شناسه خبر: 5954 منتشر شده در مورخ: 1393/11/19 ساعت: 11:16 گروه: اجتماعی  
ورزش جانبازان و معلولان یکی از پدیده های موفق انقلاب اسلامی

ورزش جانبازان و معلولان یکی از پدیده های موفق انقلاب اسلامی

در سال 1358 که برای نخستین بار فدراسیون ورزش جانبازان و معلولان ایران راه اندازی شد، هیچ کارشناس ورزشی ایران تصور نمی کرد که آنها در مدت 30 سال فعالیت، به اندازه تاریخ ورزش ایران افتخار آفرینی و مدال کسب کنند.

به گزارش ایرنا، فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به صورت کمیته ای غیرفعال زیرنظر فدراسیون پزشکی ورزشی بود و فعالیت این کمیته صرفاً به شرکت مسوولان آن در گردهمایی های بین المللی محدود می شد و هیچ گونه فعالیتی ورزشی در بین افراد معلول انجام نمی شد.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و در اواخر سال 1358 فدراسیون ورزش های معلولان تاسیس شد که نخستین فعالیت این فدراسیون اعزام یک گروه به مسابقات المپیک افراد معلول در هلند بود که در تابستان سال 1359 صورت گرفت .هدف از این اعزام کسب تجارب فنی ، تهیه منابع ، قوانین و مقررات و شرکت در اجلاس ورزش معلولان برای شناساندن جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون بین المللی معلولین بود.

پس از بازگشت گروه اعزامی از مسابقات المپیک هلند، اولین دوره کلاس مربیگری ورزشهای معلولین در چند رشته برگزار شد. مربیان پس از آموزش های لازم به استانهای خود مراجعت و نسبت به تشکیل تیم های ورزشی اقدام کردند.

نخستین دوره مسابقات افراد معلول در رشته های دو و میدانی، تنیس روی میز، شطرنج، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته و شنا در شهریور ماه 1359 در تهران برگزار شد. نابینایان فقط در رشته شطرنج شرکت داشتند. استقبال افراد معلول از فعالیت های ورزشی و شرکت آنان درمسابقات به قدری قابل توجه بود که مسوولان را واداشت تا اقدامات بیشتری دراین زمینه انجام دهند.

با آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359و نایل شدن برخی از رزمندگان اسلام به فیض جانبازی، روز به روز بر آمار ورزشکاران این رشته افزوده شد که این موضوع نقطه عطفی در تاریخ فدراسیون محسوب می شود زیرا در اردیبهشت سال 1360 اولین تیم ورزشی افراد جانباز و معلول ایران در رشته بسکتبال با ویلچر به کشور یوگسلاوی سابق اعزام شد. از دیگر تحولات سال 1360، تغییر نام فدراسیون به فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان بود.

نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی جانبازان ومعلولان نیز سال 1361 با شرکت 500 ورزشکار در 6 رشته ورزشی با حضور حضرت آیت الله سید علی خامنه ای ( ریاست جمهوری وقت) برگزار شد. سخنان گهربار ایشان، توسعه و گسترش ورزش معلولان را باعث شد.

اولین حضور گسترده تیم های ورزشی افراد جانباز و معلول کشورمان نیز در بازیهای پارالمپیک سئول (پس از تحریم دو المپیک آمریـــکا و شوروی سابــق) با حضور موفق تیم های مختلف ورزشی مخصوصــاً والیبال نشسته و دو و میدانی همراه بود که این امر موجب استحکام تشکیلات ورزش های معلولان ایران در میان جهانیان شد.

دو رویداد مهم ورزش معلولان و جانبازان ایران یعنی مستقل شدن فدراسیون نابینایان و تشکیل کمیته ملی پارالمپیک در سال 1379، از دیگر نقاط عطف تاریخ ورزش جانبازان و معلولان محسوب می شود. با تدوین و تصویب طرح جامع فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان (بعد از سال 1380) رشته های ورزشی 15 گانه، مطابق اصول، سیاست ها و خط مشی ها، تدابیر و اهداف تعریف شده، اولویت بندی شد.

ورزش جانبازان و معلولین ایران در مدت فعالیت خود از حیث سخت‎افزاری، آموزش، افتخارات و اثرگذاری در میادین بین‎المللی رشد خوبی داشته‎ است و یکی از پدیده‎ها و میوه‎های انقلاب اسلامی محسوب می شود.

آخرین رویدادی که ورزشکاران پارالمپیکی ایران در آن حضور با اقتدار داشتند، دومین دوره بازی های پاراآسیایی اینچئون کره جنوبی بود که عملکرد کاروان ورزشی ایران حکایت از افزایش 50 درصدی در کسب مدال ها و 37 درصدی در خوشرنگ ترین آنها (طلا) بود.

کاروان ورزشی ایران که با نام «غدیر» راهی دومین دوره بازی های پاراآسیایی در اینچئون کره جنوبی شده بود، در حالی با کسب 120 مدال و ایستادن بر سکوی چهارم به کار خود در این بازی ها پایان داد که در دوره قبل 80 مدال به دست آورده بود و این میزان از نظر آماری رشد 50 درصدی را نشان می داد.

تلاش ورزشکاران ایران در این رویداد مهم منجر به کسب 37 مدال خوشرنگ طلا شد که نسبت به دوره قبل (27) افزایش 37 درصدی را به دنبال داشت.

افزایش مدال های نقره ای رنگ ایران در دومین دوره بازی های پاراآسیایی 116 درصد بود و این موضوع میزان احتمالی کسب مدال طلای ایران را نیز نشان می دهد. ورزشکاران ایران در نخستین دوره 24 مدال نقره کسب کردند و در این دوره 52 مدال نقره به دست آوردند که 28 مدال بیشتر از دوره قبل است.

تعداد مدال های برنز کاروان ایران نسبت به دوره قبل افزایش (دو مدال) نشان می دهد که البته این تعداد برابر با 6.5 درصد است. مدال های برنز از 29 مدال به 31 برنز رسیده است.

بازی های پارالمپیک نیز مهمترین رویداد بین المللی ورزش معلولان جهان محسوب می شود و ایران در بازی های پارالمپیک 2012 لندن موفق ترین حضور خود در این رقابت ها را تجربه کرد.

کاروان ورزش ایران که با نام دلوار و با شعار ˈتوکل، تلاش، میثاق با شهداˈ در این دوره از بازی‎های پارالمپیک شرکت کرده بود، در طول برگزاری بازی‎ها موفق به کسب 24 مدال (10 طلا، 7 نقره و 7 برنز) شد و جایگاه یازدهمی را به خود اختصاص داد.

حال ورزش جانبازان و معلولان ایران خود را برای حضور شایسته در بازی های پارالمپیک 2016 برزیل آماده می کند و این ورزشکاران یقین دارند که با حمایت دولت تدبیر و امید، توانایی کسب جایگاه بهتری از لندن خواهند داشت.

گزارش از: هادی افتخاری

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *