شناسه خبر: 5365 منتشر شده در مورخ: 1393/9/9 ساعت: 13:12 گروه: اجتماعی  
وقتی مناسب‌سازی‌ها مشکل معلولان زنجانی را حل نمی‌کند

وقتی مناسب‌سازی‌ها مشکل معلولان زنجانی را حل نمی‌کند

مناسب‌سازی‌های انجام شده در شهر زنجان پاسخگوی مشکلات معلولان نیست و معلولان همچنان نمی‌توانند در بسیاری از معابر و اماکن حضور پیدا کنند.

مناسب‌سازی‌های انجام شده در شهر زنجان پاسخگوی مشکلات معلولان نیست و معلولان همچنان نمی‌توانند در بسیاری از معابر و اماکن حضور پیدا کنند.

 ساماندهی معابر شهری برای معلولان همواره مورد توجه بوده و شعارهای بسیاری از سوی مسئولان برایمناسب‌سازی گفته شده است اما هنوز هم از خیابان‌ها و معابر شهر زنجان که عبور می‌کنی افرادی را می‌بینی که قادر نیستند به راحتی در سطح شهرتردد کنند، برخی معابر شهری زنجان به شدت از موضوع مناسب‌سازی برای افراد معمولی رنج می‌برد، چه رسد به اینکه افراد معلول بتوانند به راحتی در معابر شهری رفت و آمد داشته باشند.

یکی از موضوعات اساسی در طراحی شهرها مناسب‌سازی است که تنها در حد شعار باقی مانده و تعداد معدودی از سازمان‌های ذیربط در این زمینه اقدامات مختصری را انجام داده‌اند.

مناسب‌سازی از سوی برخی از سازمان‌ها و نهادها نیز تنها به نصب رمپ‌های غیراستاندارد با شیب تند در ورودی مراکز عمومی و اداری محدود شدهاست.

ناتوانان جسمی، معلولان و جانبازان و برخی افراد کهنسال برای تردد در معابر شهری با مشکلاتی مواجه هستند و عدم مناسب‌سازی موجب می‌شود تا این افراد نتوانند از امکانات و خدمات عمومی استفاده کنند، به نظر می‌رسد در طراحی شهری فضاهای شهر برای افراد عادی طراحی شده و خیلی به موضوع مناسب‌سازی توجه نشده است.

معلولان زنجانی نه‌تنها در استفاده از خدمات با مشکل مواجه هستند، بلکه حتی نمی‌توانند از پل هوایی استفاده کرده یا وارد فضای پارک شوند؛ به نظر می‌رسد شهر زنجان، خود بیشتر معلول است و نیازمند مناسب‌سازی جدی است؛ تردد معلولان در سال‌های اخیر مطلوب‌تر شده اما با ایده‌آل فاصله بسیاری دارد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان یکی از شاکیان اصلی عدم مناسب‌سازی معابر برای معلولان است و با تشکیل کمیته مناسب‌سازی در استان مسئولان ذیربط را به این کمیته دعوت می‌کند تا مسئولیت برخی دستگاه‌های اجرایی که بی‌تفاوت به این موضوع هستند، گوشزد کند.

از نظر مرتضی مکاریان مناسب‌سازی معابر و مبلمان شهری با توجه به ماده دو قانون جامع حمایت از معلولان یکی از اساسی‌ترین و راهبردی‌ترین برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی با دبیری سازمان بهزیستی است.

*الزام 21 دستگاه اجرایی برای مناسب‌سازی

وی معتقد است رصد فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی مطابق قانون جامع حمایت از معلولان می‌تواند راهکار مناسبی برای الزام 21 دستگاه اجرایی برایمناسب‌سازی شود.

این مسئول زنجان را یکی از استان‌های پیشرو در برگزاری این جلسات می‌داند و می‌گوید: نتایج بررسی‌ها اعلام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از تشکیل کمیته مناسب‌سازی خبر داد و افزود: در قالب این جلسات طرح‌هایی به منظور اعمال تغییرات در مبلمانشهری صورت می‌گیرد که معلولان، زنان باردار و سالمندان و ایثارگران بتوانند در جامعه حضور داشته باشند.

مکاریان می‌گوید: جامعه‌ای که پذیرای معلولان نباشد، معلول است و باید با مناسب‌سازی لازم فضاهای شهری را برای حضور راحت معلولان فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه  شهرداری می‌تواند به ساختمان‌هایی که قوانین مناسب‌سازی را رعایت نکرده‌اند، پایان کار ارائه نکند، افزود: هم‌سطح‌سازی از پیاده‌رو به سواره‌رو نیز وظیفه پلیس راهنمایی و رانندگی است.

این مسئول با بیان اینکه برای اجرای موفقیت‌آمیز مناسب‌سازی معابر عزم راسخ وجود دارد، افزود: به مناسب‌سازی معابر در زنجان توجه جدی نشدهاست.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه از نظر قانونی مشکلی در حوزه مناسب‌سازی معابر و فضا شهری برای معلولان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه نبود ضمانت اجرایی در قانون بزرگترین دغدغه در حوزه مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان محسوب می‌شود.

مکاریان با بیان اینکه مناسب‌سازی در داخل منازل معلولان از سوی بهزیستی صورت می‌گیرد، گفت: مناسب‌سازی اماکن، معابر و ادارات شهری بر عهده سایر دستگاه‌های متولی به ویژه شهرداری است.

وی بر ضرورت نصب آسانسور و بالابر در مکان‌های مورد نیاز معلولان تاکید کرد و گفت: سرویس‌های بهداشتی، بازشوها، ورودی، مسیر نابینایان، تلفن‌های عمومی و خودپرداز باید مناسب‌سازی شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان زنجان با اشاره به عدم مناسب‌سازی معابر شهری زنجان اظهار داشت: باید نسبت به مناسب‌سازی معابرزنجان، اقدامات لازم صورت گیرد.

*قوانین لازم برای مناسب‌سازی در کشور وجود دارد

فرهاد میرزایی با بیان اینکه مناسب‌سازی معابر عمومی باید مورد توجه دستگاه‌های اجرایی باشد، یادآور شد: قوانین لازم برای مناسب‌سازی در کشور وجود دارد.

یک معلول زنجانی نیز با اشاره به نارضایتی مناسب‌سازی معابر در شهر زنجان گفت: مناسب‌سازی از سوی برخی ادارات انجام شده است اما هنوز هم بسیاری از معلولان دارای محدودیت‌هایی برای عبور و مرور هستند.

م.میرزایی با بیان اینکه بانک‌ها در زمینه مناسب‌سازی معابر اقداماتی را انجام داده‌اند، افزودبرخی ادارات نیز در ورودی‌های سازمان نسبت بهمناسب‌سازی اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تردد معلولان در سطح شهر با مشکلاتی مواجه است، خاطرنشان کرد: ضروری است نسبت به مناسب‌سازی معابر برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

یک معلول زنجانی دیگر نیز تشکیل کمیته مناسب‌سازی را برای توجیه دستگاه‌های اجرایی مهم دانست و افزود: هنوز اقدامات این کمیته بروز و نمود نداشته است.

م.محمدی با بیان اینکه مناسب‌سازی معابر برای همه اقشار جامعه ضروری است، گفت: حتی سالمندان نیز در برخی از معابر شهری زنجان با مشکلاتی مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه عدم مناسب‌سازی معابر موجب می‌شود تا معلولان در خانه بمانند، افزود: عدم حضور در جامعه موجب افسردگی معلولانمی‌شود.

این شهروند بر ضرورت حل مشکلات مناسب‌سازی تاکید کرد و یادآور شد: معلولان همچون سایر افراد جامعه نیازمند حضور و استفاده از فضاهایشهری هستند.

گفتنی است، اگر چه اقداماتی در حوزه مناسب‌سازی در زنجان انجام شده است اما هنوز معلولان برای تردد در معابر با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. وجود 17 هزار معلول در استان زنجان که 21 درصد این افراد، معلولان جسمی و حرکتی هستند، اهمیت توجه به مناسب‌سازی معابر شهریزنجان را بیشتر می‌کند.

معلولان زنجانی در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی نیز با مشکلاتی مواجه هستند به گونه‌ای که به دلیل عدم مناسب‌سازی محل استقرار مطب‌های پزشکان معلولان و جانبازان، ناچارند برای درمان خود ساختمان‌های چند طبقه‌ای که فاقد آسانسور هستند، رفت و  آمد کنند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
منبع خبر: فارس
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *