شناسه خبر: 4898 منتشر شده در مورخ: 1393/6/24 ساعت: 08:41 گروه: اجتماعی  
پرداخت وام اشتغال به معلولان تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال

پرداخت وام اشتغال به معلولان تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال

رئیس سازمان بهزیستی کشور از پرداخت وام اشتغال به مددجویان تحت پوشش طرح دانشکار تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال خبر داد و گفت: علاوه بر پرداخت وام تمامی مددجویان شاغل در این طرح تحت پوشش بیمه های اجتماعی قرار می گیرند.

به گزارش ایران سپید  «همایون هاشمی» رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این مطلب، گفت: اشتغال جامعه هدف بهزیستی از جمله موضوعاتی است که می‌توان آن را از ابعاد مختلف نگریست و هر روز نیاز و اهمیت آن بیش از پیش روشن‌تر می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، افزود: از پیش‌نیازهای مطرح برای ظرفیت‌سازی و توانمندسازی جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور و خروج تدریجی مددجویان قابل بازتوان از چرخه حمایتی در سطوح مختلف، بسترسازی و مهیا کردن زمینه‌های لازم جهت مهارت‌آموزی، اشتغال حمایتی و پایدارسازی اشتغال آن‌هاست؛ به طوری که تجارب موجود در حوزه مهارت‌آموزی و اشتغال جامعه هدف نشان‌دهنده ناکامی‌ها و ناپایداری‌ها است که باید در برنامه‌های جدید مورد توجه قرار گرفته و در روند طراحی و اجرا لحاظ شود.

وی با بیان اینکه اشتغال مددجویان تحت پوشش را نباید صرفاً با رویکرد انتفاعی، خودکفایی کامل فرد، ‌ایجاد شغل رقابتی در حوزه‌های شغلی با دیگر شهروندان و مواردی از این جنس حتی کاردرمانی دنبال کرد، تصریح کرد: اکنون باید به دنبال مفاهیم والاتری همچون جامعه‌پذیری،‌ خودباوری، توانمندسازی اجتماعی مددجویان و یکپارچه‌سازی اجتماع باشیم.

هاشمی ادامه داد: در این راستا سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی ارائه خدمات به معلولان و مددجویان در حوزه توانمندسازی مقوله آماده‌سازی شغلی و تسهیل اشتغال جمعیت هدف را از این طریق الگوهای توانمندسازی منجز به اشتغال پایدار به صورت هدفمند در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور هدف از اجرای طرح دانشکار را آماده‌سازی افراد جامعه هدف به منظور ورود به بازار کار برشمرد و گفت: هم اکنون این طرح در تمامی استان‌ها اجرا و برای فروش تولیدات مددجویان نیز تمهیدات لازم اتخاذ شده است؛ چنان که محصولات تولید شده در نمایشگاه‌های ‌فصلی، دائمی، بازارچه‌ها و همچنین از طریق فضای مجازی به متقاضیان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح دانشکار، تسهیلات ویژه‌ای همچون پرداخت وام اشتغال درنظر گرفته شده است، افزود: مبلغ این وام متفاوت بوده اما سقف آن 150 میلیون ریال است که در این طرح تمامی افراد شاغل، تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند به طوری که حق بیمه کارفرما توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

 هاشمی یکی از مؤلفه‌ها و شاخص‌های رشد و توسعه کشور را درصد اشتغال و نرخ بیکاری جامعه دانست و گفت: این آمار نشان‌دهنده بهره‌مندی کشور از رفاه و سلامت اجتماعی است؛ به طوری که امروزه درصد اشتغال و جمعیت شاغلان مشخص‌کننده پارامترهایی است که تحت عنوان جمعیت فعال اقتصادی، نرخ اشتغال، نرخ بیکاری، نرخ سربازی، تولید ناخالص ملی، نرخ سرانه و ... مشخص و هر کدام بیانگر وضعیت جامعه در مسیر توسعه و رفاه اجتماعی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: اشتغال و کارآفرینی جامعه هدف امری است که همیشه موردنظر سازمان قرار داشته است و دشواری‌های خاص ایجاد اشتغال و تداوم آن‌ها ایجاب می‌کند تا سازمان به منظور تحقق این مهم برنامه‌های متفاوتی اعمال کند تا با استفاده از این مکانیسم‌ها ضریب امنیت شغلی جامعه هدف را تعالی بخشد.

وی افزود: به همین منظور و در راستای تحقق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و سایر قوانین فرادستی و براساس اهداف تعریف شده در برنامه‌های راهبردی و عملیاتی سازمان بهزیستی کشور مبنی بر توانمندسازی و گسترش برنامه‌های اشتغال‌زا به منظور ایجاد، تثبیت و پایداری اشتغال جامعه هدف نظام جامع اشتغال و کارآفرینی تدوین و به مورد اجرا گذاشته شده است.

هاشمی، پشتیبانی و هدایت برنامه‌های حرفه‌آموزی، کمک به توسعه و گسترش زمینه‌های اشتغال‌زایی و تسهیل‌گری در ایجاد اشتغال پایدار را هدف کلی طرح دانشکار دانست و گفت: ترغیب، تشویق، ایجاد انگیزه و حسن رقابت در بین کارآفرینان، ترویج فرهنگ روحیه کار و تلاش،‌ افزایش عزت نفس، استقلال فردی و ایجاد امنیت روانی برای معلولان و مددجویان، تحقق وظایف سازمان درخصوص توانمندسازی معلولان در راستای اجرای بخشی از قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، جلب حداکثر مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد، کارفرمایان و ... در بخش غیر دولتی، کمک به بروز استعدادها و خلاقیت‌های جامعه هدف تحت پوشش، کمک به توسعه اشتغال، گسترش بازار کار و ایجاد فرصت‌های شغلی به ویژه برای معلولان از اهداف جزئی طرح است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تمامی افراد تحت پوشش شامل معلولان، زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها، ‌فرزندان ترخیص شده از مراکز،‌ معتادین بهبودیافته و ... مشمول طرح دانشکار قرار می‌گیرند.

وی در پایان به الگوهای طراحی شده در احرای طرح دانشکار اشاره کرد و یادآور شد: اشتغال افراد معلول روستایی به شیوه استاد شاگردی، اشتغال در کارگاه‌های تولید حمایتی، حرفه‌آموزی معلولان در مراکز  روزانه حرفه‌آموزی، ارائه خدمات مراقبتی توانبخشی در منزل، تشکیل گروه‌های خودیار معلولان در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه، تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی، تشکیل گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار، تشکیل گروه‌های همیار فرزندان ترخیص شده از الگوهای طراحی شده در این طرح است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *