شناسه خبر: 4900 منتشر شده در مورخ: 1393/6/24 ساعت: 08:46 گروه: فرهنگی  
اولین جشنواره موسیقی معلولان "پرواز" برگزار می‌شود

اولین جشنواره موسیقی معلولان "پرواز" برگزار می‌شود

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: اولین جشنواره موسیقی معلولان خراسان رضوی "پرواز" در شهرستان خواف برگزار می‌شود.

 حمیدرضا پوریوسف ظهر یکشنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های نخستین جشنواره موسیقی معلولان خراسان رضوی ابراز کرد: این جشنواره در روزهای 26 و 27 شهریور در شهرستان خواف برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: همه‌ معلولان با هر درجه و نوع معلولیتی که داشته باشند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، جنس و سن معلولین نیز محدودیتی برای شرکت در این جشنواره ندارد.

پوریوسف با بیان اینکه تاکنون 47 گروه آثارشان را به دبیرخانه جشنواره در مشهد ارسال کرده‌اند، افزود: با بررسی هیأت بازبین، 44 اثر برای شرکت در جشنواره نامزد شده است.

50 درصد اعضای هر گروه شرکت کننده معلول هستند

وی همخوانی، همنوازی، تک‌خوانی و تک‌‌نوازی را از جمله رشته‌های جشنواره عنوان کرده و گفت: تمام گروه‌های منتخب برای شرکت در جشنواره 50 درصد اعضای خود را از بین معلولان گزینش کرده‌اند و معلولان جسمی‌ حرکتی، ذهنی، نابینایان، ناشنوایان، اعصاب و روان و حتی چند‌ معلولیتی‌ها هم در این جشنواره شرکت دارند.

پوریوسف شناسایی افراد معلول هنرمند و فعال در زمینه‌ موسیقی را یکی از اهداف این جشنواره عنوان کرد و گفت:  رشد و شکوفایی استعدادهای معلولان در زمینه‌ موسیقی و آواز، فراهم‌سازی زمینه‌ حضور فعال معلولان در جامعه، توانمندسازی اجتماعی معلولان و تغییر نگرش خانواده‌های معلولان و کل جامعه نسبت به توانایی‌های این افراد از جمله دیگر اهداف برگزاری این همایش فرهنگی هنری است.

وی با بیان اینکه از جمعی از مسئولان استان و کشور برای شرکت در افتتاحیه‌ جشنواره دعوت شده است گفت: دو مهمان ویژه در جشنواره حضور دارند که برای استعدادهای معلولان، تلاش زیادی کرده‌اند و به همین مناسبت در اختتامیه از آنان تجلیل خواهد شد.

پوریوسف با بیان اینکه برگزاری  جشنواره تئاتر معلولان استان سال گذشته  در سبزوار بازتاب و انعکاس بسیار خوبی در استان و کشور داشت، تصریح کرد:  با توجه به تأثیر فعالیت‌های هنری در توانمندسازی فرهنگی اجتماعی معلولان، جشنواره‌هایی در سایر رشته‌های هنری نیز برگزار می شود که جشنواره‌ موسیقی معلولان استان اولین آنها است.

وی تلفیق معلولیت‌های مختلف در گروه‌های داوطلب شرکت در جشنواره را یکی از دستاوردهای پنهان اینگونه برنامه‌ها توصیف کرد و گفت: از 203 نفر اعضای گروه‌های منتخب برای شرکت در جشنواره 167 نفرشان معلول هستند که این امر نشان دهنده‌ آن است که اگر به معلولین فرصت حضور داده شود به سرعت وجود و حضور خود را در جامعه به اثبات می‌رسانند.

حضور اساتید مطرح موسیقی استان در نخستین جشنواره موسیقی معلولان

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی به حضور استادان موسیقی مقامی و سنتی استان و کشور در این جشنواره اشاره کرده و افزود: استاد محمد‌ پرست از چهره‌های مطرح موسیقی مقامی استان و کشور، استاد صحاف از موسیقدانان برجسته‌ معلول و استاد خمر از استادان آموزش هنر به معلولان و از موسیقیدانان معلول، از جمله مهمانان برنامه هستند.

وی به اعضای هیئت بازبین در نخستین جشنواره موسیقی معلولان خراسان رضوی اشاره کرده و گفت: حسین انفرادی رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی، جواد حیاتی کارشناس مسئول موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شریعتمدار نوازنده از جمله اعضای هیئت بازبینی و کیوان علایی و احمد بیان از چهره‌های مطرح موسیقی استان از جمله اعضای هیئت داوری هستند.

پوریوسف در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص حضور دیگر اساتید موسیقی و هنر کشوردر این جشنواره ابراز کرد:  در حال رایزنی با اساتید مطرح هستیم که مهمان جشنواره باشند که در صورت عدم  تداخل برنامه‌هایشان حضور می یابند.

وی با اعلام اینکه 14 شهرستان مشهد، نیشابور، سبزوار، خواف، بجستان، تربت‌های حیدریه و جام، فیروزه، کاشمر، بردسکن، جوین، طرقبه، قوچان و چناران در جشنواره شرکت می‌کنند،  گفت: از برگزیدگان جشنواره با تندیس، هدیه‌ نقدی، دیپلم افتخار با امضای مدیر کل بهزیستی و لوح تقدیر تجلیل خواهد شد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: در هر رشته‌ای و هر یک از معلولیت‌ها یک تا دو برگزیده خواهیم داشت که ممکن است تعداد منتخبین را به چندین نفر برساند.

وی ضمن بیان اینکه آثار جشنواره در سه زمینه‌ سنتی، مقامی و تلفیقی ارائه خواهد شد، افزود: شرکت اصحاب هنر و اهالی موسیقی از سراسر استان و کشور در جشنواره آزاد است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *