شناسه خبر: 5996 منتشر شده در مورخ: 1393/11/26 ساعت: 13:06 گروه: اجتماعی  
چتر بهزیستی لرستان، همه ی معلولان را زیر سایه قرار نمی دهد

چتر بهزیستی لرستان، همه ی معلولان را زیر سایه قرار نمی دهد

معلولیت در هر جامعه ای وجود دارد، از یک کم شنوایی و کم بینایی کوچک شروع می شود تا معلولیت کامل جسمی که فرد را از راه رفتن، دیدن و شنیدن و در برخی موارد از انجام دادن کوچک ترین کارهای روزمره خود نیز دور می کند.

 

معلولیت در هر جامعه ای وجود دارد، از یک کم شنوایی و کم بینایی کوچک شروع می شود تا معلولیت کامل جسمی که فرد را از راه رفتن، دیدن و شنیدن و در برخی موارد از انجام دادن کوچک ترین کارهای روزمره خود نیز دور می کند.

معلولین در خیلی از موارد به کمک خانواده و نیز جامعه نیاز دارند، داشتن فرزندی معلول علاوه بر دغدغه های فکری که برای خانواده ایجاد می کند در اغلب موارد تأمین هزینه های بالای این افراد خارج از توان خانواده هاست و آنها را دچار مشکل می کند.

بنابراین بر همین اساس سازمان بهزیستی با دادن مستمری و ارائه خدمات ویژه به این گروه می تواند دردی هر چند کم از آنها بکاهد و در این مسیر به یاری خانواده های معلولین بشتابد.

معلول

در لرستان نیز بیش از 160هزار نفر از خدمات سازمان بهزیستی بهره می برند ولی آیا این آمار، آمار همه افرادی است که می بایست از این سازمان بهره ببرند؟ آیا افراد جامعه می دانند که برای چه مشکلاتی می توانند به این سازمان مراجعه کنند؟ آیا اطلاع رسانی در این زمینه به اندازه ای وجود دارد که حق هیچ کس در این خصوص ضایع نشود؟

بی توجهی بهزیستی به افراد معلول

یکی از شهرواندان که فرزندی معلول دارد از مشکلات خود می گوید: فرزندم از ناحیه نخاعی دچار ضایعه است و نمی تواند حرکت کند به طوری که از لحاظ گفتاری نیز دچار مشکل شده است.

«مهسا مرادی» از نگرانی خود و چگونگی تحت پوشش قرار گرفتن فرزندش، می گوید: برای تحت  پوشش قرار گرفتن فرزندم به سازمان بهزیستی مراجعه کردم و با گذشت سه سال که از مراجعه و پیگیری هایم می گذرد ولی متأسفانه تاکنون جواب خاصی در این خصوص نگرفته ام به طوری که فرزندم مشکلات فراوانی دارد.

وی ادامه می دهد: هر بار که مراجعه می کنم به من می گویند که فعلاً تعداد زیادی از افراد معلول در نوبت هستند و بسیاری از افراد هم مستحق تر از شما هستند.

 معلول

هزینه های بالای دارو

یکی دیگر از شهروندان از بی توجهی بهزیستی گلایه دارد و در این خصوص به همشهری می گوید: هزینه داروهایی که برای فرزندم تهیه می کنم خیلی بالا است به گونه ایی که بعضی مواقع تأمین این هزینه ها خیلی سخت می شود.

نبود چتر حمایتی

«کبری محمدی» اظهار می کند: فرزندم می تواند راه برود و خیلی مشکل حرکتی ندارد ولی متأسفانه به خاطر تشنج های زیاد در کودکی دچار مشکلاتی شده که هر ماه باید هزینه بالایی برای تأمین داروهایش پرداخت کنم.

وی می گوید: در پی توصیه یکی از دوستان به سازمان بهزیستی مراجعه کردم؛ ولی تاکنون فرزندم را تحت پوشش قرار نداده اند.

معلول

تعیین نمره معلولیت توسط کمیسیون  ICF

مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به اینکه برخی از معلولین هنوز تحت پوشش قرار نگرفته اند می گوید: هر معلولی را نمی توان تحت پوشش این سازمان قرار داد برنامه ای در سازمان بهزیستی به نام کمیسیون ICF وجود دارد که در این کمیسیون نمره و حد معلولیت هر فرد معلولی مشخص می شود.

«همایون عمودی زاده» ادامه می دهد: کمیسیون ICF متشکل است از پزشک، چشم پزشک، کار درمان، گفتار درمان و دیگر موارد که بر اساس رشته های مختلف توانبخشی حدنصاب نمره ای که به عنوان معلول باید به شخص معلول داده شود را مشخص می کنند و طبق آن نمره معلولیت به آنها خدمات تعلق می گیرد.

تحت پوشش افراد معلول قطع نخاع

وی با اشاره به خدمات زیاد این سازمان به افراد جامعه، می افزاید: تعداد زیادی از معلولین تحت پوشش سازمان هستند و مستمری دریافت می کنند به خصوص قطع نخاعی های شدید و قطع نخاعی های گردنی، و در مورد دیگر افراد معلول هم بستگی به نیاز این افراد دارد.

عمودی زاده با اشاره به اینکه کودکان تا دو سال نیازی به دریافت مستمری ندارند، بیان می کند: دریافت مستمری شامل کسانی می شود که خیلی بیشتر نیاز به کمک سازمان دارند مثل معلولینی که سرپرست خانوار هم هستند؛ چرا که آنها باید خانواده ای را نیز تأمین کنند.

معلول

خدمات سازمان بهزیستی

وی با بیان خدمات ویژه سازمان بهزیستی، اضافه می کند: خدمات این سازمان تنها دادن مستمری نیست بلکه ما در حال حاضر بیش از 160 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده ایم که به صورت های مختلف از این سازمان، بهره می برند از جمله آموزش مهارت های زندگی، آموزش های پیش از ازدواج، آموزش فرزند پروری، اجرای طرح ارائه خدمات پیشگیری و دیگر موارد است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان با اشاره به دادن وسایلی از قبیل ویلچر، واکر و دیگر خدمات توانبخشی به مددجویان، عنوان می کند: معلولینی که دارای تحصیلات نیز هستند را باید مورد توجه بیشتری قرار داد به گونه ایی که پرداخت شهریه به اینگونه دانشجویان باید مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول ایجاد شغل مناسب برای معلولین نیازمند شغل، پرداخت بیمه سهم کارفرمایی و نیز پرداخت قسمتی از دستمزد کارفرمایی، تهیه مسکن، تأمین سرمایه برای کارآفرینان مثل مشاغل خانگی و همچنین معافیت سربازی را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان می کند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *