شناسه خبر: 3968 منتشر شده در مورخ: 1393/3/21 ساعت: 13:38 گروه: اجتماعی  
اختصاص یک کلینیک دندانپزشکی به بیماران «اچ آی وی» و هپاتیت در شیراز
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد

اختصاص یک کلینیک دندانپزشکی به بیماران «اچ آی وی» و هپاتیت در شیراز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یک کلینیک دندانپزشکی برای بیماران «اچ آی وی» مثبت و هپاتیت بی و سی در شیراز اختصاص داده شده است.

به گزارش ایران سپیدمحمدهادی ایمانیه در مورد علت بیشتر شدن نرخ برخی داروها با استفاده از بیمه نسبت به خرید آزاد، اظهار داشت: این مسئله به سبب کارمزد حق فنی است که در ازای راهنمایی داروساز به بیمار دریافت می‌شود و از این رو شهروندان هنگامی به داروخانه مراجعه می‌کنند باید از داروساز راهنمایی بخواهند.

ایمانیه ادامه داد: این خلاف قانون است که داروساز در اتاقی پشت داروخانه بنشیند و فردی که نسخه می‌پیچد اقدام به راهنمایی مردم کند.

این مسئول اضافه کرد: این که یک نفر وارد داروخانه شده و فقط نسخه را بگیرد و بدون سئوالی خارج شود خلاف قانون است.

به گفته وی، داروخانه‌ها مانند یک فروشگاه یا مغازه نیستند و حق فنی که داروساز می‌گیرد بابت راهنمایی بیماری است که نسخه به دست وارد داروخانه می‌شود.

ایمانیه تصریح کرد: داروساز موظف است بیمار را راهنمایی کند که این دارو را چگونه مصرف کند و این که آیا واکنشی نسبت به سایر داروهایی که بیمار مصرف می‌کند یا نوع غذا و سن و سال بیمار دارد یا خیر.

وی بیان داشت: مراکز درمانی موظف هستند در مورد هزینه‌های بستری یا جراحی و تمام مراحل درمان، در زمان پذیرش به بیمار اطلاع دقیق دهند.

این مسئول در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو ابراز داشت: نظام ارجاع که در کشور ما قرار است اجرا شود و به صورت تدریجی و بخشی شروع شده، در برنامه پنجم توسعه و در سیاست‌های کلی سلامت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: بر اساس نظام ارجاع مردم اگر بیمار شوند باید به پزشک خودشان که پزشک خانواده است مراجعه کنند تا چنانچه لازم باشد توسط پزشک خانواده به سطح دو (متخصص) و سطح سه (فوق تخصص) ارجاع داده شوند.

ایمانیه تصریح کرد: به جای درمان‌محوری، در نظام ارجاع اصل بر سلامت‌محوری است و قرار نیست پزشک خانواده تنها به نسخه نوشتن و تجویز عکس و آزمایشگاه اکتفا کند.

وی افزود: پزشک خانواده باید با ارائه آموزش‌های مرتبط با سلامت به مردم در پیشگیری از وقوع بیماری‌ها کوشش کند و در مرحله بعد راهنمایی‌های لازم در بحث درمان را به مردم ارائه دهد.

این مسئول خاطرنشان کرد: سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران محسوب می‌شود، اما 50 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز داشت: پزشکانی که در نظام ارجاع کار می‌کنند باید به سلامت‌محوری توجه کرده و جلو گسترش بیماری را بگیرند.

وی گفت: در نظام سنتی درمان ایران پیشگیری دقیق امکان‌ناپذیر بود چراکه مردم اطلاعات پزشکی کمی دارند و تنها در زمانی که علائم و درد بیماری به مرحله شدید می‌رسید به پزشک مراجعه می‌کردند.

ایمانیه افزود: در نظام ارجاع اما هر بیمار پرونده سلامت دارد و پزشک افراد خانواده را تحت مراقبت‌های پیگیرانه و معاینات دوره‌ای قرار داده و همین امر باعث تشخیص زودهنگام و اقدام پیشگیرانه به موقع می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 600 میلیارد تومان برای برطرف کردن نواقص طرح پزشک خانواده در فارس و مازندران اختصاص داده است.

پرداخت نیمی از هزینه‌های دندانپزشکی در صورت موافقت وزارت بهداشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: 26 درصد هزینه مردم در سلامت صرف امور دندانپزشکی می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در استان فارس چند کلینیک دندانپزشکی افتتاح کردیم که با تعرفه‌های حداقلی دولتی خدمات ارائه می‌دهند.

به گفته وی، علاوه بر 10 کلینیکی که در این استان وجود داشت، یک کلینیک در قلات و یک مورد دیگر نیز در میدان ولیعصر شیراز افتتاح شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: در برخی از این کلینیک‌ها تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌ها منعقد شده چنان که در همین زمینه تفاهمنامه‌ای با آموزش و پرورش برای خدمات دندانپزشکی کودکان زیر 12 سال به امضا رسیده است.

این مسئول ابراز داشت: در همین زمینه قراردادی نیز با بهزیستی برای ارائه خدمات دندانپزشکی به خانم‌های بی‌سرپرست و بد سرپرست منعقد شده است.

ایمانیه یادآور شد: علاوه بر این موارد یک کلینیک دندانپزشکی برای بیماران «اچ آی وی» مثبت و هپاتیت بی و سی اختصاص داده شده است.

به گفته وی، یک کلینیک برای کودکان معلول و کلینیک دیگری نیز به نابینایان خدمات دندانپزشکی با هزینه حداقلی را ارائه می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان متذکر شد: اگر طرح استان فارس در زمینه خدمات دندانپزشکی پذیرفته شود، دولت نیمی از هزینه دندانپزشکی بیماران را پرداخت خواهد کرد و هزینه دندانپزشکی در فارس به نصف می‌رسد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *