شناسه خبر: 4004 منتشر شده در مورخ: 1393/3/26 ساعت: 09:44 گروه: دانش و فن آوری  
سایت سیتی پنجره ای رو به فنآوری های کمکی برای نابینایان و کم بینایان
اختصاصی ایران سپید بخش ششم

سایت سیتی پنجره ای رو به فنآوری های کمکی برای نابینایان و کم بینایان

مراکز حرفه آموزی به نابینایان و کمبینایان، ضرورت امروز و فردا

بخش دیگری از محصولات نمایشگاه سایت سیتی را ماشینهای چاپ تشکیل می داد. شرکت (ایندکس) سوئد آخرین محصول خود را به نام (جعبه بریل) ارائه داده بود که قادر به چاپ 900 صفحه بریل دو رو در ساعت بود، منوی کار دستگاه از جمله به زبان فارسی در دست بود. این دستگاه قابلیت اتصال مستقیم به رایانه را داشته و با ساده ترین عملیات قابل مدیریت بود. سازمان نابینایان اسپانیا (اونسه) جدیدترین محصول خود را با قابلیت چاپ 1200 صفحه بریل در ساعت عرضه کرده بود که از مهمترین ویژگیهای آن قابلیت تعمیر و نگهداری آسان و بدون نیاز به خدمات پشتیبانی مداوم از سازمان تولید کننده تشکیل میداد که امتیاز بزرگی به ویژه برای کشورهای در حال توسعه است. هم چنین این سامانه قابلیت چاپ اشکال مختلف گرافیکی را در کنار متن بریل داراست. بخش دیگری از محصولات نمایشگاه را انواع تجهیزات کمکی برای افراد کم بینا تشکیل می داد. انواع ذره بینها، انواع تجهیزات بهدید با کاربریهای گوناگون از عمده ترین دستاوردها بود. از این میان شرکت (باوم) یک دستگاه بهدید را با قابلیت کاربری آسان ارائه کرده بود که با قدرت درشتنمایی قابل توجه میتوانست با تمرکز دوربین روی یک صفحه کتاب و تنظیم دستی تا حد یک کلمه، روی کل صفحه نمایشگر را درشتنمایی کرده و نمایش دهد. این دستگاه قابلیت اتصال به تلویزیون یا رایانه را داشت که امکان میداد اجزای تصویر نمایش داده شده توسط این سامانه ها به صورت درشتنما برای افراد کمبینا نمایش داده شود. اما گذشته از محصولات ارائه شده در این نمایشگاه برخی انجمنها، مؤسسات و مراکز خدماتی به نابینایان نیز فعالیتهای خود را به بازدید کنندگان معرفی میکردند. در این میان دو مرکز حرفه آموزی خودنمایی میکردند. مرکز حرفه آموزی (ولفزبورگ) وابسته به وزارت کار آلمان که چند رشته حرفه ای را در قالب دوره های سه ساله به کارآموزان آموزش میدهد؛ یک سال برای آموزش خط بریل، جهتیابی، مهارتهای زندگی مستقل روزانه و رایانه برای آن دسته ای که دیرنابینا هستند و دو سال شامل آموزشهای حرفه ای مانند مدیریت امور دفتری، اپراتوری رایانه، برنامه نویسی و فیزیوتراپی. مرکز حرفه آموزی (دورن) نیز آموزشهای مشابهی را از جمله در صنایع دستی به افراد نابینا و کمبینا ارائه میکنند. در این مراکز امکان اقامت شبانه ورزش و سرگرمی نیز پیشبینی شده است و افراد برای آموزش هیچ هزینه ای پرداخت نمیکنند. ایجاد چنین مراکزی در کشورمان از مهمترین ضرورتهای توسعه حرفه آموزی است. دستاورد مهم دیگر بازدید از نمایشگاه سایت سیتی، ضرورت ترغیب بیمه ای کشور به پوشش وسایل و خدمات توانبخشی برای افراد معلول است که امید است با تصویب اصلاحیه قانون جامع حقوق معلولان حاصل شود.

سایت سیتی
سایت سیتی
سایت سیتی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
Shabnam 1393/10/22 - 01:40
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment ضمن عرض سلام وخسته نباشيد، از اطلاع رسانب شما در مورد وسائل كمك بينايي متشكرم. ميخراهم بدانم براي يك مادر كم بينا چه امكاناتي جهت مراقبت از نوزاد يا كودك خردسالش وجود دارد. اگر سايت خاصي را مي شناسيد متشكر ميشوم معرفي كنيد ( سايتهاي به زبان انگليسي يا ايتاليايي )
ملیحه حسینی 1393/11/6 - 22:00
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment با سلام درمورد دستگاه بهدید قیمت و نحوه تهیه ان لطفا توضیح دهید
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *