شناسه خبر: 5077 منتشر شده در مورخ: 1393/7/23 ساعت: 10:04 گروه: اجتماعی  
امکانات شهری برای نابینایان مناسب نیست

امکانات شهری برای نابینایان مناسب نیست

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روز عصای سفید گفت: در سالم سازی شهر تهران کوتاه آمده ایم به همین دلیل امکانات شهری برای نابینایان مناسب نیست.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا مهدی چمران در صد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک روز عصای سفید به نابینایان تصریح کرد: در شهر به مقوله ایمن سازی توجه کمتری داشته ایم به همین دلیل این قشر از جامعه استفاده بسیار کمی از امکانات شهری می کنند.

وی همچنین با اشاره به روز استاندارد اظهار امیدواری کرد: همه سازمان ها باید در مسیر استاندارد حرکت کنند.

چمران اظهار کرد: روز 23 مهر با نام عصای سفید ثبت شده و ما باید این روز را گرامی بداریم و ارزش نابینایان را در جامعه پاس بداریم. 

علی صابری عضو نابینای شورای اسلامی شهر تهران به اهمیت مناسب سازی شهر برای نابینایان اشاره و خاطرنشان کرد: باید برای دسترسی این قشر از جامعه تدبیری اندیشیده شود زیرا اگر من به عنوان یک نابینا بخواهم به زیارت بروم باید 8 جلد قرآن به خط بریل با خودم ببرم.

عضو کمیسیون حقوق شورای اسلامی شهر تهران به گفته معاون منابع انسانی شهرداری در خصوص اهدای هدیه ای به نابینایان پیشنهاد کرد: این هدیه عصای سفید باشد. 

مجتبی شاکری عضو دیگر نابینای شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جایگاه و شان نابینایان در جامعه شناخته شود، ادامه داد: در این خصوص صدا و سیما نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. 

وی تصریح کرد: تا سال آینده امیدوارم بحث مناسب سازی انجام شود تا استعداد های این عزیزان دیده شود.



خانم دارابی جانباز 70 درصد و وکیل روشندل پایه یک دادگستری با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار امیدواری کرد: مجموعه شورای شهر با جلب همکاری شهرداری و حوزه های مختلف بتواند گام های خوبی برای این قشر از جامعه بردارد زیرا اقدامات انجام شده تاکنون کافی نبوده است.

وی با بیان اینکه چند درخواست از اعضای شورا دارد، خاطر نشان کرد: در فرهنگسراها کلاس هایی با بعد علمی و فضیلتی برای نابینایان تخصیص داده شود و همچنین استفاده از مجموعه های ورزشی تسهیلات خوبی برای این قشر فراهم شود.

دارابی افزود: برای معلولان حرکتی سامانه خدماتی در شهرداری وجود دارد و باید در این سامانه نیز جایگاهی برای سرویس دهی به نابینایان در نظر گرفته شود.

مدیر روزنامه ایران سپید نیز در ادامه با اشاره به اینکه این روزنامه تنها روزنامه بریل کشور است، اظهار کرد: آقایان صابری و شاکری، اعضای روشندل شورا به تعبیری نفوذی های ما در شورا به حساب می آیند اما همه اعضا در این مجموعه فراکسیون حقوق معلولین هستند.

سهیل معینی با بیان اینکه بنده پیشنهادات مشخصی دارم، افزود: اولین مورد نیاز ایمنی تردد برای نابینایان است در حالیکه این شرایط برای سایر افراد جامعه حاکم نیست.

وی افزود: متاسفانه ستاد مناسب سازی جایگاه حقیقی خود را به دست نیاورده و به دلیل این جایگاه نامناسب نمی تواند بر اقدامات لازم و ضروری برای این قشر نظارت داشته باشد.

معینی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بسیاری از ایستگاه های مترو قابل دسترس نیست و این از جمله مشکلات قشر نابینایان محسوب می شود که باید به آن رسیدگی مناسب شود.

مدیر روزنامه ایران سپید با اشاره به مرگ هما بدر دبیر آموزش و پرورش که چند سال گذشته در ایستگاه مترو خزانه به دلیل سقوط در محل عبور قطار جان خود را از دست داد، افزود: برای هدر نرفتن خون وی پیشنهاد می کنم نشان دسترس پذیری 'بدر' در نظر بگیریم و هر مکان، نهاد یا سازمانی که شرایط دسترس پذیری برای نابینایان را فراهم کرد این نشان را به آن اعطا کنیم.



* راستگو: شهر مناسب برای نابینایان از وظایف مدیریت شهری است

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت روز عصای سفید به دسترسی و مناسب سازی شهر برای معلولان تاکید کرد و گفت: از وظایف مدیریت شهری در امر خدمت رسانی به نابینایان ایجاد شهر دسترس پذیر و مناسب سازی شهری است.

الهه راستگو افزود: باید مجموعه مدیران بخشهای مختلف مدیریت شهری تمامی تلاش خود را معطوف به این امر نمایند تا بتوان نتیجه مناسبی را مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: این سخن به معنای عدم عملکرد خوب مدیریت شهری در این حوزه ها نیست، اما امکانات و خدمات هنوز کافی نیست.

وی اظهار کرد: یک درصد از جمعیت شهر را نابینایان تشکیل می دهند اما موضوعات مرتبط با این قشر مورد توجه کافی قرار نگرفته است که به عنوان مثال هفتاد درصد آمار بیکاری در بین این قشر وجود دارد.



* دبیر: گزارش تبصره های بودجه در آینده نزدیک ارائه خواهد شد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اگر موضوعات مربوطه در کمیسیون ها جمع بندی شده و به نتیجه برسند وقت کمتری از صحن برای بررسی موضوع صرف خواهد شد.

علیرضا دبیر با اشاره به جمع بندی مشترک موضوعات مربوط به بهشت زهرا(س) بین کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون سلامت گفت: در آن زمان تنها صرف 15 دقیقه برای بررسی این موضوع در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران کافی بود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از روسای کمیسیون ها و کمیته ها خواست جلسات برنامه 5 ساله را جدی تر پیگیری کنند.

دبیر با اشاره به اینکه هیچ کدام از کمیسیون ها گزارش عملکرد برنامه 5 ساله را ارائه نکرده اند، تصریح کرد: گزارش عملکرد شش ماهه شورا و شهرداری آماده ارائه در صحن علنی است و گزارش تبصره های بودجه نیز به زودی در صحن مطرح خواهد شد و جلسات شورای عالی پایش هم بعد از انتخاب روسای جدید کمیسیون ها برگزار می شود.



* حقانی: نباید از بوستان مادر چشم پوشی کرد

محمد حقانی در مورد بوستان مادر با اشاره به اینکه اواخر فروردین ماه در مورد وضعیت این بوستان تذکراتی ارائه شد گفت: اعتقاد بر سئوال از شهردار نیست.

رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری توفیقات زیادی در حوزه مدیریت شهری داشته است، افزود: با این وجود نباید اعضای شورای شهر از این خلاف چشم پوشی کنند.

وی با اشاره به روند مصوبات کمیسیون 90 و شورای عالی شهرسازی در مورد توقف عملیات در بوستان مادر تصریح کرد: کمیسیون ماده 5 بر انجام فعالیت بوستان مادر رأی داده است.

حقانی افزود: این در حالی است که این کمیسیون صورت جلسه ندارد که در صورت دارا بودن خلاف قانون است.

رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نامه قوه قضاییه به شورای شهر در مورد وضعیت بوستان مادر اظهار کرد: از رییس شورای شهر درخواست می کنم قبل از پاسخ به نامه قوه قضاییه نظر اعضای کمیسیون ها را جویا شوند.

وی در سخنان خود به طرح مجلس برای شورای شهر اشاره کرد و ادامه داد: این طرح در راستای مسلح کردن شوراها است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *