شناسه خبر: 4338 منتشر شده در مورخ: 1393/4/25 ساعت: 12:51 گروه: اجتماعی  
مهدکودک‌ها و مدارس مهمترین مکان‌ انتقال شپش سر
متخصص پوست و مو:

مهدکودک‌ها و مدارس مهمترین مکان‌ انتقال شپش سر

یک متخصص پوست و مو مکان‌های پرجمعیت همچون مدارس و مهدکودک‌ها را دارای بیشترین آمار ابتلا به شپش سر دانست.

به گزارش ایران سپید مجید شهدی،  درباره شپش سر و ابتلای افراد به این عارضه گفت: شپش سر انگل و حشره ریزی است که فقط می‌توانند در سر انسان ادامه حیات دهند چرا که تنها می‌تواند در حرارت و شرایط سر انسان ادامه بقا بدهد و اگر از محیط سر دور بمانند از بین می‌روند.

این متخصص پوست و مو با اشاره به افزایش ابتلای این بیماری در سالهای اخیر، درباره نحوه تکثیر این انگل گفت: شپش سر با تخم ریزی و چسباندن این تخم‌ها به ساقه مو تکثیر می‌شود و از هنگام تخم‌ریزی تا خروج شپش‌ها از تخم‌ها 10 روز طول می‌کشد. شپش‌ خارج شده از تخم پس از بلوغ مجدداً تخم ریزی و این سیکل همچنان ادامه پیدا می‌کند.

وی درباره نحوه و شرایط مناسب برای شیوع و تکثیر این انگل تصریح کرد: شیوع این انگل معمولاً در مکان‌هایی که جمعیت زیادی تردد می‌کنند همچون باشگاه‌های ورزشی، هتل‌ها و به خصوص در مدارس و مهدکودک‌ها روی می‌دهد.

در این بین حتی افراد ملتزم به اصول بهداشت فردی نیز به این انگل مبتلا می‌شوند چرا که این حشره در فرصتی مناسب خود را از سر فردی به دیگری منتقل می‌کند و در سالهای اخیر افزایش یافته است.

کلاه و شال عامل انتقال شپش

شهدی درباره زمان یا فصل شیوع بیشتر این بیماری نیز گفت: شپش سر در فصول مختلف سال در سر فعالیت می‌کند اما در زمستان به علت وجود پوشش های مختلف همچون کلاه و شال و ... و بر روی هم قرار دادن این لباس‌ها در مدارس و مهدکودک‌ها انتقال شپش سریع‌تر صورت می‌گیرد.

این متخصص پوست و مو درباره نحوه زندگی شپش سر گفت: شپش سر از طریق پوست سر و خون تغذیه می‌کند که خوردن خون توسط این انگل خارش شدیدی در سر فرد ایجاد می‌کند و در بسیاری از موارد از طریق خارش به وجود شپش سر پی برده می‌شود.

درمان شپش سر

وی درباره نحوه درمان شپش سر خاطرنشان کرد: حشره بالغ را می‌توان با روش‌هایی همچون شانه کردن یا استفاده از داروها و محلول‌های مختلف از بین برد ولی از آنجا که برخی از این حشرات هنوز در تخم هستند و داروها بر تخمها تأثیرگذار نیستند باید درمان را در 2 یا 3 سیکل به مدت 2 هفته ادامه داد.

شهدی درباره مدت زمان زنده ماندن این فرد در محیط‌هایی جز سر انسان تصریح کرد: این انگل در محیط‌های دیگر معمولاً 5 تا 10 روز زنده می‌ماند یعنی اگر این حشره بتواند تا 5 روز خود را به سر فرد دیگر برساند زنده خواهد ماند در غیر این صورت از بین خواهد رفت.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: با توجه به ناتوانی این انگل برای ادامه حیات در محیط‌های خارج از سر توصیه می‌شود اجناسی که امکان حضور شپش سر در آن‌ها وجود دارد ولی قابلیت شست و شو ندارند را به مدت 10 روز در پلاستیک در بسته قرار دهند تا نتواند خود را به سر کسی برساند و از بین برود.

انواع شپش

وی درباره انواع گوناگون شپش در بدن گفت: 3 نوع ‌شپش به نام شپش‌های سر، بدن و ناحیه عانه داریم که در این میان وجود شپش سر ارتباط چندانی به بهداشت فردی ندارد اما ابتلا به شپش بدن و عانه به رعایت مسائل بهداشتی مربوط است برای مثال کسانی که در فواصل طولانی استحمام می‌کنند مثل برخی بیماران یا افراد بی خانمان بیشتر دچار شپش بدن و عانه می‌شوند.

شهدی خارش شدید، پوسته دادن، جوش زدن و زخم شدن سر را نشانه وجود شپش در سر عنوان کرد و افزود: زمانی که فرد به علت خارش سر به ما مراجعه می‌کند با سؤالات متوجه می‌شویم که فرد اخیراً در سفر بوده است یا در مدرسه و مهدکودک حضور دارند.

این متخصص پوست و مو درباره نقش موی بلند در ابتلای به شپش سر نیز گفت: موی بلند به علت رسیدگی کمتر از نظر بهداشتی شاید عاملی برای بروز شپش باشد و ریسک ابتلا را بالا ببرد و از سوی دیگر پیدا کردن شپش در موهای بلند سخت‌تر باشد؛ با این وجود لازم نیست برای درمان موها کوتاه یا تراشیده شود.

وی درباره تأثیر شپش سر بر موها تأکید کرد: قسمت های بالایی مو تأثیری از شپش نمی پذیرد و شپش تنها در بخش های پایینی مو در نزدیک پوست سر دیده می‌شود و فعالیت می‌کند بنابراین به ساقه مو آسیب نمی‌زند.

شهدی درباره عوارض شپش مو بر ریزش مو گفت: عوارض شپش سر بروز عفونت به واسطه خاراندن جوش‌های ایجاد شده در پوست سر است که این عفونت اگر شدید شده و همراه با قارچ شود ریزش مو را در پی خواهد داشت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *