شناسه خبر: 409 منتشر شده در مورخ: 1392/8/6 ساعت: 11:32 گروه: سیاسی  
منافع مشترک آمریکا با ایران بسیار فراتر از اختلاف هاست
معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا درگفت وگو با ایرنا :

منافع مشترک آمریکا با ایران بسیار فراتر از اختلاف هاست

دیپلمات سابق آمریکایی و معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا اشاره اوباما را به فتوای رهبر انقلاب درباره ساخت و کاربرد جنگ افزار هسته ای پیامی مبنی بر درک حسن نیت جمهوری اسلامی از سوی کاخ سفید دانست و گفت منافع مشترک آمریکا و ایران بسیار فراتر از اختلاف های آنهاست

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا فرانک ویزنر معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در گفتگویی اختصاصی با ایرنا درباره اهمیت ذکر فتوای تاریخی رهبر انقلاب در سخنرانی سالانه اوباما در سازمان ملل گفت: هر کلمه و جمله در سخنرانی رییس جمهور اوباما با دقت انتخاب می شود و پیام خاصی در آن نهفته است. 


وی افزود: رییس جمهور آمریکا می گوید که فتوا نشانه بسیار خوبی درباره نیت طرف ایران است؛ اما اجازه دهید با اقدامات عملی آن را به اثبات برسانیم.



**مشترکات فراتر از اختلاف 

فرانک ویزنر که در چهار دهه گذشته در سمت های دیپلماتیک حساس آمریکا حضور داشته است با تاکید بر اهمیت بازسازی روابط با ایران گفت: منافع مشترک ایران و آمریکا بسیار فراتر از مسایل اختلافی آنهاست. 

وی تصریح کرد: نه ایران و نه آمریکا هیچگاه به خاک یکدیگر طمع نداشته و دچار اختلاف ارضی نبوده اند. ما به دنبال تحمیل ارزش های خود بر شما نبوده ایم و شما هم به دنبال تحمیل ارزش های خود بر ما نبوده اید. شما به دنبال منطقه ای آرام و باثبات هستید که درگیری و جنگ در آن میان مذاهب و قبایل وجود نداشته باشد. آمریکا نیز خواستار این ثبات بوده و می خواهد عراق و افغانستان از امنیت برخوردار شده و همانگونه که ایران می خواهد خلیج فارس شاهد امنیت باشد. 

وی که هم اکنون در خصوص مسایل خاورمیانه طرف مشاور دستگاه دیپلماسی آمریکا می باشد، تاکید کرد: ما در واقع نیازمند آن هستیم که مشروعیت و جایگاه ایران را در منطقه به رسمیت بشناسیم و ایران نیز در مقابل منافع ما را در خاورمیانه به رسمیت بشناسد. ما منافعی داریم که نه تنها متضاد نیستند، بلکه هم راستا می باشند و این موضوعی بسیار مهم است. این نشان می دهد که ما باید بطور جدی تلاش کنیم که این شکاف سی ساله را پر کنیم.



**اهمیت فتوای رهبری

ویزنر که در گذشته سفیر آمریکا در کشورهای مصر، هند و فیلیپین بوده است درباره اهمیت اشاره اوباما به فتوای رهبر معظم انقلاب و حرام دانستن ساخت و کاربرد سلاح اتمی گفت: می توان گفت هر کلمه و جمله در سخنرانی رییس جمهور اوباما با دقت انتخاب می شود و پیام خاصی در آن نهفته است. اینکه بیان این سخن به معنای این باشد که دولت آمریکا در همین ابتدا فتوای را می پذیرد به آن بستگی خواهد داشت که این فتوا با گام های عملی همراه باشد یا نه. 

وی افزود: فتوا در فرهنگ و مذهب مردم ایران موضوعی بسیار مهم است و برای ما فتوا و اهمیت اجتماعی یا مذهبی آن امری کم و بیش ناشناخته می باشد. برای همین فتوا زمانی اهمیت خود را در اینجا نشان می دهد که با شواهدی ملموس و عمل همراه شود. اهمیت فتوا زمانی آشکار می شود که بر مجموعه تعهدات ایران در چارچوب توافق هسته ای صحه گذاری کند.



**گام همزمان و برابر

ویزنر که در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، معاون وزارت دفاع آمریکا بود بر اهمیت برداشتن گام های هم وزن و برابر در مذاکرات هسته ای تاکید کرد و گفت: تنها راه برای توافق دو کشور این است گام های برداشته شده از سوی ایران با گام متقابل آمریکا پاسخ داده شود. به این معنا دو طرف باید گام های متوازن بردارند تا به نظر نرسد فقط یک طرف که همه بار مذاکرات را به دوش کشیده و بعد در داخل دچار دردسر شود.

وی افزود: همانگونه که ایران با برداشتن گام های خود نگرانی اروپا و آمریکا را در زمینه هسته ای برطرف می کند، همزمان باید تحریم ها نیز کاسته شده و سرانجام بطور کلی برداشته شوند.

این دیپلمات سابق آمریکایی گفت: اگر هر یک از دو طرف این تصور را پیدا کند که طرف مقابل صادق نبوده و در حال گروکشی است و می خواهد از ضعف طرف مقابل بهره برداری کند، این روند ناکام خواهد ماند. بنابراین رویکرد به مذاکرات باید بر مبنای بده و بستان برابر باشد و دو طرف باید احساس کنند که پاسخی که از طرف مقابل می گیرند در خور و برابر گامی است که بر می دارند.

وی بی اعتمادی تاریخی میان ایران و آمریکا و جریان آن در سطح افکار عمومی داخلی آمریکا را یکی از موانع مهم پیش روی اوباما در راه مذاکره با ایران دانست و گفت: به مانند ایران که در داخل به آمریکا بدبین است، در داخل آمریکا نیز دیدگاهی درباره ایران در سی سال گذشته به وجود آمده که تغییر دادن آن زمان بر خواهد بود. بدبینی و تردید درباره ایران در سطوح مختلف اجتماعی و سیاسی آمریکا وجود داشته و برای غلبه بر آن نیازمند تلاش بسیار جدی و گسترده هستیم

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *