شناسه خبر: 476 منتشر شده در مورخ: 1392/8/8 ساعت: 10:37 گروه: سیاسی  
تاجیکستان بیش از 20میلیون دلار به نیروگاه ایرانی بدهکار است
ˈ آسیا پلوس ˈتاجیکستان:

تاجیکستان بیش از 20میلیون دلار به نیروگاه ایرانی بدهکار است

خبرگزاری ˈ آسیا پلوس ˈ تاجیکستان اعلام کرد که شرکت برق تاجیکستان بیش از 20 میلیون دلار به نیروگاه ایرانی سنگ توده ـ 2 بدهکار است

به گزارش ایران سپید، این منبع خبری اضافه کرد: این میزان بدهی در حالی است که رقم بدهی های شرکت برق تاجیکستان به این نیروگاه ایرانی هر ماه، دو میلیون دلار افزایش می یابد.


سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان دو ماه پیش از شرکت برق تاجیک خواسته بود که بدهی های خود را به نیروگاه مذکور پرداخت نماید، ولی تاکنون مسوولین شرکت برق تاجیکستان به تعهد خود عمل نکرده اند.

جمهوری اسلامی ایران برای کمک به رفع مشکل کمبود برق در این کشور ، ساخت نیروگاه سنگ توده - 2 را در 120 کیلومتری جنوب شرقی شهر دوشنبه در منطقه ˈختلانˈ و بر روی رودخانه ˈوخشˈ در سال 1385 آغاز کرد.

ایران در احداث این نیروگاه 180 میلیون دلار و دولت تاجیکستان 40 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند.

کار تولید برق در توربین اول این طرح 14 شهریور سال 1390 آغاز شد و از دو ماه پیش توربین دوم این نیروگاه نیز به صورت آزمایشی راه اندازی و وارد مدار برق این کشور شده است.

مدیریت نیروگاه برق آبی ˈ سنگتوده – 1 ˈ نیز که 75 درصد ازسهام آن متعلق به روسیه می باشد، اعلام کرده است که بدهی شرکت دولتی برق تاجیک به این نیروگاه به بیش از 81 میلیون دلار رسیده است.

مقام های شرکت دولتی برق تاجیک امیدوار بودند که درجریان مذاکرات روسای جمهوری دو کشور درمسکو درماه سپتامبر سال جاری برسر تصویب سازشنامه تمدید حضورنظامیان روسی درپایگاه 201، دولت روسیه با بخشش این بدهی موافقت کند ، اما مقام های روسی این پیشنهاد را نپذیرفته و بدهی طرف تاجیکستان به این نیروگاه درحال افزایش است.

تاجیکستان با وجود داشتن منابع آبی فراوان برای تولید انرژی ، با کمبود برق مواجه است و سالانه مناطق زیادی از این کشور بخصوص در فصل زمستان با قطعی برق مواجه است

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *