شناسه خبر: 5762 منتشر شده در مورخ: 1393/10/27 ساعت: 15:40 گروه: اجتماعی  
اقدامات شهرداری در راستای مناسب سازی فضاهای شهری

اقدامات شهرداری در راستای مناسب سازی فضاهای شهری

معلولان و نابینایان گروهی از شهروندان هستند که عدم مناسب سازی فضاهای شهری حضور کم رنگ آنان را در اجتماع در پی داشته است.

 چندین سال است که موزاییک‌هایی زرد وسط پیاده روها به چشم می‌خورد اما با بی‌توجهی از آن رد می‌شویم شاید به دلیل اطلاع رسانی ناقص باشد ویا دغدغه‌های ذهنی ما انسان‌ها!


بارها از این مسیر رد می‌شویم حتی شاید یک لحظه این سوال در ذهن‌ها به وجود نیامده که چرا رنگ این موزاییک‌ها زرد است؟آیا دلیلی دارد؟


که در همین راستا محمد خردمند معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری منطقه 14 به باشگاه خبرنگاران اینگونه پاسخ می‌دهد:متأسفانه باتوجه به اطلاع رسانی ناقص در این زمینه،بسیاری از شهروندان به این مسیر بی‌توجه‌اند و اطلاع کافی از آن ندارند.


خردمند تصریح کرد: مسیر ویژه نابینایان در واقع به این خاطر اجرا شده است که نابینایان و کم بینایان با توجه به اختلافاتی که بین این نوع موزاییک‌ها از لحاظ رنگ و طرح معابر برجسته وجود دارد بتوانند مسیر خود را شناسایی کنند.


وی افزود: شهرداری منطقه 14 در جستجوی سازمان‌هایی در این منطقه است که به صورت مستقیم با افراد نابینا در ارتباطند تا بتوانند این اطلاعات را در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار دهد و نابینایان به طور کامل از چگونگی شناسایی خط ویژه بهره‌مند شوند.


معاون حمل‌ونقل ترافیک منطقه 14 خاطرنشان کرد: درجهت اطلاع رسانی به مردم در این منطقه اقداماتی از طریق پرتابل‌ها، بیلبورد و وبلاگ‌ها صورت گرفته است.


در ادامه علی عباس‌مزار که خود از کم بینایی رنج می‌برد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: خط ویژه نابینایان در بحث شهری،انقلاب و تحولی بزرگ است که این افراد با استفاده از آن می‌توانند مسیر خود را شناسایی کنند.


وی ادامه داد: عمده مشکلاتی که افراد نابینا برای استفاده از این مسیر دارند موتور سوارها و افراد عادی هستند که به دلیل عدم آگاهی اجازه استفاده درست از این خط ویژه را به نابینایان نمی‌دهند.گاهی موتورسوارها بدون توجه به موقعیت از این مسیر رد شده و ترس و اضطراب را به این افراد منتقل می‌کنند.

بیش از نیمی از نامه‌ها در رابطه با معلولان است

مجتبی شاکری عضو نابینای شورای شهر در این خصوص گفت: مهمترین دلیل عدم حل مشکلات این افراد توسط سازمان بهزیستی عدم وجود منابع کافی است که باید این امر مورد توجه دولت و مسئولان قرار گیرد چراکه آینده امروز ما در گرو کاهش آسیب‌های اجتماعی معلولان بوده و سرمایه گذاری لازم برای فردای این افراد باید صورت پذیرد.


وی ادامه داد :متاسفانه کمتر کتاب و فیلم و جشنواره در خصوص معرفی توانمندی این افراد وجود دارد و باید در نظر داشت که معلولان نه تنها انسان‌ها منفعل و زمین گیر نیستند بلکه بسیاری از آنها افراد شایسته و بزرگی هستند که می‌توانند جامعه را اداره کنند.


اما باید گفت : اگرچه بخش وسیعی از جامعه را معلولانی تشکیل داده‌اند که اکثر آنان از توانمندی‌های بسیاری برخوردارند پس چه بهتر که با بهسازی‌های لازم و توجه به رعایت حقوق این قشر زمینه حضور پررنگ آنها را در جامعه فراهم سازیم چراکه هریک از این افراد می‌توانند ثمرات فراوانی را در جامعه ایجاد کنند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *