شناسه خبر: 549 منتشر شده در مورخ: 1392/8/11 ساعت: 10:47 گروه: سیاسی  
بحران سوریه راه حلی غیر از گفت و گو ندارد
وزیر امور خارجه:

بحران سوریه راه حلی غیر از گفت و گو ندارد

وزیر امور خارجه بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص خروج سوریه از بحران از طریق راه حل سیاسی و گفت و گوهای سوری – سوری تاکید و تصریح کرد: بحران سوریه راه حلی غیر از گفت و گو ندارد

به گزارش ایران سپید به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، دکتر«محمدجواد ظریف» که در راس هیاتی سیاسی و پارلمانی به ترکیه سفر کرده است، شامگاه دیشب ( جمعه شب) در دیدار با «احمد داوود اوغلو» همتای ترکیه ای خود این مطلب را عنوان کرد.


ظریف در رابطه با موضوع سوریه افزود: بعد از گذشت مدت زمان طولانی همه طرفها به این نتیجه رسیدند که راه حل نظامی نه تنها موجب حل مشکلات سوریه نخواهد شد؛ بلکه بر فتنه های مذهبی و افراط گرایی در منطقه دامن خواهد زد و توسعه افراط گرایی خطری برای همه کشورهای منطقه و جهان است.

وزیر امور خارجه کشورمان با مروری بر ابعاد مختلف روابط دوجانبه در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی بویژه در حوزه های مربوط به انرژی و حمل و نقل، ظرفیت های موجود برای گسترش همکاری های دو کشور در حوزه های مذکور را بسیار فراتر از شرایط موجود دانست و بر ضرورت بکارگیری همه ظرفیت های دو کشور برای فعال سازی آن تاکید کرد.

ظریف نگاه مثبت و آینده نگر مقامات عالی رتبه دو کشور مبنی بر ضرورت ارتقاء همکاری های دوجانبه در همه زمینه ها را پشتوانه مهمی برای توسعه و پیشرفت همه جانبه مناسبات فی مابین دانست.

وی تبادل هیات های دو کشور در سطوح مختلف تدوین برنامه ای برای مراودات هیات ها را عامل مهمی برای فعال سازی روابط و پیشبرد امور دانست.

احمد داوود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به جایگاه تاریخی ایران و ترکیه در منطقه، همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی، انرژی و حمل و نقل را مهم ارزیابی کرد و توسعه آن در ابعاد مختلف را با اهمیت ذکر کرد.

تاکید بر ضرورت استمرار و ارتقاء تبادل هیات های متقابل از سوی دو کشور برای پیشرفت مناسبات و رایزنی در خصوص موضوعات مهم منطقه از جمله سوریه از دیگر مسائل مطرح شده از سوی داووداغلو بود.

دکتر ظریف بامداد روز جمعه پس از شرکت در یازدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی در پرتوریا، عازم استانبول شد و به عنوان میهمان ویژه با حضور در نشست خلع سلاح هسته ای و امنیت بین الملل (پاگواش) در قصر « عادله سلطان» در بخش آسیایی استانبول، درباره خلع سلاح هسته ای و امنیت بین الملل سخنرانی کرد.

ظریف در حاشیه این نشست با عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه نیز دیدار و در مورد مسایل مورد علاقه طرفین گفت و گو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه پس از یک دور مذاکره با همتای ترکیه ای خود در استانبول و حضور در نماز جمعه این شهر، به همراه داوود اوغلو عازم آنکارا شد و با « رجب طیب اردوغان» نخست وزیر این کشور نیز دیدار و گفت وگو کرد.

وزیران امور خارجه ایران و ترکیه بار دیگر در آنکارا گفت و گوهای خود را درباره مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ادامه دادند و سپس با حضور در نشست مطبوعاتی مشترک، ضمن تشریح موارد مذاکرات، به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *