شناسه خبر: 6091 منتشر شده در مورخ: 1393/12/9 ساعت: 19:01 گروه: اجتماعی  
ضرورت شناسایی استعدادهای معلولان/ قانون کار اجرا شود

ضرورت شناسایی استعدادهای معلولان/ قانون کار اجرا شود

تبریز- معلولان یک جامعه از افرادی هستند که با وجود برخی نواقص، استعدادهای بالایی نسبت به افراد عادی داشته و باید مسئولان نسبت به شناسایی این استعدادها و شکوفایی آن ها گام های موثر تری بردارند.

به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه سومین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولان شامگاه پنج شنبه در تبریز برگزار شد که طلوع برگزاری جشنواره های مختلف و دیدن آثار هنری قشر معلول به خوبی بیانگر این موضوع است که وجود برخی معلولیت ها نمی تواند مانع از تلاش این افراد برای رشد و شکوفایی باشد بلکه معلولان با روحیه مضاعف در پی اثبات خود به جامعه و مردم هستند تا شاید مردم نگاه ترحم آمیز خود را نسبت به این قشر فراموش کرده و با دیدی جدید به آنان بنگرند.

برگزاری جشنواره های مختلف هنری، ورزشی و علمی در بین این قشر می تواند علاوه بر تقویت روحیه خودباوری در بین قشر معلول در راستای توانمندسازی و فعالیت هر چه بیشتر آنان در جامعه موثر باشد.

توجه به خلاقیت این قشر و استفاده از آن بسیار ارزشمند بوده چون توانمندسازی آنان و حضورشان در اجتماع از ضروریات وجود یک جامعه مدرن است.

باید قانون کار معلولان به خوبی اجرا شود

سعید شبستری خیابانی شامگاه پنج شنبه در مراسم اختتامیه این جشنواره با اشاره با توانمندی های بالای معلولان اظهار داشت: شاید تصور اکثر مردم از معلولان وجود محدودیت در بین این افراد است در حالی که معلولان توانایی های بالایی دارند که شاید سایر افراد سالم آن را نداشته باشند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: این افراد توانمندی های بالای خود را در عرصه های مختلف نشان داده اند و در این میان وظیفه تمامی مسئولان و دولتمردان ایجاد فضایی برای شکوفایی این استعدادها است.

وی با اشاره به اینکه باید در پی ایجاد جامعه ای باشیم که پرورش دهنده تمامی استعدادهای معلولان است، گفت: هم اکنون با وجود اینکه با وضعیت ایده آل در زمینه توانمندسازی معلولان فاصله داریم اما به نتایج خوبی در این خصوص رسیده ایم به خصوص فعالیت انجمن ها و نهادهای خصوصی و خیران در این زمینه موثر بوده است.

شبستری خیابانی با بیان اینکه قانون گذاران وظیفه ویژه ای در خدمت رسانی به معلولان دارند، گفت: با وجود برخی قانون ها که مصوب مجلس بوده، هم اکنون حمایت خوبی را از معلولان شاهد نیستیم به خصوص قانون کار این قشر باید به خوبی اجرایی شود تا این افراد احساس هیچ گونه کمبودی را نداشته باشند.

وی ادامه داد: در این میان بهزیستی نیز نقش ویژه ای برای توانمندسازی این افراد دارد که به خصوص باید در زمینه پرورش پتانسیل های هنری این افراد تلاش کند زیرا معلولان روح لطیفی دارند و در زمینه های هنری می توانند موفقیت های خوبی به دست آورند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت ورود بخش های خصوصی در زمینه حمایت از معلولان گفت: باید این باور را داشته باشیم که کارها را به خود مردم واگذار کنیم زیرا در این صورت است که می توان موفق بود.

نگاه مردم نسبت به معلولان باید تغییر کند

محمداسماعیل سعیدی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه باید از معلولان در تولید آثار هنری حمایت کنیم، گفت: به طور یقین هنر معلولان می تواند ماندگاری بیشتری داشته باشد زیرا با توجه به لطافت روحی این افراد هنر آن ها نیز قابل لمس تر و زیباتر خواهد بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس ادامه داد: باید تمامی مسئولان از حداکثر پتانسیل خود برای حمایت از این قشر استفاده کنند اما علاوه بر وظیفه مسئولان، نگاه مردم نیز نسبت به معلولان باید تغییر ویژه ای پیدا کند و نباید با دید افراد محدود و بدون توانایی خاص به معلولان توجه شود.

وی با بیان اینکه تغییر نگرش نسبت به این افراد سبب از بین رفتن موانع و مشکلات موجود این قشر می شود، گفت: بارها در مجلس پیگیر قانون کار معلولان شده ایم اما حتی در ادارات دولتی و بخش خصوصی این نگرش به وجود نیامده که این افراد می توانند توانایی بالایی داشته باشند.

سعیدی ادامه داد: خداوند به این معلولان توانایی ویژگی ای داده و شاید از دیدگاه دیگری بتوانیم بگوییم که این افراد معلول نیستند بلکه ما معلول هستیم زیرا بسیاری از توانایی های این افراد را نداریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره های هنری ویژه برای معلولان گفت: برگزاری این گونه جشنواره ها می تواند در راستای شناسایی ظرفیت های معلولان موثر باشد که در این راستا تمامی مجموعه های دولتی و غیر دولتی باید آمادگی استفاده از این هنرها را داشته باشند.

صدای معلولان باید به گوش تمامی آحاد جامعه برسد

کیوان دواتگری، مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور در این مراسم اختتامیه با بیان اینکه توانمندسازی تنها به معنای دادن خانه و ماشین به آن ها نیست، گفت: توانمندسازی یعنی اینکه معلولان باید به درجه ای برسند که صدایشان در کل جامعه شنیده شود و توانمندی های آنان توسط همگان دیده شود.

دواتگری با بیان اینکه آگاهیمان باید نسبت به معلولان و توانایی های آنان بالا باشد، گفت: نباید نسبت به توانایی ویژه معلولان و به خصوص استعدادهای هنری آنان غافل شویم بلکه باید با نگاهی شفاف در پی یاری رساندن به معلولان باشیم.

وی ادامه داد: ارائه هنر از سوی معلولان بهترین فضا برای شناختن توانایی های ویژه آنان است و در بین هنرها، تئاتر می تواند به خوبی نشان از استعدادهای این افراد باشد.

مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور افزود: تمامی مردم جامعه نسبت به معلولان مسئول بوده و در اولین گام نیاز است تا نگرش خود را نسبت به معلولان تغییر داده و با دیده ترحم به آنان نگاه نکنند.

برگزاری جشنواره های هنری معلولان از تنش روانی آنان می کاهد

محسن ارشدزاده، مدیر کل بهزیستی استان نیز با بیان اینکه یکی از مهم ترین وظایف بهزیستی، استعدادیابی معلولان است، گفت: این استعدادیابی ها باید بر حسب علاقه و توانمندی های این افراد باشد و باید پس از این شناسایی ها در جهت شکوفایی استعدادهای معلولان تلاش کرد.

وی ادامه داد: بهزیستی در پی برگزاری جشنواره های مختلف برای معلولان است تا ضمن زنده نگه داشتن روحیه آن ها گامی در جهت کشف استعدادهای ویژه آن ها بردارد.

ارشدزاده با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای طلوع در تبریز گفت: در مجموع ۶۵ اثر از استان های آذربایجان شرقی، غربی، زنجان، قزوین و اردبیل به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که طبق نظر داوران ۱۴ اثر به مرحله نهایی و بازبینی راه یافتند.

وی ادامه داد: مهم ترین هدف این جشنواره برقراری ارتباط نظری با جامعه معلولان و استفاده از توانایی ها و استعدادهای بالقوه آنان بوده است، همچنین تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در بین معلولان از دیگر اهداف این جشنواره بود.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه فعالیت های هنری می تواند در جهت کاهش تنش های روانی این افراد موثر باشد، گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی در ایجاد نگرش مثبت نسبت به توانایی های بالای معلولان در میان افراد جامعه و بین مسئولان موثر خواهد بود.

به هر روی ایجاد زمینه های مناسب برای فعالیت معلولان می تواند در راستای توانمندی آنان و ایجاد روحیه مناسب در بین این قشر موثر باشد که مسئولان باید بیش از این در راستای تقویت این فعالیت ها گام بردارند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *