شناسه خبر: 5927 منتشر شده در مورخ: 1393/11/14 ساعت: 10:22 گروه: اجتماعی  
معلولان کردستانی، خانه‌نشین فضای نامناسب شهری

معلولان کردستانی، خانه‌نشین فضای نامناسب شهری

داشتن یک مکان مناسب و ویژه برای معلولان استان کردستان یکی دیگر از خواسته‌های ناچیز این قشر از جامعه است و تاکنون طی مکاتباتی که توسط انجمن ضایعات نخاعی انجام شده متأسفانه این خواسته در حد شعار باقی‌مانده و کاری برای آن نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، خودرویش را با هر زحمتی که هست به کنار دیوار اداره‌ی بهزیستی شهرستان سنندج می‌آورد و پارک می‌کند و از دوستانش می‌خواهد تا ویلچری که در عقب خوردویش است را پائین آورد، به هر زحمتی که هست خود را برروی ویلچرش می‌اندازد و آهی می‌کشد.

درب خودرو را می‌بندند و آرام آرام چرخ‌های فلزی ویلچرش را که هدایت‌گر او در یک مسیر مبهم است با دستانش به سوی مسیر که می‌داند کجاست و چگونه برود هدایت می‌کند.

از مسیرهایی که مختص ویلچری‌هاست می‌رود تا به درب شیشه‌ای می‌رسد و درب را با چرخش باز می‌کند و خود را به سمت اتاق انجمن ضایعات نخاعی هدایت می‌کند.

وقتی که وارد می‌شود دوستان دیگرش را که بر روی ویلچر هستند یا با عصا راه می‌روند می‌بیند و با همه آنها دست می‌دهد.

شاید با این کار درد مشترک دوستانش را که هم‌چون خود او هستند درک کند...

«معلولیت محدودیت است نه محرومیت»، این شعار انجمن ضایعات نخاعی استان کردستان است و من نیز این جمله را از دوستان بی‌توقع و مهربان این انجمن یاد گرفته‌ام پس بدانید که این قشر هم حق زندگی دارند و جزئی از جامعه ما هستند و باید راه را برای آنها مناسب و هموار کرد تا بتوانند وارد جامعه شوند.

این مقدمه‌ای بود برای اینکه بدانیم جامعه‌ی ضایعات نخاعی هنوز هم که هنوز است نیازمند همکاری و تعامل ادارات و مردم استان کردستان است.

بر اساس این گزارش، «سالار مرادی»، نماینده‌ی مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی نشستی صمیمانه با این انجمن داشت و آنها نیز بدون هیچ تشریفاتی مشکلات و درد دل‌های خود را بیان کردند تا بتوانند گوشه‌ای از دردهای درون خود و مشکلات پیش‌روی خود را به گوش مسئولان استانی و کشوری برسانند.

تضییع حق معلولان کردستانی در تقسیم خودرو ویژه معلولان

در این جلسه بسیار صمیمی و به دور از تشریفات، «سیروس رشیدی»، مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان، که خود او نیز ضایعه نخاعی است و به صورت افتخاری در این مجموعه مشغول خدمت است، مشکلات و مسائل پیش‌روی این انجمن و اعضای آن را بیان کرد و گفت: باید به معلولان ضایعات نخاعی توجه ویژه‌ای شود و آنها بتوانند از مزایا و تسهیلاتی که از سوی مجلس شورای اسلامی برای این قشر در نظر گرفته می‌شود به صورت یکسان بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به قانون حمایت از معلولان که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد، گفت: مشکلات و نیازمندی‌های معلولان به خصوص ضایعات نخاعی باید در چارچوب قانون حمایت از معلولان در صحن علنی مجلس مطرح و تسهیلات و امکانات طبق قوانین و مقررات در اختیار آنها قرار داده و حق کسی ضایع نشود.

وی گفت: متأسفانه معلولان برای دریافت تسهیلات بانکی و انجام امور اداری با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و در مواقعی که به ادارات و بانک‌ها مراجعه می‌کنند در گیر کاغذبازی‌ها و نامه‌نگاری‌های اداری می‌شوند که امیدواریم با تمهیدات شما مسئولان و ابلاغیه‌ای از طرف استانداری کردستان به همه‌ی ادارات و بانک‌ها برای تسریع کارها و امور اداری این قشر از جامعه ارجاع داده شود.

رشیدی ادامه داد: داشتن یک مکان مناسب و ویژه برای معلولان استان کردستان یکی دیگر از خواسته‌های ناچیز این قشر از جامعه است و تاکنون طی مکاتباتی که توسط انجمن ضایعات نخاعی انجام شده متأسفانه این خواسته در حد شعار باقی‌مانده و کاری برای آن انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه 16 درصد معلولان کشور متقاضی دریافت خودرو بوده‌اند، گفت: متأسفانه از این تعداد خودروها سهمی برای ناشنوایان در نظر گرفته نشده است که در این زمینه رسیدگی به این موضوع در صحن علنی مجلس را خواستار هستیم.

99 درصد مشکلات معلولان، مالی است

در ادامه این جلسه، «سینا کریمی کردستانی»، رئیس هیئت مدیره انجمن ضایعات نخاعی نیز، به بیان پاره‌ای از درددل‌ها و مشکلات معلولان ضایعات نخاعی و ضایعه گردنی پرداخت و گفت: سازمان بهزیستی تاکنون همانند حامی و پشتیبان یار و یاور معلولان ضایعه نخاعی بوده و در زمینه‌ی تهیه ویلچر و وسائل بهداشتی برای معلولان خدمات و امکاناتی را ارائه داده است.

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی ما این است که خودروهای مناسبی برای این قشر در سطح استان کردستان وجود ندارد و این موجب شده تا اکثر ضایعات نخاعی خانه‌نشین شوند که در چندین جلسه این مورد را مطرح کرده‌ایم اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: بحث دیگر ما عدم مناسب‌سازی ادارات و وجود پلکان یا همان مانع برای ما معلولان در ادارات و ارگان‌ها و بانک‌هاست که این خود نیز یکی از مشکلات اساسی ما در سطح ادارات و مراکز اداری و خدماتی و رفاهی است.

کریمی، با اشاره به بحث اشتغال معلولان گفت: 99 درصد مشکلات معلولان، مالی است که اگر برای آنها شغل ایجاد شود می‌توان تا حدی از مشکلات آنها کم کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون، 30 نفر از دختران و زنان معلول ضایعه‌ی نخاعی هستند که توانایی چرخاندن ویلچرهای عادی را ندارند و این موجب محدویت‌هایی برای آنها در خانه و عدم حضور آنها در جامعه شده است.

رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن ضایعات نخاعی، به بلاتکلیف بودن مشاور شهردار در امور معلولان اشاره و خاطرنشان کرد: چندماه گذشته بنده به‌عنوان مشاور شهردار در امور معلولان انتخاب و حکمی برای من ارسال شد اما متأسفانه هنوز هیچ مسئولیت و کاری به بنده اعلام نشده و فقط در حد حرف بوده و معلق مانده است.

وی تصریح کرد: سطح شهر سنندج هیچ مناسب‌سازی در خیابان‌ها، پاساژها، پارک‌ها و مراکز تفریحی، تجاری، درمانی و اداری برای معلولان ندارد و این موجبات محدودیت را برای این قشر ایجاد می کند.

وی یادآور شد: 45 نفر ضایعه‌ی گردنی در سطح استان وجود دارد که باید برای آنها ویلچر برقی خریداری شود که امیدواریم با تدابیر شما بتوانیم شماری ویلچر برقی توسط سازمان بهزیستی خریداری کرده و تحویل ضایعات گردنی دهیم تا آنها نیز بتوانند وارد جامعه شوند.

مطالبات معلولان کردستانی را در مجلس پیگیری می‌کنم

«سالار مرادی»، نماینده‌ی مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست به قانون جامع حمایت از معلولان اشاره کرد و گفت: اگر این قانون که در روز جهانی معلولان در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، به مرحله اجرا درآید، بسیاری از مشکلات این قشر برطرف می‌شود.

مردای افزود: قانون حمایت از معلولان 16 ماده است که فراهم کردن شغل، مناسب‌سازی فضاهای شهری، تحصیل و آموزش رایگان و تأمین هزینه‌های پیشگیری از جمله این مواد است.

به گفته‌ی وی سازمان بهزیستی، متولی مناسب‌سازی ادارات و سازمان‌های دولتی نیست بلکه بهزیستی تنها ناظر طراحی ساختمان‌هاست و اگر نهاد دولتی نتوانست آن شرایط را اجرا کند شهرداری نباید جواز صادر کند.

مرادی، همچنین در پاسخ به مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی استان کردستان، که نسبت به تضییع حق معلولان کردستانی در تقسیم خودرو ویژه معلولان در کشور اعتراض داشت، گفت: واگذاری خودرو به معلولان و ضایع شدن حق برخی را در مجلس پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به تزریق اعتبار 40 میلیارد تومانی در سفر وزیر بهداشت به استان کردستان اظهار امیدواری کرد بتوانیم شماری ویلچر برای معلولان استان از این محل خریداری کنیم.

عضو فراکسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، فراهم کردن بستر مناسب بمنظور برگزاری جشنواره‌ی جامعه معلولان کشور را ضروری دانست.

وی به معلولان استان کردستان قول داد تا پرداخت تسهیلات با کارمزد چهار درصد، تأمین رایانه برای انجمن ضایعات نخاعی و دیگر مشکلات آنان را پیگیری کند.

براساس این گزارش، 283 معلول ضایعه‌ی نخاعی استان زیر پوشش سازمان بهزیستی استان کردستان هستند.

گزارش از «شیرین حسامی»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *