شناسه خبر: 5664 منتشر شده در مورخ: 1393/10/14 ساعت: 13:06 گروه: فرهنگی  
در حاشیه مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان

در حاشیه مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان

عرضه محصولات صوتی قرآنی ویژه نابینایان در غرفه مؤسسه امام رضا(ع)

 محصولات صوتی قرآنی ویژه نابینایان در غرفه مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) در نمایشگاه حاشیه‌ای پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نجله خندق، مسئول غرفه مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) در گفت‌وگویی درباره فعالیت غرفه‌ این موسسه گفت: تمامی نرم‌افزاهای قرآنی به صورت صوتی در این غرفه ارائه می‌شود، همچنین تمامی نرم‌افزارهای کامپیوتر ویژه نابینایان که تمامی حالت‌های نوشتاری را به صوتی تبدیل می‌کند، عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه این بخش زیرمجموعه‌ای از مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) است، ادامه داد: قرآن و تمامی دعاهای مفاتیح در کتابی به خط بریل عرضه می‌شود. همچنین شرکت گاتا تمام این نرم افزارهای کامپیوتری را ویژه روشندلان تولید می‌کند و در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد و اینجا برای آشنایی بیشتر نابینایان با محصولات قرآنی اسلامی عرضه شده است.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: لوح‌های فشرده صوتی نهح‌البلاغه و تفسیر و نرم‌افزار رسا ویژه تلفن‌های همراه و نرم‌افزار ماهور که کتاب چاپی را به گویا تبدیل می‌کند و نرم‌افزار پارس آوا که هنگامی که نابینایان تایپ می‌کنند به صورت صوتی پخش می‌شود و اشکالات گرفته می‌شود و نابینا می‌تواند از آن به نحو احسن استفاده کند، در این غرفه عرضه می‌شود.

خندق اضافه کرد: همچنین این مرکز تمامی نابینایان علاقه‌مند را به مؤسسات قرآنی مرتبط می‌کند که در این سه روز استقبال خوب و مناسبی از سوی نابینایان و کم بینایان شده است.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن اخیر در باغ موزه دفاع مقدس حضور داشته‌اند، عنوان کرد: فعالیت‌های قرآنی که در رابطه با نابینایان، کم بینایان و یا معلولان ارائه می‌شود، بسیار محدود و ناقص است. متأسفانه با اینکه مسئولان به این موضوع اهمیت می‌دهند اما اقدام مناسبی را کارشناسان در این زمینه انجام نمی‌دهند.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: باید سازمان و ارگانی تشکیل شود تا فردی که از علم و تجربه کافی برخوردار است، بتواند به تمام ارگان‌هایی که در زمینه نابینایان و کم بینایان فعالیت می‌کنند، برنامه بدهد و با آنها هماهنگ شود.

خندق با تأکید بر اینکه تشکیلات نابینایی زیادی در سراسر کشور داریم، اظهار کرد: کسانی که در این کار فعالند، افراد خوب و مناسبی هستند اما تجربه این کار و توانایی انجام این کار را ندارند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه ما نسبت به معلولان بسیار پایین است و متأسفانه هیچ شناختی از معلولان در سطح جامعه نیست، ادامه داد: از تمامی مسئولان که تصمیم‌گیرنده در این امر هستند خواهشمندم در صورت صلاحدید در این راستا اقدام ضربتی انجام دهند و زندگی نابینایان و کم بینایان را دگرگون کنند.

خندق با تأکید بر اینکه ما نیازمند استفاده از کتابخانه‌های علوم اسلامی و قرآنی هستیم، افزود: طرحی به شهرداری و وزارت علوم و ارشاد داده‌ام تا براساس آن کتابخانه تخصصی قرآنی وعلوم اسلامی گویا ویژه نابینایان تأسیس شود و تمامی این کتاب‌های مذهبی را بتوانیم به صورت گویا در آن جمع آوری کنیم تا نابینایان بتوانند درباره دینشان تحقیق کنند.

مسئول بخش نابینایان مؤسسه معارف امام رضا(ع) با تأکید بر اینکه اگر کتابخانه‌ تخصصی قرآنی اسلامی هم باشد، بسیار فعالیتش کم و ضعیف است، اظهار کرد: ما در این راستا نیازمند تصمیم قاطعانه مسئولان هستیم. در رابطه با معلولان به ویژه نابینایان به سه چیز نیاز داریم؛ تشکیل امور معلولان زیر نظر ریاست جمهوری، کتابخانه تخصصی علمی پژوهشی اسلامی و تأمین وضع اجتماعی معلولان و نابینایان که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی این کار انجام نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، نجله خندق، فوق دکتری علوم سیاسی از کشور انگلیس، دکترای تعلیم و تربیت در امور معلولان و استاد دانشگاه تربیت مدرس است که فعالیت‌های گسترده‌ای درباره معلولان جنگ جهانی دوم دارد. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *