شناسه خبر: 5502 منتشر شده در مورخ: 1393/9/25 ساعت: 10:55 گروه: بهداشت و سلامت  
ورود هلال احمر به عرصه سلول درمانی
روایتی از قوانین دست و پاگیر

ورود هلال احمر به عرصه سلول درمانی

رییس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر ضمن تشریح بخشی از اقدامات و برنامه‌های این سازمان در راستای توسعه درمان و کاهش رنج بیماران، در عین حال با ابراز نارضایتی از حاکم بودن ساختار دولتی بر ساختار سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر، گفت: مساله قانون در قانون بودن سبب شده که نتوانیم همگام با پیشرفت تکنولوژی رشد کنیم.

دکتر حسام‌الدین مدنی در پاسخ به این سوال که سازمان تدارکات پزشکی را چگونه تحویل گرفته‌اید، گفت: رسم بر این است که مسئولان بگویند سازمان مربوطه را ویرانه تحویل گرفتند اما معتقدم بنده سازمانی با پتانسیل بالا و ظرفیت خوب که آماده انجام کارهای بهتری را دارد تحویل گرفتم.

وی با اشاره به سرعت بالای تغیرات در دنیا گفت: سازمان تدارکات پزشکی پتانسیل زیادی دارد که در زمان تحویل به من نیازمند تغییرات بود، چرا که این سازمان باید تاثیرگذار باشد و بر همین اساس باید در حوزه علم، فناوری و نوآوری حرفی برای گفتن داشته باشد.

مدنی با بیان اینکه متاسفانه قوانین و مقررات اجازه حرکت سریع و شتابان بر اساس پیشرفت تکنولوژی در دنیا را نمی‌دهند، گفت: ضعف قوانین داخلی سبب می‌شود که ما نتوانیم همراستا با شتاب دنیا عمل کنیم و این در حالیست که ما نسبت به میانگین جهانی در حوزه علم و تکنولوژی دارویی دچار عقب ماندگی‌هایی هستیم که با این قوانین کهنه نه تنها باید عقب ماندگی گذشته را جبران کرد بلکه باید همسو با شتاب جهانی حرکت کرد که عملا غیرممکن است.

قوانینی که سدی مقابل پیشرفت می‌شوند...

رییس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر ضمن انتقاد نسبت به عدم تناسب قوانین کشور با پیشرفت علم گفت: قوانین متناسب سازی نشده است و ما مجبور هستیم با قوانین موجود که بسیار زمان‌بر است، کار را پیش بریم؛ به عنوان مثال پروژه دارویی که می‌تواند طی دو سال به سرانجام برسد، به دلیل برخی قوانین و رعایت آن، پنج ساله به اتمام می‌رسد و جای سوال است که آیا پس از گذشت پنج سال این داروی تولید شده توان رقابت با نمونه‌های دیگر را دارد یا خیر؟.

وی با بیان اینکه باید قوانین متناسب با پیشرفت تغییر کنند، گفت: امروزه در چین، ژاپن و آلمان قوانین متناسب با پیشرفت تکنولوژی تغییر می‌کند و زمینه برای فعالیت اقتصادی موثر شرکت‌ها و کارخانه‌ها را فراهم می‌آورد و می توان این پیشرفت را به عینه دید.

تحریم را می‌شود مدیریت کرد؛ امان از رقیب

مدنی نگاه متفاوتی به تحریم‌ها دارد و در این باره افزود: هرچند معتقدم تحریم سبب کندتر شدن جریان پیشرفت می‌شود، اما نباید همه اتفاقات را به تحریم پیوند زد.

وی رقیب را خطرناک‌تر از تحریم دانست و گفت: تحریم و رقابت هر دو موجبات تنگنا را فراهم می‌آورند، اما تحریم را می‌توان مدیریت کرد. مسلم آن است که در دنیای رقابت و مسابقه، رقیب زنده و با نشاط به رقابت می‌پردازد و این در حالیست که با مقررات و قوانین کهنه و ساختار دولتی حاکم بر این سازمان سعی می‌کنیم که با مدیریت تحریم‌ها به مصاف رقیب برویم و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مدنی با انتقاد بر ساختار دولتی حاکم بر سازمان تدارک پزشکی ادامه داد: این سازمان یک سازمان اقتصادی است اما قواعد دولتی بر آن حاکم است و عارضه‌های یک سیستم دولتی نیز بر این سازمان وارد شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در 10 سال اخیر مدیریت دولتی بر این سازمان حاکم بوده است، گفت: نگاه دولتی بر این سازمان سبب شده است که به این سازمان به چشم یک سازمان دولتی نگاه کنند و این در حالیست که این سازمان، هلدینگی است که باید بر اساس قوانین تجارت اداره شود؛ این معضلی است که در مواقع تخصیص بودجه به چشم یک شرکت خصوصی به آن نگاه می‌شود، اما در بحث قوانین باید تابع مقررات شرکت‌های دولتی باشد و این یک بام و دو هوا بودن سازمان‌های اقتصاد محور سبب می‌شود که سازمان‌ها نتوانند به مساله اصلی خود بپردازند.

مدنی با بیان اینکه در بخش دولتی قوانین زیاد و دست و پاگیری وجود دارد و بعضا برای فرار از یک قانون، یک قانون دیگر مصوب شده است، گفت: مسئله قانون در قانون بودن سبب شده که نتوانیم همگام با پیشرفت تکنولوژی رشد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت تامین داروهای خاص، گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، ورود دارو باید همراه با تکنولوژی آن باشد؛ به گونه‌ای که پس از سه سال از ورود دارو به کشور، شرکت مذکور باید نسبت به انتقال تکنولوژی به داخل اقدام کند. در مورد انتقال تکنولوژی نیز حرف‌های زیادی وجود دارد و باید دید هدف و معنای ارتقا و تکنولوژی چیست؟ و آیا تولید کردن به منظور مونتاژ است؟

مدنی با بیان اینکه در سازمان تدارکات پزشکی در نظر داریم نسبت به انتقال کامل تکنولوژی داروهای وارداتی اقدام کنیم، گفت: همچنین سعی داریم که ماده اولیه داروها را نیز تهیه کرده و اگر چنین اتفاقی افتد، می‌توانیم ادعا کنیم که در راستای دانش بنیان شدنی که مدنظر مقام معظم رهبری است، اقدام کرده‌ایم.

ورود به عرصه سلول درمانی و پزشکی ترمیمی

وی با بیان اینکه در بحث داروهای فوریتی خودکفایی با خود اتکایی متفاوت است، گفت: خودکفایی به صرفه توجه نمی‌کند و تحت هر شرایطی باید کشور نسبت به تولید آن اقدام کند اما در عرصه اقتصادی خوداتکایی بسیار مهم است و بدین معناست که علم دانش مذکور وجود دارد، اما به دلیل با صرفه نبودن، تولید آن حتی به شرکت یا به کشور دیگر سپرده می‌شود.

وی با بیان اینکه در سازمان تدارکات پزشکی علاوه بر توسعه صادرات باید به بحث دانش بنیان بودن و نوآوری نیز توجه شود، گفت: امروزه دنیا به سمت سلول‌های بنیادی در حرکت است و تلاش داریم در این حوزه وارد شویم و کار را شروع کنیم. به نظر می‌رسد تا چند ماه آینده سلول‌هایی برای درمان آرتروز به بیماران تزریق شود.

مدنی با اشاره به اهمیت ورود جمعیت هلال احمر به حوزه داروهای مشتق از پلاسما گفت: برای تولید دارو باید به این حوزه نیز وارد شد، اما دقت داشته باشید که این یک پروژه زمان‌بر است که در صورت آرام بودن شرایط طی پنج سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

پیش به سوی تولید واکسن مننژیت

وی همچنین با اعلام خبری خوش به شرکت‌های دانش بنیان گفت: طی هماهنگی با معاونت علمی ریاست جمهوری مقرر شده است که جمعیت هلال احمر در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، خریدهای خود را از شرکت‌های دانش بنیان داشته باشد؛ بطوری که اگر شرکت‌های دانش بنیان بتوانند محصولات مورد نیاز ما را تامین کنند، مدیریت هلال احمر طی نامه‌ای به معاونت علمی این موضوع را اعلام و پس از آن نیز معاونت علمی نسبت به حمایت از این شرکت‌های دانش بنیان اقدام می‌کند.

مدنی با اشاره به همکاری تنگاتنگ این سازمان با معاونت علمی گفت: معاون علمی مدیری بسیار نتیجه‌گراست و به شدت به دنبال شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان است.

وی همچنین در مورد تولید واکسن در سازمان تدارکات پزشکی گفت: این مسئله بسیار مهمی است. پس از مشکل ایجاد شده در زمینه تامین واکسن مننژیت که سال گذشته رخ داد، به دنبال تامین و تولید واکسن مننژیت برآمدیم، چرا که وظیفه سازمان تدارک پزشکی تامین این واکسن است و این در حالیست که تنها چند کشور قادر به تامین واکسن مننژیت با مشخصات اعلامی ما هستند. رایزنی‌های اولیه برای تولید این واکسن صورت گرفته است و امیدواریم با توجه به زمینه‌های موجود هرچه زودتر این پروسه تولید به سرانجام برسد.

وزارت بهداشت در صدد واگذاری خدمات دیالیز به هلال احمر

وی همچنین با اشاره به واگذاری خدمات دیالیز به جمعیت هلال احمر گفت: در حال حاضر 400 مرکز همودیالیز در کشور وجود دارد که وزارت بهداشت در صدد برون‌سپاری و واگذاری خدمات این مراکز به جمعیت هلال احمر است، چرا که این سازمان تامین کننده ست همودیالیز و فیلتر آن است و قرار است خدمات فنی به سازمان تدارکات پزشکی محول شود و این سازمان تنها وظیفه تامین تجهیزات را دارد.

مدنی همچنین از اقدامات انجام شده جهت ورود سرنگ‌های بدون سوزن در جهت کاهش درد بیماران به خصوص کودکان خبر داد و گفت: در صدد ورود سرنگ‌های بدون سوزن به کشور هستیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *