شناسه خبر: 4722 منتشر شده در مورخ: 1393/6/6 ساعت: 00:28 گروه: اجتماعی  
بلیت قطارهای مسافربری از مهر ماه گران می شود

بلیت قطارهای مسافربری از مهر ماه گران می شود

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این که، در بودجه سال جاری، دو هزار میلیارد تومان برای تکمیل زیر ساخت های حمل و نقل ریلی اختصاص یافته است گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده برخی خطوط ریلی کشور دو و چهار خطه خواهد شد.

، محسن پور سید آقایی افزود: برای تکمیل زیربناهای حمل و نقل ریلی کشور، مسیرهای بافق – اصفهان، اردکان – چادرملو، اهواز – بندر امام، تهران – کرج - قزوین و بخشی از محور جنوب دو خطه می شود و مسیر تهران - کرج چهار خطه خواهد شد.


وی تصریح کرد: با بهره برداری از خط آهن میانه - تبریز و رشت – قزوین ورودی راه آهن در حوزه قزوین با ترافیک زیادی مواجه خواهد شد، لذا با دو خطه شدن خط آهن کرج - قزوین و چهار خطه شدن تهران - کرج مشکل تردد قطارها در این مسیرها تا حدودی برطرف می شود. 

وی با اشاره به اهمیت استفاده از سیستم های هوشمند و الکترونیکی در شبکه حمل و نقل ریلی کشور یادآور شد: با استفاده از سیستم کنترل اتوماتیک قطار در بسیاری از شبکه خط آهن کشور درصدد هستیم کنترل سرعت های قطار در مسیرهای مختلف با استفاده از این سیستم انجام شود و امیدوارم تا آخر تابستان امسال این سیستم در مسیر تهران – مشهد به صورت اتوماتیک مورد استفاده قرار گیرد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: علاوه بر دو خطه و چهار خطه شدن برخی از مسیرها، برقی کردن برخی خطوط در دست اقدام قرار گرفته است و هم اکنون قرارداد برقی شدن مسیر تهران – مشهد به مبلغ 5300 میلیارد تومان به امضا رسیده تا طی 42 ماه آینده سرعت قطارهای این مسیر به 200 کیلومتر در ساعت افزایش یابد. 

وی در خصوص مشوق های بخش خصوصی برای فعالیت بیشتر در حوزه حمل و نقل ریلی گفت: برای افزایش ترانزیت کالا در حمل و نقل ریلی مشوق های خوبی در نظر گرفته شده است، به طوری که شرکت هایی که در این حوزه فعال هستند به مدت سه تا پنج سال از پرداخت حق دسترسی به راه آهن معاف شده اند که این 40 درصد قیمت یک واگن باری است. 

پور سید آقایی گفت: تا هشت سال آینده هیچگونه افزایش قیمتی در حق دسترسی به راه آهن به وجود نمی آید و این مشوق ها سبب شده تاکنون شاهد افزایش هفت درصد حمل کالا در حوزه حمل و نقل ریلی باشیم. 

وی یادآور شد: با تثبیت حق دسترسی به راه آهن و تشویق در سرمایه گذاری در این حوزه پیش بینی می کنیم تا پایان سال جاری میزان حمل و نقل بار با راه آهن به 13 درصد افزایش یابد. 

پور سید آقایی در خصوص مشوق های فعالیت های شرکت های حمل و نقل در بخش مسافری نیز افزود: در این حوزه حق دسترسی به راه آهن تا سال 1400 از شرکت ها دریافت نخواهد شد و در نظر داریم با برنامه ریزی های انجام شده با اخذ مصوبات قانونی برای خرید هر دستگاه واگن مسافری، دولت یک میلیارد تومان یارانه بلاعوض پرداخت کند. 

وی در خصوص برنامه های نظارتی راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: در این بخش به زودی آیین نامه رتبه بندی شرکت های حمل و نقل امضا می شود تا مردم بتوانند برای استفاده از قطارهای مسافربری بر اساس ستاره های تعیین شده از آنها استفاده کنند. 

وی گفت: در این آیین نامه در صورتی که شرکتی ارائه خدمات خود را کاهش دهد، بر اساس ضوابط و مقررات رتبه این شرکت ها تنزل خواهد کرد. 

پورسید آقایی با اشاره به مزیت های افزایش ترانزیت کالا توسط قطار یادآور شد: با اقدامات انجام شده در صورتی که نفت و سوخت را از آمار ترانزیت کشور کسر کنیم، ترانزیت کالا توسط قطار 74 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده ترانزیت کالا با قطار تا پایان سال جاری با رشد 100 درصدی مواجه شود. 

وی یادآور شد: در سال 92، 88 هزار تن بار ترانزیتی توسط قطار به کشورهای همسایه حمل شد و در سال جاری با قراردادی که با ازبکستان منعقد شده 400 هزار تن پنبه این کشور از طریق ایران به کشورهای مختلف ترانزیت خواهد شد. 

وی به نقش حمل و نقل ریلی در بنادر کشور اشاره کرد و افزود: در این بخش نیز با رشد قابل توجهی برخوردار شده ایم، به طوری که هم اکنون حمل بار در بندر امام(ره) 140 درصد و بندر شهید رجایی 46 درصد رشد داشته است و در امیرآباد افزایشی نداشتیم که با برنامه ریزی های انجام شده درصدد هستیم حمل بار توسط قطار در این بندر نیز افزایش یابد. 

پورسیدآقایی خاطر نشان کرد: هم اکنون سهم راه آهن در حمل و ترانزیت کالا در بنادر کشور به هشت درصد رسیده و به دنبال آن هستیم که این سهم تا پایان سالی به 20 درصد و تا سال 1404 به 50 درصد افزایش یابد. 

وی کاهش سوانح در حمل و نقل ریلی را مهم ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه طی پنج ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سوانح در راه آهن 10 درصد کاهش یافته است، هر چند که برای ما یک سانحه هم اهمیت زیادی دارد و تلاش داریم آمار سوانح در حوزه حمل و نقل ریلی همواره روند کاهشی داشته باشد. 

پور سید آقایی یادآور شد: برای افزایش توان حمل و نقل مسافری در این حوزه تا پایان سال جاری 100 واگن مسافربری بازسازی و وارد این بخش می شود، هر چند که امسال چهار قطار مسافربری به علت سن زیاد از رده خارج شده است. 

** افزایش قیمت بلیت قطار از مهر ماه 

پورسید آقایی در خصوص افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافربری یادآور شد: از آذر ماه 92 تاکنون قیمت بلیت قطار افزایش نداشته است و با توجه به افزایش نرخ خدمت، قیمت بلیت قطارهای مسافربری از مهر ماه سال جاری افزایش می یابد.

وی در پایان گفت: هیچ برنامه ای برای انتقال ایستگاه قطار در حوزه شهری نداریم، زیرا در تمام دنیا ایستگاه های راه آهن در مرکز شهر قرار دارد، اما درصدد هستیم در صورت امکان قطارهای باری از کمربندی شهرها عبور کنند. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *