشود و در صورت مشکوک بودن کودک به حوزه های بعدی و در نهایت جهت کاشت حلزون و سمعک معرفی میشود. همچنین در سال 93 نیز 2 میلیون و 800 هزار نفر در طرح غربالگری بینایی شرکت کردند که 15 هزار نفر از آنها دچار تنبلی چشم و 80 هزار کودک با اختلالات بینایی همچون انحرافات چشمی مشاهده شدند که جهت درمان به مراحل بعدی ارجاع داده میشوند.

در ادامه نشست مطبوعاتی حوزه پیشگیری، محسن روشنپژوه، مدیر کل دفتر پیشگیری از اعتیاد بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت سامانه ملی خط اعتیاد گفت: خانواده ها و متقاضیان میتوانند از سراسر کشور با شماره 09628 ارتباط برقرار کرده و از خدمات مشاوره ای استفاده کنند. وی ادامه داد: این سامانه از 8 صبح الی 20 شب به صورت فعال و توسط مشاوره آموزشدیده آماده ارائه خدمات به خانواده ها است.

وی تصریح کرد: در کل کشور و به تناسب جمعیتی، تهران، مازندران، اصفهان و فارس بیشترین تماس را با سامانه ملی خط اعتیاد برقرار کرده اند. بیشترین تماسها با سامانه ملی خط اعتیاد در ماههای خرداد، تیر و مرداد بوده و بر همین اساس بنا داریم در این زمینه پژوهشی را انجام دهیم که به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد. روشنپژوه در خصوص اعتیاد کودکان و نوجوانان زیر 18 سال بیان کرد: برای درمان این افراد در سال جاری برنامه ای به صورت آزمایشی در سیستان و بلوچستان برای گروه سنی زیر 18 سال با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

در ادامه ارائه عملکرد این حوزه نور الدین فائقی، مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بهزیستی از اجرای طرح مقابله با خشونت خانگی و همسرآزاری خبر داد و گفت: این طرح در 6 استان از جمله استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، کهکیلویه و بویراحمد و کرمان اجرا شده است. وی با اشاره به اجرای طرح مذکور در سایر استانها نیز گفت: اجرای این برنامه در دستور کار حوزه پیشگیری قرار دارد. فائقی در پایان گفت: آموزش مهارتهای فردی، اجتماعی، ارتقاء سلامت خانواده، توانمندسازی و... از جمله فعالیتهای این مجموعه محسوب میشود. (جعفری)

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *