شناسه خبر: 3906 منتشر شده در مورخ: 1393/3/19 ساعت: 08:18 گروه: سیاسی  
سلطانی فر از استقبال اسپانیا برای همکاری با ایران در زمینه گردشگری خبر داد

سلطانی فر از استقبال اسپانیا برای همکاری با ایران در زمینه گردشگری خبر داد

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ایران از عزم و اراده اسپانیا برای همکاری با کشورمان در زمینه گردشگری خبر داد.

به گزارش ایران سپید ˈمسعود سلطانی فرˈ در کنفرانسی مطبوعاتی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید برگزار شد، در پاسخ به پرسش های خبرنگار ایرنا افزود: در این سفر جلسه خوبی با ˈخوسه مانوئل سوریا ˈ وزیر صنعت ، انرژی و گردشگری اسپانیا داشتیم و در خصوص ظرفیت های دو کشور برای همکاری در زمینه های مختلف بویژه گردشگری به بحث و گفت و گو پرداختیم.

وی که برای شرکت در نود و هشتمین شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری به اسپانیا سفر کرد، ادامه داد: در این جلسه با مقام اسپانیایی در مورد چندین محور به تفاهم رسیدیم تا بتوانیم انشاالله در آینده ، همکاری خوبی را در این بخش ها داشته باشیم .

رییس میراث فرهنگی گفت که از آقای سوریا خواستم در اولین فرصت،سفری به ایران داشته باشد تا هم از شهرهای مختلف تاریخی و توریستی ایران بازدید کند و هم این که بحث های اجرایی و عملیاتی تری در ارتباط با بخش های مختلف اقتصادی از جمله گردشگری داشته باشیم .


**پرواز مستقیم تهران و مادرید

سلطانی فر در باره امکان برقراری پرواز های مستقیم هوایی بین تهران و مادرید خاطرنشان کرد : یکی از مهمترین اهداف ما در زمینه برقراری مجدد مسافرت های هوایی است، زیرا در گذشته ای نه چندان دور ، بین تهران و مادرید ، پرواز مستقیم و بدون واسطه وجود داشت.

وی ادامه داد : امیدوار هستیم در عرصه های مختلف توسعه فعالیت گردشگری، اقداماتی را داشته باشیم که یکی از مهمترین مورد آن ، برقراری ارتباط مستقیم تهران و پایتخت های مهم کشورهای اروپایی از جمله مادرید است.


*مبادلات ایران با اسپانیا

سلطانی فر در باره افزایش مبادلات تجاری با اسپانیا توضیح داد :حجم مبادلات بین ایران و اسپانیا در سال 2011، بالای 5/4 میلیارد دلار بود که در سال 2012، به خاطر تحریم ها به حدود 2/1 میلیارد دلار و در سال 2013، به حدود 400 میلیون دلار کاهش یافت یعنی در ظرف 2سال حجم مبادلات طرفین به یک دهم کاهش پیدا کرد که این از دید ما و مسوولان اسپانیا ، به هیچ عنوان قابل قبول نیست .

وی افزود :به هر حال همان طوری که عرض کردم ، تحریم ها باعث کاهش مبادلات شدند که ما امیدوار هستیم که با فضای جدید و اراده ای که دولت ایران دارد، سیاست گسترش تعامل با کشورهای دیگر با سرعت بیشتری تداوم یابد.

معاون رییس جمهوری اشاره کرد:گروه 1+5 حقوق هسته ای ایران را به رسمیت شناختند و با ما به یک چارچوب مشخص در زمینه حل مسائلی که وجود دارد، رسیدند و امیدواریم که مبادلاتمان با اسپانیا و سایر کشورهای دیگر روند رو به افزایشی داشته باشد.

سلطانی فر تصریح کرد : در باره فروش نفت نیز گفت و گویی با آقای سوریا وزیر انرژی صنعت و گردگشری داشتیم که ایشان نیز تمایل دولت اسپانیا را برای این که خرید نفت از ایران به شرایط گذشته برگردد و روند روبه افزایش داشته باشد، اعلام کردند که قرار است که جزئیات آن در سفری که در آینده به تهران خواهند داشت، مورد بحث قرار گیرد.


* قطار سریع السیر در ایران

سلطانی فر در باره امکان راه اندازی خط قطار سریع السیر در ایران با کمک اسپانیا گفت : بحث هایی در زمینه همکاری های مختلف مورد علاقه دو طرف انجام شد .ما در هر صورت به شدت به دنبال اصلاحات در زیربناها و گسترش آنها در ایران هستیم .

وی ادامه داد :ما در حال حاضر ، از یک سو در حال گسترش خطوط ریلی هستیم و از سوی دیگر خطوط قبلی را بازسازی می کنیم و می خواهیم نحوه بهره برداری آنها طوری باشد که عبور و مرور ها با تسهیل و سرعت بیشتری انجام شوند .

معاون رییس جمهوری افزود :در برخی از خطوط ، واقعا به دنبال این هستیم که با فراهم کردن شرایط مناسب بتوانیم ، سرعت جابجایی ها را بالا ببریم و همین الان در ایران ، دو یا سه پروژه در دست اجرا است و به دنبال این هستیم که هم ارتباطات ریلی خودمان را گسترش بدهیم و هم با اصلاح کردن آنها، زمینه های بهتری را در داخل و برای گردشگران خارجی فراهم کنیم.

وی توضیح داد : این هم بخشی از مواردی است که فکر می کنم دولت اسپانیا و مجموعه مسوولان ذیربط آن بتوانند در پروژه های ایران مشارکت کنند.

سلطانی فر تاکید کرد :بازار ایران در بخش های مختلف بازار پر جاذبه ای برای کشورهای اروپایی است و تحریم هایی که صورت گرفت، بیش از همه به ضرر دولت های اروپایی و مردم و شرکت های این کشورها بود که باعث شد از فعالیت های اقتصادی در ایران محروم بشوند.


*بهبود روابط ایران و اسپانیا

وی با بیان این که روابط بین ایران و اسپانیا در ماه های اخیر ، خیلی بهبود پیدا کرده و سفر اخیر ˈخوسه مانوءل گارسیا مارگالوˈ وزیر خارجه اسپانیا به تهران در همین راستا بوده ،گفت که رابطه ایران و اسپانیا در گذشته بسیار خوب و گرم بود .ما تشابهات فرهنگی خیلی زیادی را بین دو ملت می بینیم و همچنین اراده خیلی جدی در بین مسوولان کشور برای گسترش روابط وجود دارد.

رییس میراث فرهنگی افزود: در فضای جدید و در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید، سفرهای زیادی از سوی مقامات دو کشور صورت گرفت و تصور من این است که رابطه ایران با اسپانیا ، بهتر از رابطه ایران با تعداد زیادی از کشورهای اروپایی بودˈ.

وی افزود :همچنین وزیر انرژی، اسپانیا اعلام کردند که دولت مادرید عزم و اراده جدی دارد تا به سرعت با دولت جدید ایران همکاری ها و ارتباطات خود را گسترش بدهد.

*اقتصاد مقاومتی

وی در باره اقتصاد مقاومتی و تاثیر آن در گردشگری تصریح کرد :در مبانی اقتصاد مقاومتی که سیاست ها و اصول کلی آن توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اکنون مسوولیت پیدا کردیم که با تجربیات خیلی خوب گذشته، از همه ظرفیت های اقتصادی و تولیدی استفاده بکنیم.

معاون رییس جمهوری گفت :از جمله مهمترین ظرفیت ها، فعالیت های مربوط به توسعه گردشگری می باشد که یک ظرفیت خیلی خوبی در ایران است و این ظرفیت ها ما را جزء 15 کشور اول دنیا در رمینه جاذبه های تاریخی ، فرهنگی و طبیعی قرار داده است.

سلطانی فر اشاره کرد :اگر چه در این سالها با محدودیت مواجه شدیم ولی در چشم انداز 20 ساله ای که افق آن تا سال 2025 است ، ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم در پایان این سال ، میزبان 20 میلیون گردشگر با درآمد حدود 25 میلیارد دلار باشیم .

وی گفت که این ظرفیت خیلی خوبی است و دولت جدید ایران در صدد است که با یک اراده جدی و عزم ویژه ای ، تحقق این شرایط را دنبال کندˈ .

رییس میراث فرهنگی ادامه داد :در دولت جدید ، روی بخش گردشگری تمرکز ویژه ای شده و ما برنامه ریزی های گسترده ای را داریم تا که بتوانیم از این بخش ، استفاده های بهتری را در جهت رشد اقتصادی خودمان انجام دهیم.

وی گفت که تلاش می کنیم، جاذبه های گردشگری ایران را در بخش های تاریخی ، فرهنگی و طبیعی در اختیار گردشگران دنیا قرار دهیم .

وی اشاره کرد :31 هزار بنای تاریخی را توانستیم تا الان شناسایی و ثبت کنیم و صدها هزار مکان،بنا و سایت و محوطه های تاریخی در ایران وجود دارد که در حال شناسایی و ثبت است.

سلطانی فر افزود:16 اثر از این بناهای ارزشمند از جمله تخت جمشید ، پاسارگاد ، گنبد سلطانیه ، بازار تبریز ، گنبد قابوس و اماکن دیگر همراه با مجموعه باغ های ایرانی ، در یونسکو ثبت شده اند.

وی همچنین اشاره کرد که 47 اثر تاریخی و طبیعی در ایران داریم که در نوبت ثبت جهانی در یونسکو است که پرونده همه آنها تکمیل شده است.


*سرمایه گذاری

معاون رییس جمهوری تصریح کرد :حدود پنج میلیون گردشگر از خارج از کشور داشتیم که این میزان با توجه به جاذبه هایی که داریم برای ما مطلوب نیست.ما در حال برنامه ریزی و فراهم کردن زیر ساخت ها هستیم تا بتوانیم در سال 2018، به حدود 10 میلیون نفر و در سال 2025 میلادی به 20 میلیون گردشگر ورودی از خارج از کشور برسیم .

سلطانی فر خاطرنشان کرد :در زمینه سرمایه گذاری در زیر بناها ،برنامه هایمان را یکی پس از دیگری به صورت گسترده اجرا می کنیم.


**دعوت از ایرانیان برای سرمایه گذاری

وی تصریح کرد:مامشکلات و محدودیت هایی را نیز به ویژه در زمینه مراکز اقامتی و هتل های مناسب داریم که من در اینجا از فرصت استفاده می کنم و از تمامی ایرانیانی که در سراسر جهان هستند و می دانم که قلبشان برای ایران می تپد و خونشان برای پیشرفت سرزمین مادری شان می جوشد،برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری ایران دعوت می کنم.

وی اطمینان داد :تسهیلات خیلی خوبی را از محل صندوق توسعه ملی با نرخ مناسب در اختیار سرمایه گذاران در بخش گردشگری قرار می دهیم ، به خصوص کسانی که به صورت ارزی بخواهند به ایران بیایند و تسهیلاتی را بگیرند و سرمایه گذاری بکنند .

معاون رییس جمهوری تصریح کرد : بازار گردشگری ایران ، بازار بسیار جذاب و پر سودی برای سرمایه گذاران مختلف ایرانی و خارجی به خصوص اسپانیایی است که هر کسی که زودتر بیاید و زودتر پیش گام بشود، مطمئنا می تواند بهره برداری بهتری را انجام دهد.

سلطانی فر هفته گذشته برای شرکت در نود و هشتمین شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری به اسپانیا سفر کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
منبع خبر: ايرنا
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *