شناسه خبر: 3942 منتشر شده در مورخ: 1393/3/20 ساعت: 12:30 گروه: اقتصادی  
رشد 40 درصدی ارزش صادرات محصولات لبنی در سال 92
دبیر جشنواره صنایع شیر ایران:

رشد 40 درصدی ارزش صادرات محصولات لبنی در سال 92

دبیر جشنواره آر دی صنایع شیر ایران با بیان این که، ارزش صادرات صنایع شیر ایران در سال 92 حدود 40 درصد رشد داشته است گفت: رکود صادرات 14 ساله صنایع شیر ایران در سال 92 شکسته شد، به نحوی که صنعت لبنیات رتبه نخست صادرات صنایع غذایی کشور را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایران سپیدمحمد امین حنیف پور در جشنواره خودکفایی صنایع شیر ایران و رونمایی فروش 50 محصول جدید که در سالن همایش های استان فارس شهر شیراز برگزار شد افزود: ارزش صادرات سال 92 صنایع شیر ایران نسبت به سال 91 رشد 40 درصدی داشته است، به طوری که افزایش صادرات صنایع شیر ایران در حالی اتفاق افتاده که صادرات کالاهای غیرنفتی و لبنیات نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

وی با بیان این که، تراز صادرات صنایع شیر ایران به نسبت واردات بیش از 100 درصد مثبت بوده است و محصولات این شرکت به 24 کشور جهان صادر می شود تاکید کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر ایران بزرگترین کشور صادرکننده فرآورده های لبنی در بین کشورهای منطقه بوده است. 
دبیر جشنواره صنایع شیر ایران گفت: طی سالهای 58 تا 72 ، یک میلیون تن پنیر سفید، 547 هزار تن کره، 350 هزار تن شیر خشک و حدود 10 هزار تن خامه به ارزش چهار میلیارد و 500 میلیون دلار واردات انجام شده بود.
وی با بیان این که، از 20 سال پیش کشور از نظر تامین فرآورده های شیری خودکفا شد و ظرفیت های کلی و فرآوری شیر دو برابر نیاز داخلی تامین شده است، افزود: هم اکنون کیفیت و تنوع فرآورده های شیری داخلی کاملا امکان رقابت با تولید کننده های جهانی را دارد. 
حنیف پور با تاکید بر این که، افزایش اشتغالزایی نیز از مزیت های دیگر صادرات محصولات لبنی به شمار می رود ادامه داد: کشور از سال 79 صادرات فرآورده های شیری را آغاز کرده و روند رو به رشد صادرات فرآورده های شیری در طی سال های تحریم قدرت این صنعت در بازارهای صادراتی را اثبات می کند. 
وی گفت: از سوی دیگر صادرات تولیدات داخلی به سایر کشورها می تواند بهترین روش استارت توانمندی های جمهوری اسلامی و تاثیرگذاری فرهنگی بر سایر ملت ها باشد، چرا که در هزاره سوم سطح کشورها از طریق اقتصادی نه لشگرکشی نظامی مشخص می شود.
وی با بیان این که، صادرات در دوران تشدید تحریم ها ابزاری کارآمد و موثر برای بی اثر کردن تحریم ها بوده است اضافه کرد: ما بر این باور هستیم که با تکیه بر توان تخصصی جوانان و صنعتگران ایرانی نه تنها امکان خودکفایی و تامین قطعات یدکی وجود دارد، بلکه در کوتاه مدت امکان تامین قطعات مورد نیاز سایر شرکت های صنایع غذایی با تکنولوژی مشابه و نیز در افق پنج ساله امکان صادرات قطعات فراهم می شود. 
به گفته حنیف پور، دستاوردهای خودکفایی در صنایع شیر خارج از انتظار و تصور بوده است، به طوری که صرفه جویی اقتصادی به شکلی که قیمت تولیدات داخل با نمونه های صادراتی آن یک چهارم ارزش ریالی است.
وی در خصوص جلوگیری خروج ارز توسط بخش لبنی کشور گفت: فرآورده های لبنی سالانه معادل 150 میلیارد ریال صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشته که تاکنون 35 درصد آن محقق شده است. 
جشنواره R&D صنایع شیر ایران در جشن خودکفایی تولید محصولات و فرآورده های لبنی و رونمایی از 250 محصول جدید با حضور حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، معاون تحقیق و توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر مسوولان استانی امروز در شهر شیراز آغاز به کار کرد و این جشنواره تا فردا ادامه خواهد داشت. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *