شناسه خبر: 4094 منتشر شده در مورخ: 1393/4/2 ساعت: 11:28 گروه: اجتماعی  
امکان دسترسی معلولان به فضاهای شهری باید فراهم شود

امکان دسترسی معلولان به فضاهای شهری باید فراهم شود

یکی از اهداف ما در مدیریت شهری این است که یک معلول بتواند بدون نیاز به دیگران احتیاجات خود را برآورده سازد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر ضرورت برابر سازی و یکسان سازی دسترسی به فضاهای شهری برای معلولان و جانبازان گفت: یکی از اهداف ما در مدیریت شهری این است که یک معلول بتواند بدون نیاز به دیگران احتیاجات خود را برآورده سازد. 

به گزارش سرویس شهری خبرگزاری برنا، علی صابری- عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در بازدید از فروشگاه شهروند بیهقی با بیان اینکه یکی از مطالبات جانبازان و معلولان ایجاد امکان برابر سازی است گفت: جانبازان و معلولان نیز مانند دیگر اقشار جامعه دوست دارند احتیاجات زندگی خود را خود رفع کنند و وظیفه مدیریت شهری این است که این امکان را فراهم کند. 

صابری ادامه داد: یکی از مصادیقی که می توان به آن اشاره کرد ، مراجعه معلولان به فروشگاه های زنجیره ای است . فروشگاه های زنجیره ای به این بهانه ایجاد ، توسعه و گسترش یافتند که تمامی شهروندان بتوانند احتیاجات خود را به صورت مجتمع بر طرف کنند که این امر هم در کاهش سفرهای بین شهری و هم در کاهش ترافیک موثر است. پس یک معلول به عنوان یک شهروند هم حق دارد از این امکان بهره مند شود. 

وی افزود: این در حالی است که فروشگاه های ما از ارائه خدمات به این عزیزان بدون همراه را ندارند و معلولان یا جانبازن حتما باید با یک همراه به این فروشگاه ها مراجعه کنند. شخص معلولی را در نظر بگیرید که بدون همراه به فروشگاه ها مراجعه می کند آیا فرد آموزش دیده ای است که او را راهنمایی و همراهی کند؟ فردی است که برای نابینایان اجناس موجود در قفسه ها را معرفی کند؟ 

وی با تقدیر از عملکرد مجموعه فروشگاه های شهروند گفت: بر خود لازم می دانم مراتب تقدیر و تشکر از مدیریت مجموعه فروشگاه های شهروند در تحقق این امر را به جا آورم. با بازدیدی که از این مجموعه داشتیم شکر خدا این مناسب سازی ها انجام شده بود. 

وی خاطر نشان کرد: ایجاد امکان برابر سازی برای معلولان موضوعی است که در همه جای دنیا به شکل یک قانون اجرا می شود و من امیدوارم این موضوع نه در تهران که در همه شهر های ایران اجرا شود. 

صابری همچنین تصریح کرد: مناسب سازی و یکسان سازی یک بخش نیازهای جامعه معلولان است و پرداختن به آموزش کارکنان و نیروهایی متخصص در برخورد با معلولان نیز بخش دیگری از این یکسان سازی است. یکی از مشکلاتی که امروز معلولان و جانبازن با آن دست به گریبان هستند این است که بسیاری از کارکنان آموزش های لازم در مواجه با آنان را ندارند و نمی دانند چگونه نیاز های فرد را برآورده کنند. 

وی با تاکید بر توسعه فروشگاه های شهروند در سطح محلات گفت: ایجاد فروشگاه های شهروند در سطح محلات یکی از کارهایی است که می تواند میزان دسترسی معلولان به مایحتاج خود را افزایش دهد. همچنین ایجاد امکان خرید در فضای مجازی نیز می تواند این سهولت را برای معلولان و جانبازان ایجاد کند. 

وی اضافه کرد: قسمتی از فروش اجناس در فروشگاه های شهروند به فروش مجازی اختصاص دارد و من امیدوارم مسئولان امکان دسترسی نابینان به سایت و امکان خرید برای آنان را نیز فراهم کنند. 

وی یاد آور شد: ما امیدواریم بخش نامه رعایت حقوق معلولان در فروشگاه ها نصب شود و کارکنان نیز آموزش های لازم را در این زمینه ببینند. 

وی در پایان با ابراز گلایه از سازمان بهزیستی افزود: لزوم ارائه کارت معلولیت از طرف معلولان یک پدیده نامتعارف نیست و ما امیدواریم سازمان بهزیستی به عنوان متولی در صدور کارت ها که به نوعی هویت بخشی به این عزیزان است مدیریت شهری را در ارائه خدمات به معلولان و جانبازان و سهولت دسترسی آنان به فضاهای شهری یاری کند. 

در ادامه این بازدید قدرت گودرزی مدیر عامل فروشگاه های شهروند گفت: فروشگاه های شهروند بر 4 اصل کیفیت ، قیمت، تنوع و مشتری مداری به شهروندان خدمت رسانی می کنند که مهمترین رکن از این میان تکریم مشتری است. 

وی افزود: در حال حاضر فروشگاه های شهروند با دارا بودن بیش از 60 هزار بارکد، متنوع ترین محصولات را در اختیار شهروندان قرار می دهند اما همواره تاکید ما بر حفظ حرمت مشتریان است. 

وی ادامه داد: مناسب سازی و ایجاد دسترسی برای معلولان در فضای فروشگاه از جمله مواردی بود که ما از دو سال گذ شته به آن تاکید داشتیم. استقرار ویلچرها برای سهولت تردد معلولان ، نصب صندلی ها در تمامی فضای فروشگاه برای رفاه حال سالمندان و واحد های راهنما از جمله مواردی است که به آن اهمیت فراوان داده ایم . 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *