شناسه خبر: 5193 منتشر شده در مورخ: 1393/8/10 ساعت: 08:49 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 10 آبان 1393

روزنامه شنبه 10 آبان 1393

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

 روزنامه «ایران سپید»

شنبه 10 آبان 1393،

7 محرم 1436،

1 نوامبر 2014

سال هجدهم شماره 4851 

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین امروز......

سفارش امام صادق (ع) مداومت به در خواندن زیارت عاشورا 2

بدون گذشته حتی آینده هم نداریم 4

تجربه های عصای سفید 6

مداحی خاندان رسول ا... دلها را از نور ایمان روشن میکند 8

خانه داری به سبک نابینایی: خورشت خلال 11

JAWS 16 این بار با Mathml آمد 13

کشکول: حرفهای تکان دهنده از امام حسین (ع) 16

 

 

 

صئ............حدیث عشق

* سفارش امام صادق (ع)، مداومت در خواندن زیارت عاشورا: امام صادق (ع) به صفوان میفرمایند: زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن، به درستی که من چند چیز برای خواننده آن تضمین میکنم: 1- زیارتش قبول شود. 2- سعی و کوشش او مشکور باشد. 3- حاجات او هرچه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و نا امید از درگاه خدا برنگردد. بعد میفرمایند: ای صفوان! هر گاه حاجتی برای تو به سوی خداوند متعال روی داد، پس به وسیله این زیارت به سوی آن حضرت توجه کن! از هر جا و مکانی که هستی و این دعا را بخوان و حاجتت را از پروردگار خود بخواه که برآورده میشود و خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد.

* بخشی از ترکیببند معروف محتشم کاشانی در سوگ شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش: این کشته فتاده به هامون حسین توست، وین صید دست و پا زده در خون حسین توست؛ این نخل تر کز آتش جانسوز تشنگی، دود از زمین رسانده به گردون حسین توست؛ این ماهی فتاده به دریای خون که هست، زخم از ستاره بر تنش افزون حسین توست؛ این غرقه محیط شهادت که روی دشت، از موج خون او شده گلگون حسین توست؛ این خشکلب فتاده دور از لب فرات، کز خون او زمین شده جیحون حسین توست؛ این شاه کمسپاه که با خیل اشک و آه، خرگاه زین جهان زده بیرون حسین توست؛ این قالب طپان که چنین مانده بر زمین، شاه شهید ناشده مدفون حسین توست؛ چون روی در بقیع به زهرا خطاب کرد، وحش زمین و مرغ هوا را کباب کرد؛ کای مونس شکسته دلان حال ما ببین، ما را غریب و بیکس و بیآشنا ببین؛ اولاد خویش را که شفیعان محشرند، در ورطه عقوبت اهل جفا ببین؛ در خلد بر حجاب دو کُون آستین فشان، واندر جهان مصیبت ما برملا ببین؛ نی نی ورا چو ابر خروشان به کربلا، طغیان سیل فتنه و موج بلا ببین؛ تنهای کشتگان همه در خاک و خون نگر، سرهای سروران همه بر نیزه ها ببین.

 

 

صئ..............سخن هفته

* بدون گذشته، حتی آینده هم نداریم. یکی از مشکلات بزرگ فرهنگی کشور ما عدم مراقبت و محافظت از دستاوردهای گذشتگان و میراث فرهنگی و معنوی این کشور است. بسیار میشنوید که آثار تاریخی کشور رو به تخریب و انحطاط گذاشته است. آن هم برای کشوری که میراث چند هزار ساله ایرانی و اسلامیش بخشی غنی از میراث فرهنگی جهان است. اما همین بغل دستمان کشوری با تاریخ بسیار کوتاهتر از کشورمان از کاه کوهی میسازد و حتی میراث فرهنگی ما را به نام خود ثبت میکند. این آفت شامل تاریخ تحولات توانبخشی و آموزشی نابینایان کشورمان نیز میشود. چند درصد نابینایان میدانند از چه زمانی خط بریل وارد کشور شد؟ تاریخ تحولات آن چیست؟ نخستین مدارس و آموزشکده ها چگونه ایجاد شدند و نابینایان را از انزوای مطلق نجات دادند. چه کسانی و چگونه پیشگام این تحولات شدند؟ تاریخ تحولات نوشت افزارها و وسایل توانبخشی نابینایان چیست؟ چرا یک موزه مشخص که این گذشته ها را به یادمان بیاورد نداریم تا بدانیم از کجا آمده ایم و چگونه باید ادامه دهیم؟ در بسیاری از کشورهای جهان حتی سعی میکنند ساختمان نخستین آموزشکده ها و مراکز توانبخشی نابینایان را ضمن بازسازی و نوسازی به شکل گذشته آن حفظ کنند تا جغرافیای خاطرات نابینایان حفظ شود. اما متأسفانه در کشور ما به این گذشته نیز مانند بسیاری از گذشته های دیگر بیتوجهی میشود. باید این گذشته را گردآوری کرد و به نسلهای جدید آموزش داد. باید ساختمانهای قدیمی توانبخشی و آموزش نابینایان حتی الامکان به همان شکل حفظ شوند. اما قطعاً راه حل قابل دسترس ایجاد موزه تاریخ تحول آموزش و توانبخشی نابینایان در کشور است که به امید خداوند این مهم را در دستور کار قرار میدهیم، زیرا بدون گذشته آینده هم نخواهیم داشت.

 

 

 

 

صئ..........تجربه هایمان را قسمت کنیم. تجربه های عصای سفید. از دوستان عزیز خواسته بودیم به بهانه روز جهانی عصای سفید، تجربه های خود را با سایر مخاطبان روزنامه در میان بگذارند. امروز خانم سقازاده از کاشان در پاسخ ما میگوید: من چند سالیست در روز 23 مهر به مدرسه های شهرمان میروم و دقایقی با دانشآموزان صحبت میکنم. امسال هم این کار را تکرار کردم. به نظر من بچه ها خیلی کنجکاو هستند و سؤالات زیادی در مورد نابینایان دارند که پاسخ نگرفته اند. آنها در مورد عصا زدن، تحصیل کردن و... میپرسند و من به آنها پاسخ میدهم. او میگوید: در سالهای اول خودم از طریق برادرزاده ام به مدرسه پیشنهاد میدادم، اما حالا مدیران و معلمانی که به مدارس دیگر رفته اند خودشان از همان اوایل مهر با من تماس میگیرند و میگویند برای 23 مهر به فرد دیگری قول نده. بسته به شرایط خودم هم با مدارس تماس میگیرم و پیشنهاد میدهم برای آشنایی دانشآموزان با نابینایان و تواناییهای آنها، با دانشآموزان صحبت کنم. اغلب اولیای مدارس از این کار استقبال میکنند. بعد از چند سال خوب دستم آمده که چه مسائلی را مطرح کنم و چه اطلاعاتی برای بچه ها جالبتر است. امسال نیز از چند روز قبل از مدیر مدرسه خواستم به بچه ها و معلمان بگوید هر سؤالی که در مورد نابینایان دارند آماده کنند و نگران چیزی هم نباشند. من ناراحت نمیشوم. در آن روز نیز  اگر بچه ها سؤالی نپرسند خودم با گفتن جمله ای آنها را برای پرسیدن تحریک میکنم؛ مثلاً میگویم فکر کنم برایم اس ام اس آمد یا ببینم ساعت چند است. امسال یکی از کلاسها یک زنگ را معلم نداشت؛ پیشنهاد دادم که من سر آن کلاس بروم. سر کلاس با یک بازی، مفهوم جهتیابی را به بچه ها نشان دادم. گفتم چشمانشان را بستند و دستهایم را به هم زدم تا بگویند صدا را از کدام جهت میشنوند، به آنها گفتم بچه های نابینا نیز ورزشی انجام میدهند که در آن با شنیدن صدای توپ آن را پیدا میکنند و این ورزش گلبال است.

 

 

 

صئ.............فرهنگ و هنر

* مداحی خاندان رسول ا... دلها را از نور ایمان روشن میکند: درباره مداحی خاندان عصمت و طهارت هرچه بیان کنیم باز از میزان عظمت آن کم گفته ایم؛ چه، به تعبیر بزرگان و علمای دین، عنایت خاص اهل بیت (ع) پشتوانه اصلی این حرفه معنوی و پسندیده است. چنانکه در مقدمه گفتگو با مجید علی اکبری، مداح نابینا خواندید، هر کس سزاوار ثناگویی آستان فرزند رسول ا... نمیتواند باشد و هر که بدین درگاه راه یافته، بی شک توجه خاص آل ا... را در پی داشته است. این نکته دارای چنان اهمیتیست که حاجمهدی منصوری، مداح مشهور نابینا در گفتگو با ایران سپید بر آن تأکید کرده و صحبت را این گونه آغاز میکند: «عنایت خاصه اهل بیت (ع) مهمترین پشتوانه مداح آل رسول است؛ چه، اگر این پشتوانه نباشد، کار آن مداح بیهوده و خارج از معنویت است.» منصوری درباره تأثیرات مداحی اهل بیت عصمت و طهارت بر روح و جان انسان چنین میگوید: «مناقب و مراثی خاندان رسول ا... باعث تهذیب نفس و تقویت ایمان میشود. چنانکه در زیارت جامعه کبیره میخوانیم که مراثی اهل بیت، خاصه اباعبد ا... الحسین (ع) ایمان را قوی و انسان را از آلودگی به گناه دور میکند و دوستی با اهل بیت را نصیب شخص مرثیه گوی چهارده معصوم میکند.» این مداح نابینا در بخش دیگری از گفتگوی خود با ایران سپید، به ویژگیهای یک مداح اشاره کرده و اظهار میکند: «یک مداح میتواند در جایگاه یک معلم قرار بگیرد، چرا که مردم از آنچه که او بر زبان میراند –خاصه درباره اهل بیت (ع)- تأثیر میپذیرند؛ پس باید به علوم مختلف واقف باشد. امروز ما شاهد پیشرفتهای گسترده در زمینه های مختلف علمی هستیم و گمان میکنیم که این پیشرفتها اعم از امکان پرواز انسان و سفر به کرات دیگر یا تجهیزات مختلف الکترونیکی ساخته فکر و اندیشه ماست؛ حال آنکه همه این موارد و موارد بسیار که دست بشر هنوز به آنها نرسیده، در علم امیر المؤمنین (ع) نهفته بوده، اما از آن جا که مردم آن زمان ظرفیت لازم را نداشتند، حضرت امیر المؤمنین (ع) از بیان و تفسیر آن علوم خودداری کرده اند. بنابر این، یک مداح در کنار وقوف به علوم جدید، باید در حوزه های مختلف علوم اسلامی، به ویژه حوزه هایی که با آنها بیشتر سر و کار دارد مثل تاریخ اسلام، مقاتل و علوم فقهی و احادیث و روایات دارای مطالعات گسترده باشد.» حاجمهدی منصوری در پایان با یادی از گذشتگان، به ویژه پدر خود که وی را در این کار تشویق کرد اظهار میکند: «من در مؤسسه ابابصیر اصفهان تحصیل کردم و در آن زمان سرودهای مذهبی را با دوستان میخواندم، اما تشویق پدرم در انتخاب این راه بسیار مؤثر بود. امروز هم سعی میکنم افراد لایقی در این مسیر تربیت کنم. اگر فرصتی دست داد و لطف خدا شامل حال شد، اقدام به تعلیم علاقه مندان نابینا نیز خواهم کرد.»

* گلواژه: خالق بزرگ خلاقیت به ما اعطا کرده است. پیشکش ما نیز به او به کار بردن آن خلاقیت است.

 

 

 

صئ............خانه داری به سبک نابینایی

* آشپزی: خورشت خلال: چون در ماه محرم عده زیادی تمایل به تهیه غذای نذری دارند، بنابر این میخواهیم غذایی را آموزش بدهیم که هم از جهتی شبیه قیمه است هم شکل زیبایی دارد و نیز متنوع است. مواد لازم: (برای چهار نفر) پیاز متوسط یک عدد، گوشت قیمه ای 200 گرم، رب گوجه 2 قاشق پر، خلال بادام 2 قاشق غذاخوری، خلال پسته 1 قاشق غذاخوری سرپر، روغن 2 قاشق، نمک، فلفل، زردچوبه، هل، دارچین و زعفران به میزان کم، زرشک 2 قاشق غذاخوری. روش تهیه: ابتدا پیاز را نگینی ریز کرده و در یک قاشق روغن سرخ میکنیم. اگر روغنتان مایع است 60 سیسی کافیست که برای این کار میتوانید از یک پیمانه متوسط شیشه شیرهای بچه ها استفاده کنید. در هنگام سرخ شدن پیاز پس از 4-5 دقیقه به آن زردچوبه و نمک می افزاییم. سپس بعد از اینکه پیازمان سرخ شد، ولی هنوز 2 دقیقه مانده تا کاملاً سرخ (بقول معروف طلایی شود) تقریباً پس از 7 دقیقه گوشت را می افزاییم. (اگر میخواهید گوشتتان زود بپزد میتوانید به مدت 10 ساعت آن را در فلفل سیاه و کمی آبلیمو بخوابانید و در یخچال نگه دارید) کاملاً مواد را تفت میدهیم و دارچین و فلفل را می افزاییم (اگر گوشت در مواد خوابیده باشد، دیگر نیازی به فلفل نیست). بعد از 2 دقیقه رب را می افزاییم. زرشک و خلالها را که از قبل نیم ساعت خیس کرده ایم پس از 1 دقیقه تفت دادن با رب اضافه میکنیم و کاملاً بهم میزنیم و یک لیتر (چهار لیوان آب) اضافه میکنیم. روی شعله کم میگذاریم 1 ساعت بپزد. سپس زعفران و هل و در صورت تمایل کمی گلاب نیز اضافه میکنیم. اگر تمایل داشتید میتوانید با یک قاشق روغن باقیمانده، یک سیبزمینی خلال شده سرخ کرده و روی برنج و خورشتی که میخواهید نذر بدهید بریزید. سیبزمینیهای این غذا باید ریز خلال شوند.

* گلواژه: تندرستی، تاجی است بر سر انسان سالم، ولی هیچ کس جز یک بیمار این تاج را نمیبیند.

 

 

صئ.....فناوریهای امیدبخش

* JAWS 16 این بار با Mathml آمد: شرکت Freedom Scientific، یکی از قدیمیترین شرکتهایی است که در عرصه تولید نرم افزارها و سخت افزارهای ویژه افراد نابینا و کمبینا فعالیت میکند. این شرکت که در کارنامه بیش از ربع قرن فعالیت خود، صفحه خوان JAWS را به عنوان محبوبترین صفحه خوان میان نابینایان دنیا ثبت کرده است در روز سه شنبه 28 اکتبر 2014 نسخه جدیدی از این صفحه خوان را روانه بازار کرد. این نسخه که دو ماه پیش به شکل Beta در اختیار کاربران قرار گرفته بود ویرایش 16 این صفحه خوان محسوب میشود. در JAWS 16 تغییراتی اعمال شده که نابینایان را هرچه بیشتر به آینده دنیای رایانه امیدوار میکند. علاوه بر برطرف شدن اشکالاتی که در جاوز 15 مشاهده میشد، پشتیبانی از زبان Mathml یکی از عمده ترین تغییراتی است که در این نسخه اتفاق افتاده است. Mathml زبان نوشتن کدها و فرمولهای ریاضی است. چیزی شبیه HTML که کاربران در محیطهای اینترنتی با آن سر و کار دارند. به کمک این امکان کاربران قادر خواهند بود متون تخصصی ریاضی را به راحتی و درست با استفاده از همان اصطلاحاتی که معلمان این رشته استفاده میکنند مطالعه کنند. این امکان از طریق نرم افزار اینترنت اکسپلورر در اختیار کاربران قرار گرفته است. به این ترتیب نابینایان همپای سایر افراد قادر خواهند بود در کلاسهای ریاضی شرکت کنند و از این دانش جذاب بهره ببرند. امکان Command Search یکی دیگر از قابلیتهایی است که به جاوز اضافه شده است. به کمک این امکان، کاربران خواهند توانست در قسمت فرمانها و کلیدهای ترکیبی جاوز جستجو کنند. به این ترتیب که فرض کنید کاربری میخواهد تمام فرمانهای مربوط به کِرسِرها را مشاهده کند. کافی است در قسمت Command Search کلمه Cursor را وارد کند تا تمام فرمانهای مربوط به JAWS, PC و Touch Cursor در اختیارش قرار گیرد. همچنین در این نسخه از جاوز، نسخه OCR یا نویسه خوان موجود در این بسته نرم افزاری هم بهبود یافته؛ به گونه ای که کاربران قادر خواهند بود ظرف چند ثانیه، متون PDF نگاشته شده به زبانهای لاتین را به متونی قابل دسترس برای کاربران نابینا تبدیل کنند. همچنین این قابلیت در پنجره هایی که به هیچ شکل برای کِرسِرهای جاوز قابل خوانده شدن نیست این امکان را به کاربر نابینا میدهد که از محتوای آن پنجره مطلع گردد. با توجه به رشد روز افزون لپتاپهای دارای صفحات لمسی، امکان استفاده از دستگاههایی از این دست نیز برای نابینایان تقویت شده است. لذا کاربران نابینا برخلاف قبل، میتوانند هنگام خرید لپتاپ، با خیالی آسوده تر به سراغ لپتاپهایی بروند که صفحه نمایشگر آن از قابلیتهای مربوط به صفحات لمسی برخوردار است. نسخه نمایشی JAWS 16 از وبسایت www.freedomscientific.com برای کاربران قابل دانلود خواهد بود.

 

 

صئ............کشکول

  * در این جدول جدید باید به 11 سؤال چهار گزینه ای پاسخ دهید. هر گزینه در داخل جدول به ترتیب یک شماره دارد. همچنین در انتها به هر شماره یا هر گزینه یک حرف دادیم که پس از یافتن گزینه صحیح هر سؤال و در نظر داشتن شماره هر گزینه و مراجعه به حروف گزینه ها در پایان سؤالات و به ترتیب کردن حروف هر پاسخ صحیح به رمز جدول خواهید رسید. سؤالات: 1. امام حسین (ع) در چه روزى متولد شد؟ (1. دوم شعبان سال چهارم هجرى 2. سوم شعبان سال سوم هجرى 3. سوم شعبان سال چهارم هجرى

4. اول رجب سال چهارم هجرى) 2. امام حسین (ع) در کدام شهر به دنیا آمد؟ (5. کوفه 6. مکه 7. مدینه 8. طائف) 3. دایه امام حسین (ع) چه کسى بود؟ (9. امّ الفضل 10. أسماء بنت عُمَیس 11. فِضّه 12. فاطمه بنت اسد) 4. امام حسین (ع) چند سال داشت که مادرش به شهادت رسید؟ (13. 7 سال 14. 8 سال 15. 9 سال 16. 11 سال) 5. چه کسى تصمیم به قتل امام حسن (ع) گرفت؟ (17. عمرو بن عاص 18. اشعث بن قیس 19. یزید 20. معاویه) 6. نخستین زنى که با امام حسین (ع) ازدواج کرد که بود؟ (21. رباب 22. امّ لیلى 23. شهربانو 24. ارینب) 7. کدام همسر امام حسین (ع) در کربلا حضور داشت؟ (25. ارینب 26. رباب 27. لیلى 28. امّ اسحاق) 8. امام حسین (ع) بدهى کدام یک از افراد زیر را پرداخت؟ (29. جابر بن عبد ا... انصارى 30. ابن هشام 31. اسامة بن زید 32. حبیب بن مظاهر) 9. آغاز امامت امام حسین (ع) در چندمین سال حکومت معاویه بود؟ (33. هشتمین 34. نهمین 35. هفتمین 36. دهمین) 10. محمد حنفیّه چه نسبتى با امام حسین (ع) داشت؟ (37. پسرعمو 38. برادرخوانده 39. برادر 40. عمو) 11. چه روزى آب را به روى امام حسین (ع) بستند؟ (41. پنجم محرم 42. هفتم محرم 43. صبح نهم محرم 44. صبح عاشورا) جدول حروف: (1 ش 2. ق 3. ج 4. ب 5. د 6. م 7. ت 8. ن 9. ی 10. ه 11. ز 12. ف 13. غ 14. ل 15. و 16. د 17. ص 18. گ 19. ر 20. ا 21. م 22. ز 23. ل 24. پ 25. ث 26. ع 27. ه 28. ژ 29. ی 30. ص 31. ب 32. ط 33. ت 34. ن 35. و 36. ر 37. خ 38. ج 39. ا 40. ف 41. چ  42. ت 43. ش 44. م) شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید تا رمز جدول را با شماره 84711371 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: بزرگترین عبادت اندیشه در وظیفه است. از بین 32 نفر که پاسخ صحیح داده اند، برنده خانم صدیقه اسکندر از تهران.

  * چیستان: پاسخ چیستان هفته گذشته: نیش

  * روز هفتم محرم، سه روز پیش از شهادت امام، عبید ا.... به عمر سعد نگاشت: «...به هوش باش! وقتی نامه ام به دستت رسید، به حسین (ع) سخت بگیر و اجازه نده از آب فرات حتی قطره ای بنوشد و با آنان همان کاری را بکن که آنان با بنده پرهیزگار خدا عثمان کردند.» امام، حضرت عباس (ع) را فرا خواند و سی سوار را به اضافه بیست پیاده با او همراه کرد تا بیست مشکی را که همراه داشتند، پر از آب نمایند و به اردوگاه امام بیاورند. پانصد سواره نظام دشمن در کرانه فرات استقرار یافته و مانع برداشتن آب شدند. حضرت عباس (ع) به مبارزه با نگاهبانان فرات پرداخت و افراد پیاده، مشکها را پر کردند. وقتی همه مشکها پر شد، حضرت عباس (ع) دستور بازگشت داد و محاصره دشمن را شکسته و توانست آب را به اردوگاه برساند. از آن پس حضرت عباس (ع) به «سقّا» مشهور شد. یکی از شعارهای بنی امیه در مقابله اهل بیت (ع) خونخواهی عثمان بوده است. اما ادعای عبید ا... در این نامه افترایی بیش نیست؛ زیرا این قاتلین عثمان بودند که برای بیرون کشیدن او از خانه اش آب را به خانه او بستند و در واقع این امیر مؤمنان (ع) بود که در اعتراض به این حرکت، به امام حسین (ع) دستور داد تا به او و خانواده اش آب برساند.

* حرفهای تکان دهنده از امام حسین (ع): بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هر ناخالصی و حیله و تزویر پاک است - ناتوانترین مردم کسیست که از دعا کردن وا ماند و بخیلترین مردم کسی است که از سلام کردن وا ماند - آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد، امیدش را از دست میدهد و نگرانیها به او رو میآورند - بخشنده ترین مردم کسیست که در هنگام قدرت میبخشد - کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد میکند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید میکند - چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد - نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید. - برحذر باشید از ستم کردن بر کسی که جز خدا کسی را ندارد. - قومی خدا را به امید پاداش نیایش میکنند. این عبادت بازرگانان است. گروهی از روی ترس بندگی میکنند. این نوع بندگی مخصوص بردگان است. مردمی خدا را از باب سپاس نعمتهای او ستایش میکنند. این روش آزادگان است. - مرگ با عزت اگر خونین است بهتر از زندگی ننگین است. - بهترین ثروت آن است که انسان به وسیله آن آب روی خود را حفظ نماید.

 

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *