شناسه خبر: 4911 منتشر شده در مورخ: 1393/6/25 ساعت: 07:46 گروه: اجتماعی  
مشاور وزیر کشور: مناسب‌سازی باید دغدغه صدا و سیما باشد

مشاور وزیر کشور: مناسب‌سازی باید دغدغه صدا و سیما باشد

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران، مناسب‎سازی محیط شهری برای استفاده معلولان و فرهنگ‎سازی در این زمینه را از وظایف اصلی و دغدغه‎های صدا و سیما برشمرد.

 غلامرضا یاوندعباسی در دومین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‎سازی استان زنجان، با بیان این مطلب، اظهار کرد: در واقع موضوع مناسب‎سازی تحت حوزه معاونت عمرانی است، اما دفتر امور ایثارگران وزارت کشور نسبت به این موضوع بسیار حساس بوده و معتقد است که اگر مکانی در محیط شهری آمادگی عبور معلولان را نداشته باشد، خود آن مکان معلول محسوب می‌شود.

این مسئول افزود: اگر بر روی حضور معلولان در فضاهای اجتماعی نظارت جدی نباشد قطعاً غفلت از جانب افراد ناسالم جامعه است و در این راستا علاوه بر اصل مناسب‎سازی، اجرای استاندارد آن هم از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر تا پایان سال موفق به افزایش تعداد مکان‏های مناسب‎سازی شده استاندارد نشویم در اجرای قانون ناتوان بوده‎ایم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان‏ها و ادارات موظفند مناسب‎سازی را از سازمان شروع کنند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه یک بند از بخشنامه‎ای که وزارت کشور برای تمام استانداران فرستاده مربوط به مناسب‎سازی است و امیدواریم که زنجان نسبت به این مقوله جدیت بیشتری به خرج دهد.

 معاون عمرانی استاندار زنجان نیز در ادامه از شهرداری خواست که در صدور پایان کار سخت‌گیری کند.

جواد رحمتی افزود: وقتی ساختمانی پایان‎کار گرفته یعنی از کانال شهرداری عبور کرده و با توجه به اینکه صدور پایان کار باید منوط به مناسب‎سازی باشد، بنابراین می‎توان نقص در این زمینه را کوتاهی شهرداری دانست؛ چرا که متاسفانه حتی در بافت‏های جدید بسیاری از تقاطع‎ها و خیابان‎ها با روال سنتی درحال شکل‎گیری‎اند.

این مسئول تصریح کرد: خیابانی که به‌عنوان پایلوت انتخاب می‌شود باید از تمام جهات مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد و همه فاکتورهای مناسب‎سازی در آن اجرا شود.

به گزارش ایسنا، شهردار زنجان نیز در ادامه این نشست، بی‎توجهی اماکن عمومی و فضاهای شهری و حتی ساختمان‏های بنیاد شهید و امور ایثارگران به امر مناسب‎سازی را از ویژگی‎های استان زنجان برشمرد.

محسن امین افزود: متاسفانه در ساخت و سازهای جدید به دلیل بالا بودن هزینه‎ها میل به تخلف بالا است، اما درخواست شهرداری از نظام مهندسی ساختمان این است که نظارت خود را در این رابطه پررنگ‎تر کند و ساخت وسازهایی بدون مانع و امن برای تمام اقشار جامعه فراهم کند.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: رعایت عرض مفید پیاده‌روها و شیب طولی و عرضی آن‌ها، تعبیه پله‎های استاندارد از لحاظ جنس، ابعاد و ... توجه به وجود مانع و یا تاسیسات شهری در مسیر حرکت و تعبیه پل‎های ارتباطی بین پیاده و سواره‌روها از جمله اقداماتی است که در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

وی با تاکید به ابلاغ شهرداری به مناطق سه‎گانه درخصوص رعایت ضوابط مناسب‎سازی جهت صدور پایان کار، اظهار کرد: بعد از اجبار قانون و تکلیفی که بر شهرداری‎ها محول شد، آیین‎نامه‎ای تدوین شد که بر اساس آن مراجعه‌کنندگان جهت اخذ پروانه باید استانداردهای لازم در خصوص مناسب‎سازی را در سطح خود رعایت کرده باشند.

امین خاطرنشان کرد: در این راستا در ساخت و سازهای دولتی و بانک‏ها نظارت بیشتری خواهیم داشت و سایر دستگاه‎ها را هم به کمک می‎طلبیم.

همچنین در ادامه، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان زنجان، از لزوم مناسب‎سازی مساجد و مصلی‎ها در استان سخن گفت.

حجت‎الاسلام علی باقری افزود: در این رابطه علاوه بر همکاری مردم باید در ردیف بودجه‎ای که از سوی دولت پرداخت می‌شود، مبلغی را هم جهت امور مناسب‎سازی در نظر گرفت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *