شناسه خبر: 5239 منتشر شده در مورخ: 1393/8/19 ساعت: 09:39 گروه: اجتماعی  
توانمندسازی معلولان در راستای استقلال این قشر باشد

توانمندسازی معلولان در راستای استقلال این قشر باشد

مدیر کل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور تغییر عملکرد و نگاه معلولان به زندگی را از جمله اهداف دفتر توانمندسازی عنوان کرد و گفت: توانمندسازی معلولان در راستای استقلال این قشر باشد.

کیوان دواتگران در دوره آموزشی کشوری توانمندسازی افراد دارای آسیب نخاعی و در جمع کارشناسان توانبخشی بهزیستی سراسر کشور در محل اداره کل بهزیستی استان سمنان، اظهار داشت: ضایعه نخاعی یکی از آسیبهای پر عارضه ای است که تمامی جنبه های فیزیکی، اجتماعی، و روانی زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه با توجه به آمار نسبتاً بالای ضایعات نخاعی در کشور، اهمیت توانبخشی جامع، همه جانبه و بهنگام ضایعه نخاعی در به حداقل رساندن هزینه های بهداشتی و اقتصادی حاصله روشن می شود افزود: این امر مستلزم وجود مراکزی با شرایط و امکانات و خدمات توانبخشی استاندارد و مناسب در راستای برآورده کردن کلیه نیازهای پزشکی و توانبخشی افراد دارای ضایعه نخاعی است.

ضرورت شناخت کامل با انواع معلولیت ها و نحوه خدمات رسانی به مددجویان

مدیر کل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور افزود: در توانمندسازی معلولان ضایعه نخاعی، پیدا کردن سطح ضایعه، و دانستن اینکه در هر سطح معلول قادر به انجام چه فعالیت هایی است، حائز اهمیت است.

دواتگران با اشاره به تقسیم بندی مهره های ستون فقرات به سه سطح گردنی، سینه ای و کمری خاطرنشان کرد: انجام فعالیت های شخصی شامل استحمام، نظافت شخصی، امور منزل، خوردن و آشامیدن و ... از جمله فعالیتهای پایه محسوب شده که هدف توانمندسازی خصوصاً در انواع ضایعات نخاعی گردنی، رساندن معلول به این سطح از فعالیت های پایه است.

وی، برگزاری دوره های آموزشی را در شناخت کامل کارشناسان با انواع معلولیت ها و نحوه خدمات رسانی به مددجویان را در راستای بهبود و استقلال آنان مؤثر دانست.

هزینه تقریبی نگهداری سالانه از هر معلول حدود ۱۰۰ میلیون تومان است

مدیر کل بهزیستی استان سمنان نیز در این دوره هزینه تقریبی نگهداری سالانه از هر معلول را حدود ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و عنصر فرهنگی را یکی از مؤلفه‌های مهم در توانمندسازی معلولان دانست.

حجت‌الاسلام علی پهلوان به‌روز بودن اطلاعات و جمع‌آوری تازه‌ترین رویدادهای علمی در بخش‌های مختلف سازمانی را مهم ارزیابی کرد و افزود: رویکرد سازمان بهزیستی، ارتقا و بهبود کیفی زندگی جامعه هدف و خصوصاً در بحث فرهنگی است.

وی افزود: تا زمانی که روحیه قناعت و شکرگزاری در افکار مددجویان نهادینه نشود، نمی‌توان ادعای موفقیت در توانمندساختن این قشر جامعه را مطرح کرد.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان هزینه تقریبی نگهداری سالانه از هر معلول را حدود ۱۰۰ میلیون تومان برآورد کرد و افزود: بهزیستی به تنهایی از عهده تأمین هزینه‌های جامعه هدف بر نمی‌آید و همکاری و همدلی همه هموطنان را در این عرصه با ورود گروه‌های همیار می‌طلبد.

دوره آموزشی دو روزه توانمندسازی افراد دارای آسیب نخاعی با حضور ۷۰ نفر از کارشناسان بهزیستی سراسر کشور و شهرستان‌های استان سمنان با تدریس مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان بهزیستی کشور و دیگر اساتید برگزار شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *