شناسه خبر: 405 منتشر شده در مورخ: 1392/8/6 ساعت: 11:34 گروه: سیاسی  
منافع استراتژیک واشنگتن در گرو رابطه با تهران است
اندیشمند آمریکایی:

منافع استراتژیک واشنگتن در گرو رابطه با تهران است

پایگاه خبری - تحلیلی فارین پالیسی در تاریخ ۲۵ اکتبر در یادداشتی به قلم استفان والت نظریه پرداز و اندیشمند مشهور آمریکایی نوشت: آمریکا باید برای حفظ منافع خود در خاورمیانه با ایران رابطه داشته باشد

به گزارش ایران سپید به نقل از سرویس بین الملل شبکه ایران "استفان والت" نظریه پرداز روابط بین الملل و دانشمند علوم سیاسی آمریکا در زمینه تحولات اخیر بین ایران و آمریکا و همچنین واکنش های متحدان منطقه ای آمریکا به این تحولات دست به قلم شده و یادداشتی نوشت که این یادداشت در پایگاه خبری - تحلیلی "فارین پالیسی" منتشر شد.

به گزارش سرویس بین الملل شبکه ایران، در این یادداشت آمده است: واشنگتن باید برای حفظ منافع خود در منطقه با ایران رابطه داشته باشد. هر چند برخی از متحدان  آمریکا در خاورمیانه از جمله عربستان و اسرائیل از رفتار واشنگتن در روزهای اخیر و در قبال ایران چندان راضی نیستند و از موضوع سوریه و حمله نکردن آمریکا به این کشور نیز ناراحتند اما کسانی که دیدگاه استراتژیک‌تری نسبت به منافع آمریکا در خاورمیانه دارند شاید از این تحولات استقبال کنند زیرا این تحولات شاکله اصلی یک رویکرد منعطف‌تر و کارآمدتر است که در آینده احتمالا ظاهر می شود.
استفان والت در ادامه این مطلب نوشت: آمریکا دست کم 3 هدف استراتژیک در خاورمیانه دارد. اول اینکه جریان نفت و گاز خلیج فارس به بازارهای جهانی قطع نشود، دوم اینکه کشورهای خاورمیانه راز توسعه تسلیحات کشتار جمعی و بویژه تسلیحات هسته‌ای منع شوند و سوم اینکه عملیات های تروریستی در منطقه کاهش یابد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این 3 هدف، باید امریکا به برقراری موازنه قدرت در منطقه کمک کند و همچنین حضور نظامی خود را در منطقه به حداقل برساند زیرا اگر یکی از دولت‌های خاورمیانه بسیار قدرتمند شود یا اگر یک قدرت بیرونی در منطقه مداخله کند ممکن است بر کشورهای تولید کننده نفت تسلط یابد که این تسلط به مذاق آمریکا خوش نمی آید.

دخالت‌های زیاده از حد آمریکا و حضور نظامی گسترده این کشور در منطقه نیز اهداف استراتژیک ما را یا از طریق تشویق برخی دولت‌ها به تولید تسلیحات کشتار جمعی به عنوان نیروی بازدارندگی و یا با حمایت از تروریسم ضدآمریکایی از نوع القاعده، تهدید می‌کنند. 
این اندیشمند آمریکایی در یادداشت خود تصریح کرد: آمریکا رابطه نزدیکی با اسرائیل و عربستان دارد و همین رابطه نزدیک باعث می شود که بابت هر رفتاری که مقامات آمریکایی انجام می دهند از سوی عذبستان و اسرائیل سرزنش و بازخواست شوند  از طرف دیگر مقامات عربستان سعودی مداوم در مسائل ضدتروریسم آمریکا مداخله می کنند و اسرائیل هم مدام شهرک‌های خود را توسعه داده و وجهه آمریکا را به عنوان شریک و متحد خود در جوامع بین المللی خدشه دار می کند و دوستی و اتحاد این دو برای آمریکا دردسرهای استراتژیکی دارد.


بنابراین مذاکره با ایران برای آمریکا تحول بسیار خوبی است. اگرچه ایران و آمریکا به این زودی تبدیل به متحدان نزدیک نخواهند شد، اما از نو ساختن رابطه‌ای کارآمد با تهران فواید بسیاری برای منافع استراتژیک آمریکا خواهد داشت. این امر نه تنها همکاری در مسائل مختلفی که ایران و آمریکا  منافع مشترکی در آنها دارند را تسهیل می‌کند، بلکه  این حقیقت که آمریکا و ایران با یکدیگر گفت‌وگوهای سازنده دارند دیگر متحدان واشنگتن در منطقه را وادار خواهد کرد تا به نگرانی‌های آمریکا توجه بیشتری نشان دهند

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *