شناسه خبر: 5407 منتشر شده در مورخ: 1393/9/16 ساعت: 08:42 گروه: اجتماعی  
توانمند‌سازی‌ معلولان آرزوی دوری نیست

توانمند‌سازی‌ معلولان آرزوی دوری نیست

امسال برای نخستین‌بار است که ریاست‌جمهوری در روز جهانی معلولان، برای این افراد پیام صادر می‌کند.

همایون هاشمی در باره اینکه این نخستین بار است که ریاست‌جمهوری در روز جهانی معلولان، برای این افراد پیام صادر می‌کند، می گوید: این اتفاق در سال‌های گذشته بی‌نظیر بوده و آن را ارج‌می‌نهیم. موضوع توانمند‌سازی‌ که رئیس‌جمهور هم به آن اشاره کردند جزو دغدغه‌های اصلی سازمان است. در این خصوص اقدامات شایسته‌ای انجام شده است. تهیه مسکن، ایجاد اشتغال و حمایت‌های اجتماعی پایدار و حمایت‌های بیمه‌ای 3محور اصلی بسته توانمند‌سازی‌ دولت هستند. این بسته با رویکرد توانمند‌سازی‌ ماهانه متوسط 3هزار مسکن به معلولان و مددجویان سازمان تحویل می‌شود که در کل جهان بی‌نظیر است.

هم‌اکنون سالانه 36هزار مسکن تقدیم مددجویان می‌شود که هیچ دولتی تا‌کنون مشابه این اقدام را انجام نداده است. در حوزه اشتغال هم در سال‌جاری بالغ بر 19هزار شغل ایجاد شده که مبتنی بر مدل‌های اشتغال حمایتی معلولان و نیازمندان است. فاز آماده‌سازی‌ شغلی هرچند پرهزینه است اما آماده‌سازی‌ روانی و اجتماع‌پذیری معلولان را در پی دارد. در حمایت‌های اجتماعی هم بیمه را داریم که بر این اساس تمام مددجویان صاحب بیمه درمانی رایگان شدند. تعداد قابل توجهی از مددجویان بیمه صندوق عشایر و تأمین اجتماعی هستند ضمن اینکه تمام فرزندان و ایتام تحت پوشش بهزیستی بیمه آتیه دارند.

نقدی که من به سازمان بهزیستی دارم این است که ما از خرده‌دانش‌ها و تجربیات دانش‌ها همزمان در حوزه عمق‌سازی‌ و توسعه خدمات بهزیستی خوب استفاده نکردیم. باید از دانشمندان حوزه علوم اجتماعی و توانبخشی دعوت کنیم و دانش سازمانی را ‌به‌روز کنیم. البته در این راستا اقداماتی انجام شده و تولیدات محتوایی خوبی داشتیم، اما کافی نیست. در آینده‌ای نزدیک دعوت از اساتید دانشگاه تلاش می‌کنیم الگوی تفاهمنامه با دانشگاه علامه با سازمان بهزیستی را در همه دانشگاه‌ها توسعه دهیم. این هدف را دنبال می‌کنیم که محل حضور دانشمندان و علما در بهزیستی باشد و محل حضور بهزیستی در دانشگاه، تا خدماتش را در مسیر علمی هدایت کند. تا‌کنون با تقبل هزینه تحصیل بیش از 32هزار دانشجوی معلول توانمند‌سازی‌ حقیقی به‌نوعی دنبال شده است. فارغ التحصیلی نخستین دوره دکتری ریاضی کاربردی دانش‌آموخته دانشگاه لرستان نشانه‌ای کوچک است از اینکه در حال حرکت در این مسیر هستیم، اما باید شتابمان را بیشتر کنیم.

بهترین خبر برای معلولان درخصوص توسعه خدمات و قانون جامع و توسعه مناسب‌سازی‌ است. هر چقدر معلول را توانمند کنیم بازهم در کنار آن باید شهر را نیز آماده پذیرای معلولان کنیم و مباحث فرهنگی و روانی و سخت‌افزاری را از نظر ابنیه و دسترسی‌های عمومی آماده کنیم. تلاش می‌کنیم به‌زودی شهرهای بدون مانع و کم‌مانع را آماده کنیم. توانمند‌سازی‌ معلولان بزرگ‌ترین خدمتی است که می‌توان به آنها کرد و بزرگ‌ترین آرزویی است که خودشان هم دارند، آرزویی که البته چندان دور نیست و همه برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *