شناسه خبر: 4672 منتشر شده در مورخ: 1393/6/1 ساعت: 12:01 گروه: حوادث  
جزئیات جدید از قتل یک شهروند در منطقه ۴

جزئیات جدید از قتل یک شهروند در منطقه ۴

پرونده درگیری مرگبار پرسنل پیمانکار شهرداری و راننده وانتی که ضایعات جمع‌آوری می‌کرد، درحالی در دادسرای جنایی تهران تحت رسیدگی است که هنوز علت مرگ مرد راننده از سوی پزشکی قانونی اعلام نشده است.

با این حال برخی رسانه‌ها شایعات غیرواقعی را با واقعه اصلی درآمیخته و داستان‌هایی عجیب روایت کردند. اما اصل ماجرا چه بود؟ 
16مرداد امسال ساکنان خیابان 196تهرانپارس شاهد درگیری پرسنل پیمانکار شهرداری با راننده وانتی بودند که قصد خرید و جمع‌آوری ضایعات در این منطقه را داشت. این درگیری هر چند در ابتدا با مشاجره لفظی همراه بود اما لحظاتی بعد به زد و خورد تبدیل شد و در این میان راننده وانت ناگهان نقش زمین شد و از حال رفت. دلیل درگیری اما به دقایقی قبل‌تر می‌برگشت؛ زمانی که پرسنل زیرمجموعه پیمانکار شهرداری هنگام گشت روزانه، در خیابان وانتی را دیدند که جمع‌آوری ضایعات به آن منطقه آمده بود.

«جمع‌آوری ضایعات و تفکیک پسماند از مخازن شهرداری در اختیار پیمانکار بود و ما هم از سوی پیمانکار استخدام شده بودیم که اجازه ندهیم کسی بدون مجوز اقدام به جمع‌آوری ضایعات کند». اینها را یکی از پرسنل پیمانکار شهرداری که حالا به جرم قتل دستگیر شده، در جلسه بازجویی در دادسرای جنایی تهران می‌گوید. او ادامه می‌دهد: «آن روز با دیدن راننده وانت به‌سراغش رفتیم. از او پرسیدم که مجوز داری؟ او هم جواب داد مجوزی ندارد. خواستیم مانعش شویم و او را با خودمان به ایستگاه ببریم که تعهد بگیریم دیگر در آن حوالی بدون مجوز ضایعات نخردکه او سر و صدا کرد. با او درگیر شدیم و یکی از ما به‌نام حسن که حالا فراری است، به او سیلی زد. البته در این درگیری پیراهن حسن هم پاره شد.»

مرد جوان ادامه می‌دهد: «با دیدن این صحنه حسابی عصبانی شده بودم. به او سیلی زدم که در این هنگام روی زمین افتاد و سرش محکم به زمین خورد. من اصلا از پنجه‌بوکس استفاده نکردم و او به‌خاطر اصابت سرش به زمین مصدوم شد و از حال رفت. پس از این ماجرا به‌دلیل اینکه مردم دورمان جمع شده بودند و اعتراض می‌کردند، ترسیدیم و همگی فرار کردیم. ما اصلا قصد درگیری نداشتیم. تا حالا بارها هنگام جلوگیری از فعالیت افراد بدون مجوز خودمان و همکارانمان در مناطق دیگر فحش شنیده بودیم و کتک هم خورده بودیم، اما آن روز هیچ‌کدام از ما قصد جنایت نداشتیم.»

همزمان با فرار متهمان از صحنه درگیری، مردمی که در محل جمع شده بودند ماجرا را به پلیس و اورژانس خبر دادند. به‌گفته شاهدان، بیش از نیم ساعت طول کشید تا آمبولانس به محل حادثه رسید. به‌گفته خانواده متوفی، پس از آنکه حادثه رخ داد پیکر نیمه‌جان محمود چراغی ابتدا به بیمارستان امام حسین(ع) منتقل شد، اما این بیمارستان تخت خالی در آی‌سی‌یو نداشت.

«بیمارستان امام‌حسین(ع) 600تخت دارد ولی 20تخت برای آی‌سی‌یو درنظر گرفته شده است.برادر من 4شب بیمارستان بود و من مدام می‌گفتم که حال او بد است اما کسی توجه نمی‌کرد و حتی تخت او خونی شده بود اما تعویض نمی‌شد.» اینها را برادر مرحوم چراغی زمانی به زبان می‌آورد که مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران و معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران برای دلجویی از خانواده متوفی به خانه او رفته بودند.

وی ادامه می‌دهد: در نهایت هم او را به بیمارستان نورافشار بردیم تا اینکه یک‌هفته پس از حادثه گفتند ضریب هوشیاری برادرم 3 است و او دچار مرگ مغزی شده و دیگر به زندگی‌ برنمی‌گردد. در این جلسه معاون خدمات شهری شهردار تهران به خانواده متوفی گفت: «پیمانکار قبل از فوت متوفی خود را معرفی کرده است. شهرداری هم برخورد لازم را انجام خواهد داد و قانون به این موضوع رسیدگی می‌کند. شخص شهردار تهران نیز موضوع را پیگیری کرده است.»

  • تحقیقات در مرحله مقدماتی

با مرگ راننده وانت و شکایت خانواده او در دادسرای جنایی تهران، تحقیقات برای شناسایی و دستگیری عاملان این حادثه شروع شد. طولی نکشید که متهمان پرونده یکی بعد از دیگری شناسایی و 3 نفر آنها دستگیر شدند و رسیدگی به پرونده در دادسرای جنایی تهران آغاز شد. به‌گفته قاضی سپیدنامه، تا‌کنون یک جلسه بازجویی از متهمان پرونده انجام شده و آنها درباره روز حادثه شرح داده‌اند. او ادامه می‌دهد: از پیمانکار شهرداری نیز یک‌بار تحقیق شده و پرونده هنوز در مرحله مقدماتی است. هنوز باید از افرادی که در این حادثه دخیل هستند تحقیق شود تا مشخص شود که روز حادثه دقیقا چه اتفاقی رخ داده است؛ حتی علت مرگ هم مشخص نیست و متهمان می‌گویند که در زمان حادثه پنجه‌بوکس همراهشان نبوده است. باید نتیجه پزشکی قانونی اعلام شود تا با استفاده از آن و همچنین تحقیق از شاهدان و متهمان نحوه مرگ قربانی مشخص شود.

  • شایعه پس از حادثه

هر چند هنوز تحقیقات درخصوص این درگیری کامل نشده است، اما برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی، انگشت اتهام را به‌سوی شهرداری نشانه رفته‌اند و برای رسیدن به اهداف سیاسی خود، حتی از شایعه‌سازی و ارائه اطلاعات غیرواقعی به مردم نیز دریغ نکرده‌اند. عده‌ای به‌دروغ قربانی حادثه را یک دستفروش معرفی کرده و مدعی شده‌اند که مأموران سد معبر شهرداری با حمله به این فرد، باعث مرگ او شده‌اند. برخی نیز همچنان سعی دارند مأموران سدمعبر شهرداری را به‌عنوان عاملان حادثه معرفی کنند، حال آنکه پرسنل زیرمجموعه پیمانکار جمع‌آوری ضایعات و تفکیک پسماند از مخازن شهرداری بوده‌‌اند که چنین اقدامی را رقم زده‌اند. فرار پیمانکار شهرداری از به‌عهده گرفتن مسئولیت حادثه نیز از دیگر شایعاتی بود که در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد. حال آنکه پس از حادثه پیمانکار شهرداری با معرفی خود به کلانتری به ارائه گزارش حادثه پرداخت و مسئولیت حادثه را بر‌عهده گرفت.

  • تعلیق قرارداد

جمع‌آوری ضایعات در پایتخت طبق قراردادی از سوی شهرداری تهران و به‌صورت برگزاری مزایده به پیمانکاران واگذار می‌شود و با آنها برای خرید ضایعات از شهروندانی که با جداسازی مواد باارزش از پسماندهای تولیدی خود، قصد فروش آنها را دارند قرار‌داد منعقد می‌شود. در بخش‌هایی از این قرارداد نحوه برخورد نیروهای زیرمجموعه پیمانکار با شهروندان نیز توضیح داده شده است: 
در تبصره 1بند 8-6 این قرارداد آمده است: مسئولیت هرگونه اقدامات خلاف مقررات و عرف جامعه از جانب پرسنل پیمانکار از قبیل دریافت مبالغی از شهروندان و سوءاستفاده از موقعیت شغلی و غیره متوجه پیمانکار خواهد بود و پیمانکار ضمن برخورد قانونی بایستی رأسا پاسخگو باشد.

در تبصره بعدی نیز آمده است: رعایت شئونات اسلامی هنگام انجام عملیات موضوع قرارداد از سوی پرسنل پیمانکار الزامی است. مسئولیت کنترل رفتار و برخوردهای پرسنل پیمانکار با شهروندان به‌عهده پیمانکار است. لذا درصورت مشاهده هر نوع رفتار خلاف‌عفت و شئونات اسلامی از سوی پرسنل ذیربط، طبق ضوابط و مقررات مندرج، پیمانکار مشمول شرایط فسخ قرارداد خواهد شد.

بر این اساس و با توجه به وقوع حادثه منجر به مرگ یک شهروند و همچنین عدم‌اطلاع حادثه به شهرداری و تناقض در گزارش‌ها، قرارداد با پیمانکار موردنظر تا بررسی کامل و روشن شدن موضوع و احقاق‌حقوق خانواده متوفی به‌حالت تعلیق درآمد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *