شناسه خبر: 4678 منتشر شده در مورخ: 1393/6/2 ساعت: 08:44 گروه: اجتماعی  
راه اندازی واحدهای شغلی حمایت شده معلولین

راه اندازی واحدهای شغلی حمایت شده معلولین

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی :از چالشهای اساسی افراد معلول برای دستیابی به شغل پایدار، عدم آشنائی آنها با مهارتهای کسب و کار و همچنین عدم اعتماد کارفرمایان و صاحبان کسب و کار نسبت به توانائیهای افراد معلول خبرداد و افزود:ایجاد مراکز حرفه آموزی و کارگاه های تولیدی حمایتی معلولین توسط سازمان بهزیستی گام مهمی در توانمندسازی افراد معلول محسوب می شود. لیکن افراد پس از کسب مهارتهای حرفه ای در این مراکز به دلیل نداشتن تجربه در محیط واقعی کار در دستیابی به شغل پایدار با مشکل مواجه میشوند. ایجاد واحدهای شغلی حمایت شده از سوی همان مرکز حرفه آموزی یا کارگاه؛ به افراد معلول کمک می کند تا ضمن افزایش توانمندیهای حرفه ای در محیط واقعی کار، مهارتهای جانبی کسب و کار را نیز فرا بگیرند.

عبدا...عباس آبادی کارشناس مسئول امور توانبخشی اظهار داشت:جلسه بحث و تبادل نظر در موضوع کیفیت راه اندازی واحدهای شغلی حمایت شده معلولان، در محل حوزه معاونت امور توانبخشی با حضور معاون و کارشناسان حوزه معاونت و واحد توانبخشی مدیریت بهزیستی شهرستان بیرجند؛ و صاحبان امتیاز کارگاههای تولیدی حمایتی استان برگزار گردید. معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان در جلسه فوق؛ دغدغه اشتغال معلولان را جزو یکی از اولویتهای مهم در عرصه توانبخشی معلولان عنوان نموده و اجرای طرح راه اندازی واحدهای اشتغال حمایت شده معلولان را یکی از گامهای عملی به منظور کمک به حل معضل بیکاری و توسعه فرآیند اشتغال معلولان دانست.

 

دکتر جمیله رضازاده با اشاره به طرح ارزشیابی و مصاحبه شغلی 500 نفر از توانخواهان بیکار و مستعد تصدی شغل در محدوده سنی 18 تا 55 سال در 3 ماهه اول سال جاری و نتایج حاصل شده از اجرای این طرح؛ بکارگماری معلولان برمبنای نتیجه ارزشیابی شغلی صورت گرفته، در کارگاههای تولیدی حمایتی تیپ 2 را در مسیر دستیابی افراد معلول به شغل پایدار و بر اساس طرح ارائه شده به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی توصیف نمود.

وی افزود:در واحد شغلی فوق؛ توانخواه ضمن برخورداری از نوعی چتر حمایتی، متناسب با نوع و میزان معلولیت، علائق فردی و گواهی مهارت فنی کسب نموده؛ در نوعی فعالیت حرفه ای بکار گرفته شده و بر حسب تولید صورت داده، حقوق و دستمزد دریافت خواهد نمود و به طریق کارفرمائی نیز از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده خواهد نمود. کارگران این واحد ها یا از کارگاه تولیدی حمایتی تیپ 1 مشمول یارانه، معرفی خواهند شد و یا بطور مستقیم از ادارات بهزیستی شهرستان به کارگاه تیپ 2 ارجاع خواهند گردید.

معاون توانبخشی در خاتمه عنوان داشت میزان و نوع تسهیلات و کمکهای در نظر گرفته شده برای کارگاهها یا کارفرمایانی که معلولان واجد شرایط را در قالب این طرح بکارگیری نمایند، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در کمیته تصمیم گیری استان که مرکب از کارشناسان مسئول حوزه های توانبخشی ، امور اجتماعی و پیشگیری و کارشناس مسئول حوزه اشتغال استان می باشد؛ تعیین می گردد. به گفته وی این تسهیلات شامل کمک های بلاعوض، اعتباراتی برای خرید مصالح و مواد اولیه مصرف شده در امر آموزش، پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، جبران عدم کارائی معلولان و معافیتهای مالیاتی میباشد.

در ادامه جلسه فوق؛ نظرات و پیشنهادات حاضرین در جلسه مطرح و تبادل نظر لازم صورت پذیرفت. از جمله اهم موارد عنوان گردیده؛ پیشنهاد پرداخت دستمزد به توانخواه بر اساس میزان موفقیت وی در کار یا تولید و نه پرداخت دستمزد ثابت ماهیانه، تضمین پرداخت کمک هزینه جبران عدم کارائی از سوی بهزیستی و موضوع تامین اجتماعی کارگران از طریق صدور مدرک مهارت هنری با همکاری فنی و حرفه ای و سپس استفاده از مزایای بیمه هنرمندان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را می توان نام برد.

در خاتمه؛ مقرر گردید کارگاههای تولیدی حمایتی در فرصتی یکماهه، برنامه ریزی لازم به منظور راه اندازی واحد شغلی حمایت شده در کنار کارگاه مشمول دریافت یارانه، را معمول نموده؛ گزارش اقدامات خود را به معاونت امور توانبخشی ارائه نمایند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *