شناسه خبر: 4689 منتشر شده در مورخ: 1393/6/2 ساعت: 13:14 گروه: اجتماعی  
بیکاری کابوس زندگی نابینایان و ناشنوایان خراسان جنوبی
راه پیش پای روشندلال هموار نیست

بیکاری کابوس زندگی نابینایان و ناشنوایان خراسان جنوبی

بیکاری و کمبود امکانات و همچنین در کنار آن نبود فضای مناسب شهری به کابوسی برای نابینایان و ناشنوایان خراسان جنوبی تبدیل و موجب شده این قشر در پی چشمانی بینا و گوش هایی شنوا برای مشکلات خود باشند.

 هنگامی که در کوچه های شهر قدمی میزنی شاید بعضی از روزها افرادی با عینک های دودی بزرگ و عصای سفید نظر تو را به خود جلب کرده باشند و در نگاه اول با خود می گویی ببین این هم یکی از این جوانان تازه به دوران رسیده است که سعی دارد توجه دیگران را به خود جلب کند اما همین که این فرد تو را صدا می زند و از تو می خواهد او را از عرض خیابان رد کنی تازه متوجه می شوی، قضاوت اشتباه کرده و این شخص نابینا است.

 گاهی هم شده در خیابان افرادی را ببینی که با اشاره و حرکات دست سخن خود را برای تو بیان می کنند آن وقت تازه اول ورود و آشنایی تو با دنیای نابینایی و ناشنوایی و مصایب آن است و اگر انسان شاکری باشی در این زمان حتما خدا را برای سلامتی شکر کرده و قدر شنوایی و نعمت بینایی خود را می دانی و می فهمی این دو نعمت از نعمت های بزرگ خداوند است که به بشر ارزانی داشته است.

شاید در نظر نابینایی و ناشنوایی بزرگترین مشکل و مصیبت دنیا باشد اما نابینایان و ناشنوایان به این مصیبت خود به چشم یک نعمت و فرصت بزرگ نگاه کرده و از آن فرصت سازی می کنند اما آنچه قلب های این قشر را اندوهگین کرده بی توجهی مردم و مسئولان و نبود شغلی است که بتوانند هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

بزرگترین مشکل این قشر علاوه بر دشواری رفت و آمد و زندگی در شهرهای بدون زیر ساخت برای معلولان، نبود شغل و هزینه های سرسام آور زندگی است و از طرف دیگر این قشر نمی خواهند سربار دیگران باشند.

ولی بی توجهی مسئولان و مردم و سهل انگاری در زمینه مشکلات این قشر به کابوسی بزرگ برای آنها تبدیل شده و اشتغال علی رغم وجود مفاد قانونی زیاد برای فراهم سازی بستر اشتغال یکی از رویاهای دست نیافتی این گروه است.

 اشتغال مهم ترین دغدغه معلولان به ویژه نابینایان و ناشنوایان در استان است

 مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نبود شغل و بیکاری را مهم ترین مشکل معلولان به ویژه نابینایان و ناشنوایان در استان عنوان کرد.

محمد حسن اکبری مطلق در گفتگو با مهر، با بیان این که در حال حاضر در استان هزار و 530 نفر ناشنوا، کم شنوا و دو هزار و 476 نابینا وجود دارد، گفت: اشتغال رویای دیرینه معلولان استان به ویژه نابینایان و ناشنوایان است.

 وی با بیان این که ماده دو قانون جامع معلولیت بیان می کند که نهادها و دستگاه های اجرایی ذیربط در کشور باید بسترهای لازم برای اشتغال و رفاه معلولان را فراهم کرده و فضای شهری را برای استفاده این قشر مطابق با استانداردهای ممکن طراحی کنند، گفت: متاسفانه تاکنون این قانون در سطح کشور به خوبی مورد اجرا قرار نگرفته و در بعضی از نقاط که با توجه ویژه روبه رو بوده تنها 5 درصد از این قانون اجرا شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان این که در حال حاضر وضعیت شهرسازی و امکانات برای معلولان در قالب یک طرح آماری ملی در کشور در حال بررسی است، گفت: در شهریورماه سال جاری نتایج حاصل از این بررسی ها به نهادهای زیربط برای اجرا ابلاغ و ارسال خواهد شد.

اکبری مطلق با بیان این که مشکلات نابینایان و ناشنوایان تنها با کمک مردم و مسئولان ممکن است، گفت: زیرساخت های شهرسازی و فضای شهری برای استفاده معلولان به ویژه نابینایان و ناشنوایان در استان استاندارد نیست و این قشر از حداقل امکانات ممکن در فضای شهری بهره مند هستند.

وی یادآورشد: برطرف شدن مشکلات معلولان، نابینایان و ناشنوایان در کشور نیازمند عزم ملی و همگانی است و سازمان بهزیستی به تنهایی نمی تواند این مشکلات را حل کند.

غربالگری مهم ترین راهکار برای مقابله با نابینایی و ناشنوایی است

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی غربالگری را مهم ترین راهکار سازمان بهزیستی برای مقابله با نابینایی و ناشنوایی در سطح کشور عنوان کرد.

جمیله رضا زاده در گفتگو با مهر با بیان این که در حال حاضر طرح غربالگری یکی از طرح های بنیادین برای مقابله با معلولیت در سطح کشور است، گفت: این طرح به صورت 100 درصد در استان کودکان و نوزادان را مورد پایش قرار داده تا در صورت بروز مشکلات کودکان مبتلا به عارضه های مختلف را در همان بدو تولد مورد شناسایی و درمان قرار دهد.

وی افزود: طرح غربالگری در کاهش مشکلات معلولیت در استان نقش چشمگیری داشته است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: خانواده ها برای اطلاع از مشکلات کودکان خود و اطمینان از سلامت آنها پس از تولد می توانند با کارت بهداشت به پایگاه های اداره کل بهزیستی مراجعه کنند.

 رضازاده یادآورشد: خدمات غربالگری برای نوزادان و کودکان به صورت رایگان در پایگاه های بهزیستی انجام می شود.

اشتغال و کمبود امکانات مهم ترین مشکل معلولان خراسان جنوبی است

 زهرا احمدی یکی از نابینایان خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، با بیان این که متاسفانه به نسبت جمعیت معلولان امکانات و اشتغال لازم برای آن ها در سطح کشور فراهم نشده است، گفت: متاسفانه فضای شهری برای استفاده معلولان به ویژه نابینایان مناسب نبوده و ساخت سازهای تمام نشدنی و ایجاد چاله برای گازرسانی، فاضلاب و ناهموار بودن خیابان ها موجب شده نابینایان و سایر معلولان در استان قادر نباشند به تنهایی از خانه خارج شده و کارهای روز مره خود را انجام دهند.

وی افزود: مشکلات نابینایان و معلولان استان تنها به بیکاری ختم نمی شود بلکه حتی نابینایان و معلولان استان به دلیل تعبیه نادرست عابربانک ها و داشتن پله قادر به استفاده از دستگاه های خود پرداز نیستند.

 نابینای بیرجندی با بیان این که باید امکانات آموزشی و برنامه های تلویزیونی و کتاب های منتشر شده به خط بریل برای نابینایان افزایش یابد، گفت: بزرگترین درد نابینایان این است که علی رغم علاقه زیاد به آموختن کتاب هاب مورد نیاز آنها در رشته های مختلف به خط بریل در استان کم بوده و یا وجود ندارد.

 احمدی ادامه داد: نباید در دستگاه های اجرایی برای استخدام میان معلولان و غیرمعلول تفاوت بگذارند و بدانند شخص معلول هم در ازای معلولیت خود در مقایسه با دیگران از توانایی هایی برخوردار است که می تواند وظیفه و کار خود را به خوبی انجام دهد.

وی افزود: این مشکلات تنها به نابینایان اختصاص ندارد بلکه ناشنوایان هم در مدارس عادی مانند سایر افراد نمی توانند به خوبی تحصیل کنند و از طرف دیگر برقراری ارتباط برای آنها با دیگران دشوار است و آنها مجبور هستند با لب خوانی منظور دیگران را فهمیده و خواسته خود را به آنها بقبولانند.

نابینای بیرجندی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر در کشور رابط نابینایان و ناشنوایان کم است و این کمبود این گروه را با مشکلات جدی روبه رو کرده است.

وی با بیان این که نابینایی و ناشنوایی بزرگترین درد نابینایان و ناشنوایان نیست، گفت: بزرگترین رنج نابینایان و ناشنوایان نبود اشتغال، هزینه های سرسام آور و نبود چشم بینا و گوش شنوا برای دیدن و شنیدن مشکلات این گروه است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *