شناسه خبر: 3949 منتشر شده در مورخ: 1393/3/21 ساعت: 12:11 گروه: اجتماعی  
زیرگذری بسته برای معلولان

زیرگذری بسته برای معلولان

علی صابری یکی از اعضای شورای شهر پایتخت است که علاوه بر نمایندگی برای همه مردم تهران، از ابتدا قول داده تا به شکلی ویژه نماینده قشر معلولان هم باشد و نیازهای آنها را به مسئولان یادآور شود و حالا در یادداشتی تلاش کرده تا عدم کاربرد زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) برای معلولان را بیشتر متذکر شود.

به گزارش ایران سپید  چهارراه ولیعصر(عج) شلوغ و پر سر و صداست، اما مانند همیشه نیست. این بار با شروع به کار زیرگذر عابر پیاده، دیگر از آن ازدحام همیشگی عابران درسطح خیابان برای رد شدن از لابه لای خودرو‌های ریز و درشتی که درچهارراه جولان می‌دادند، خبری نیست.

اما هنوز هستند کسانی که بی‌توجه به زیرگذرعابر پیاده، ریسک رد شدن از صف طویل خودروهایی که قصد تردد از این مسیر را دارند به جان می‌خرند و بی‌توجه به سردرهای ورودی زیرگذر از لابه لای خودرو‌ها خود را به گوشه وکنار چهارراه می‌رسانند.

تماشای این صحنه کافی است تا در امتداد میله‌های سبزرنگی که این روزها حاشیه چهارراه را از پیاده‌رو و خیابان جدا می‌سازد، مکث کنم و چند دقیقه‌ای به عکس‌العمل عابرانی که قصد تردد از این مسیر را دارند نگاه کنم.

استقبال از زیرگذر نسبتاً مناسب است و اغلب کسانی که قصد تردد به چهار سوی چهار راه ولیعصر(عج) را دارند، از زیرگذر تردد می‌کنند اما خط عابر پیاده بالای زیرگذر همچون سابق مشتری‌های خود را دارد البته نه به شلوغی و ازدحام گذشته. با این همه هنوز برخی از عابران بی‌تفاوت از کنار ورودی‌های زیرگذر دل به خیابان می‌زنند. تعدادشان کم است و همین بهانه‌ای می‌شود تا سر صحبت را با یکی دو نفر از آن‌ها باز کنم و علت این بی‌تفاوتی شان را جویا شوم.

صبا، یکی از همین افراد است که با لحظه‌ای توقف روی خطوط عابر پیاده، قصد دارد از سمت تئاتر شهر به سوی شمال خیابان ولیعصر عزیمت کند. شهروندی که بی‌توجه به زیرگذر با شتاب از لابه لای خودرو‌ها رد می‌شود و در پاسخ به این بی‌تفاوتی می‌گوید: «کارمند یکی از ادارات دولتی است و چند دقیقه‌ای برای انجام یک کار ضروری مرخصی گرفته و عجله دارد که زودتر به محل کارش باز گردد.»چند دقیقه بعد دانشجوی دختری را می‌بینم که در پاسخ به سؤالم با شگفتی می‌گوید: «اصلاً از وجود زیرگذر خبر ندارد و کمی بعد وقتی ورودی‌های زیرگذر را نشانش می‌دهم، تصمیم می‌گیرد عبور از آن را تجربه کند. آزمونی که برای امتحان آن تصمیم می‌گیرد بدون زحمت برای ورود به محوطه پیاده رو از میله‌های زیرین نرده‌ها رد شود و در پاسخ به شگفتی به من بگوید: «عجله دارم.»

تصمیم می‌گیرم از ورودی مقابل پارک دانشجو، سری به داخل زیرگذر بزنم. جایی که عابران پیاده تهرانی در آن با شتاب از کنار هم می‌گذرند؛ نزدیک‌ترین محل به زیرگذرهای خطوط چهار و خط سه مترو (خطی که هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است). اینجا بدون اغراق شلوغ‌ترین راهرو زیرگذر عابر پیاده چهارراه ولیعصر‌(عج) محسوب می‌شود. از این بخش می‌گذرم و وارد محوطه اصلی زیرگذر عابر پیاده می‌شوم.

کمی بعد مقابل ورودی ضلع شمال شرقی زیرگذر، عابر میانسالی را می‌بینم که از نگهبانان مستقر در زیرگذر می‌خواهد تا او را راهنمایی کنند. مشکل نسبتاً رایجی که برخی از عابران برای عبور از زیرگذر با آن مواجهند و برخی اوقات راهنمایی‌های نگهبانان نیز نمی‌تواند برای رفع آن مؤثر واقع شود.

از ورودی سوم زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) نیز عبور می‌کنم و نگاهم به آسانسوری که با گذشت ماه‌ها از افتتاح طرح غیرفعال رها شده، می‌افتد و با نگاه نگهبانی که حالا با کنجکاوی مرا برانداز می‌کند گره می‌خورد. با خودم فکر می‌کنم اگر از آشفتگی در راهنمایی بگذریم، این زیرگذر تنها نیاز عابران سالم را برطرف می‌کند و اگر فرد معلولی بخواهد از آن تردد کند، قطعاً با وجود آسانسورهای غیرفعال باید قید استفاده از این سازه را بزند و آن بالا هم با میله‌هایی که خیابان را از پیاده‌رو جدا کرده، عملاً این چهارراه قلعه بسته‌ای به روی معلولان است.

بیش از پنج ماه از افتتاح رسمی زیرگذر عابر پیاده چهار راه ولیعصر(عج) تهران می‌گذرد؛ طرحی که با‌وجود گذشت ماه‌ها از افتتاح رسمی‌اش به دلیل وجود برخی نقص‌ها هنوز از سوی طیفی از تهرانی‌ها پذیرفته نشده است و استفاده از آن برای شهروندان معلول جامعه نیز امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که اگر معلول باشید و بخواهید با ویلچر در این مسیر تردد کنید و سری به تئاتر شهر بزنید عملاً راه ارتباطی خیابان و پیاده‌رو مسدود است. زیرگذرها به وسایل حمل و نقل عمومی ختم می‌شود که امکان استفاده از آن برای فرد معلولی که از ویلچر استفاده می‌کند، فراهم نیست. از سوی دیگر، وجود نرده‌های بسته، تکلیف افرادی که با تاکسی خود را به تئاتر شهر می‌رسانند نیز نامشخص است.

فعال نبودن آسانسورهای زیرگذر و نصب میله‌های بازدارنده‌ای که در پیاده‌روهای چهارراه ولیعصر(عج) نصب شده‌اند تا عبور و مرور شهروندان را از چهارراه ناممکن سازند، بدون درنظر گرفتن وضعیت افراد معلول یکی از نقص‌های جدی این طرح است.

این موضوع این روزها از سوی انجمن‌ها و تشکل‌های معلولان نیز مورد اعتراض واقع شده و برخی از آن‌ها با گلایه از افتتاح ناقص این طرح می‌گویند: «مجهز نبودن زیرگذرچهارراه ولیعصر به آسانسور با وجود نصب نرده‌هایی که چهار سوی زیرگذر را احاطه کرده‌اند، مشکلات زیادی را برای معلولان به وجود آورده است.»

این گلایه‌ها درحالی مطرح می‌شوند که زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) به دلیل واقع شدن در مسیر دانشگاه‌های بزرگی مانند دانشگاه تهران، دانشگاه پلی‌تکنیک و مراکز تجاری، هر ساعت پذیرای تردد شش هزار خودرو و ۲۱۵ هزار شهروند تهرانی است. آماری که به گفته شهردار منطقه شش در ساعت‌های اولیه شب با افزایش چشمگیری روبه‌رو است.

نگاه کوتاهی به آمارهای ارائه شده از سوی شهردار منطقه شش در مورد میزان تردد خودرو‌ها و عابرانی که از این مسیر تردد می‌کنند، حاکی از اهمیت این مسیر در تردد شهروندان تهرانی دارد. در این باره «علی صابری» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به روزنامه ایران توضیح می‌دهد: «یک ماه پیش به شهردار تهران درباره مشکلات زیرگذر چهارراه ولیعصر تذکر شفاهی دادم.»

علی صابری که عضو جامعه معلولان محسوب می‌شود با ابراز نگرانی از رویه شهرداری تهران برای افتتاح ناقص برخی از طرح هایش می‌گوید: «امیدوارم این رویه هر چه سریعتر در شهرداری تهران تغییر کند.»

نقص تجهیزات زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) چندی پیش از سوی «ابوالفضل قناعتی» عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز مورد توجه قرار گرفته بود. وی مدعی شده بود که در این باره به شهردار تهران تذکر کتبی خواهد داد. به این ترتیب مدتی از ارائه تذکرات شورایی‌ها به محمد باقر قالیباف شهردار تهران گذشته، اما مشکل در زیرگذر عابر پیاده خیابان ولیعصر همچنان پا برجا است. این موضوع بهانه‌ای شد تا برای اطلاع از کم و کیف موضوع با معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه شش، «مهندس سید رامین حسینی‌نژاد» تماس بگیرم و از وی جویای زمان راه‌اندازی آسانسورها شوم. سؤالی که وی در پاسخ به آن می‌گوید: «آسانسور زیرگذر عابر پیاده چهارراه ولیعصر(عج) از تاریخ 93/02/10 تحویل بهره‌بردار شده و الان نیمه‌فعال است و در آینده خیلی نزدیک قابل بهره‌برداری است. همچنین آسانسور دیگری در ضلع شمال غربی پیش‌بینی شده که حفاری آن به تازگی پایان یافته است اما تجهیز آن تا تکمیل خط سه مترو تا پایان سال 93 زمان می‌برد.» گفته‌های حسینی‌نژاد درحالی عنوان می‌شود که تئاتر شهر و ورودی‌های منتهی به آن که جزو پرترددترین مسیر زیرگذر عابر پیاده چهارراه ولیعصر(عج) تلقی می‌شود به دلیل از دست رفتن منظر شهری، از داشتن آسانسور محروم خواهد بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه شش، مهندس سید رامین حسینی‌نژاد همچنین در پاسخ به پرسش دیگر روزنامه ایران مبنی بر این‌که با نصب نرده‌ها، تکلیف عابرانی که با تاکسی به مقصد تئاتر شهر عزیمت می‌کنند نامعلوم است، اظهار می‌دارد: «نرده‌ها برای تردد معلولان قابلیت باز و بسته شدن دارد و مأمورانی که به صورت دائم در ورودی‌های زیرگذر حضور دارند باید در این باره اقدام کنند و با باز کردن مسیر تردد برای فرد معلول، راه را برای وی هموار کنند.»

این گفته‌ها درحالی بیان می‌شوند که به نظر می‌رسد تا پایان سال‌جاری، اتفاق قابل ملاحظه‌ای برای حل مشکل عابران معلول در زیرگذر عابر پیاده چهارراه ولیعصر(عج) اتفاق نمی‌افتد."

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *