شناسه خبر: 4735 منتشر شده در مورخ: 1393/6/8 ساعت: 09:22 گروه: اجتماعی  
تهران را به «شهری برای همه» تبدیل کنیم / خون افراد سالم از خون افراد معلول رنگین تر نیست

تهران را به «شهری برای همه» تبدیل کنیم / خون افراد سالم از خون افراد معلول رنگین تر نیست

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران احداث پایانه حمل و نقل شهری ویژه معلولان را یکی از اقدامات ارزشمند مدیریت شهری و حاصل همت شهردار تهران دانست و گفت: به طور متوسط 10 درصد جمعیت شهرها را افرادی تشکیل می دهند که با نوعی از معلولیت روبه‌رو هستند و به همین دلیل، انتظار اختصاص حداقل 10 درصد از امکانات شهر از جمله امکان استفاده از حمل و نقل شهری به این گروه از شهروندان، توقع زیادی نیست

به گزارش ایران سپید  به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، دکتر علی صابری افزود: باید کاری کنیم تا تمام افراد معلول، از معلولان جسمی حرکتی گرفته تا نابینایان، بتوانند از تمامی امکانات شهر، از مترو و بی آر تی گرفته تا بوستان ها و پارک های شهری، استفاده کنند و به این منظور، شهر و تجهیزات شهری باید برای استفاده معلولان مناسب سازی شود.

وی با اعلام این که خون شهروندان سالم از شهروندان معلول رنگین‌تر نیست و مسئولان باید به همان اندازه که به حرف های افراد سالم توجه می کنند، به درد دل افراد معلول گوش کنند و درخواست های آن ها را نیز مورد توجه قرار دهند، تأکید کرد: شورای اسلامی شهر تهران در مورد تمام موضوعات از جمله موضوع معلولان،  قبل از هر اقدام قائل به انجام کار کارشناسی است.

تصادفات از اصلی ترین دلایل معلولیت در ایران است

عضو حقوقدانان شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که اقلیت، همواره آسیب‌پذیرتر از اکثریت است و بر این اساس، شهروندان معلول ضربه‌پذیرتر از شهروندان سالم هستند، اظهار کرد: اقلیت باید 10 برابر اکثریت کار کنند تا شاید همپای آن-ها مورد پذیرش قرار گیرند و اکثریت نباید با اقلیت جوری رفتار کنند که گویی داغی دائمی بر روی پیشانی آن ها نقش بسته است.

دکتر صابری با بیان این که تصادفات رانندگی یکی از اصلی ترین دلایل انواع معلولیت ها در ایران محسوب می‌شوند، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا مفهوم «شهری برای همه» را برای همه مردم و مسئولان جا بیندازیم و برای نمونه، اگر یک پارک می سازیم باید همه شهروندان از جمله معلولان بتوانند از آن استفاده کنند و شهر را برای تمام گروه‌های جامعه، کاملاً در دسترس بسازیم.

وی با تأکید بر این که شهر دسترس پذیر، شهری است که تمام شهروندان آن از جمله سالمندان، کودکان و معلولان، امکان استفاده از تجهیزات شهر را داشته باشند، اضافه کرد: معلولیت، مشکل گروهی از افراد جامعه محسوب می شود که ممکن است هر لحظه برای هر فرد اتفاق بیفتد و فردی که در بین اکثریت جامعه قرار دارد، در یک چشم بر هم زدن به اقلیت تبدیل کند.

ستاد مناسب سازی شهر تهران هر چه زودتر احیاء شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که جمعیت کشورمان به سمت سالمندی در حال حرکت است و کهنسالان محکوم به نوعی از معلولیت هستند، اظهار کرد: باید ایستگاه‌های اتوبوس که ساخته می‌شوند و اتوبوس‌هایی که خریداری می‌گردند، برای معلولان نیز قابل استفاده باشند و تمامی ایستگاه‌های مترو به آسانسور مجهز شوند.

صابری با بیان این که تأمین ایمنی افراد سالم نباید به قیمت ایجاد مانع بر سر راه افراد معلول تمام شود، تصریح کرد: این که در ورودی پیاده‌را‌ه‌ها، دستک‌هایی برای ممانعت از ورود موتورسیکلت‌ نصب می شود تا ایمنی شهروندان سالم تأمین شود، باعث می‌گردد شهروندان معلول که با ویلچر تردد می‌کنند، نتوانند وارد پیاده‌رو شوند و حق طبیعی حرکت از آن ها سلب ‌شود.

وی با تأکید بر این که در موضوعات کارشناسی در حوزه معلولان از گذشته دچار نوعی سردرگمی تاریخی هستیم، اضافه کرد: ستاد مناسب‌سازی شهر تهران تشکیلات مهمی است که باید هر چه زودتر احیاء شده و جلسات این ستاد هر چه سریع-تر تشکیل شود تا موضوع متناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری برای تردد معلولان هر چه جدی‌تر مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

 سرویس رایگان برای دانش آموزان 54 مدرسه استثنایی تهران 

عضو حقوقدان شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که مسائل و مشکلات معلولان باید به یک دغدغه اجتماعی تبدیل شود،‌ اظهار کرد: فراموش نکنیم معلولان، شهروندان درجه دو نیستند و نیازهای آن ها نیز از درجه اهمیتی برابر با نیازهای سایر شهروندان برخوردار است و باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گرفته و خواسته‌های آن ها به مطالبه ای عمومی تبدیل شود.

صابری با بیان این که در حوزه معلولان، قطعاً اتفاقات خوبی در تهران رخ داده، تصریح کرد: برخورداری معلولان از حق معافیت در پرداخت بهای بلیت مترو و اتوبوس، آغاز مناسب سازی مترو و بی آر تی برای معلولان، ساخت پایانه حمل و نقل شهری ویژه معلولان و شروع حذف دستک‌هایی که در ورودی پیاده‌روها نصب شده‌اند، از جمله این اتفاقات محسوب می‌شوند.

عضو شورای اسلامی پایتخت در پایان با تأکید بر این که شرکت واحد از اول مهر نسبت به ارائه سرویس رایگان به دانش‌آموزان 54 مدرسه استثنایی تهران در مسیر خانه و مدرسه اقدام می کند، خاطرنشان کرد: در حوزه معلولان، اقدامات ارزشمندی از جمله راه‌اندازی پایانه ویژه معلولان با اهتمام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام شده که جای قدردانی دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *