شناسه خبر: 3731 منتشر شده در مورخ: 1393/2/30 ساعت: 09:18 گروه: فرهنگی  
سینمایی‌ها سفره «عصرانه ایرانی» را در کنار لیلا حاتمی پهن کردند
عصر روز گذشته در بازار کن

سینمایی‌ها سفره «عصرانه ایرانی» را در کنار لیلا حاتمی پهن کردند

مراسم «عصرانه ایرانی» با تلاش سینماگران ایران عصر روز گذشته 19 می (29 اردیبهشت) در بازار کن برگزار شد که حضور مهمانان خارجی نیز در این عصرانه چشمگیر بود.

به گزارش ایران سپید  (دوشنبه 29 اردیبهشت) مراسم «عصرانه ایرانی» در بازار کن با حضور چشمگیر مهمانان خارجی و چهره های ایرانی برگزار شد. در این مراسم که با همت سازمان سینمایی ایران در بازار کن برگزار شد چهره هایی از ملیت های مختلف حضور داشتند و از این مراسم استقبال کردند.

طی برنامه ریزی های قبلی لیلا حاتمی بازیگر سینمای ایران و داور بخش اصلی مسابقه شصت و هفتمین جشنواره کن در چتر سینمای ایران حضور پیدا کرد و با مهمانان خارجی و ایرانی به گفتگو پرداخت.

قرار بود که عباس کیارستمی کارگردان بین المللی سینمای ایران نیز حاتمی را در این مراسم همراهی کند، اما این اتفاق نیفتاد و او از حضور در مراسم «عصرانه ایرانی» در بازار کن بازماند.

 در این مراسم مهمان های خارجی و اهالی بازار کن از چتر سینمای ایران بازدید کردند و در مورد فرهنگ ایرانی و فیلم های سینمای ایران با کارگردانان سینما و چهره های ایرانی به گفتگو پرداختند.   

عصرانه ایرانی نان و پنیر و سبزی بود و سینماگران ایرانی با این طعام میزبان خارجی ها بودند.

سیف الله صمدیان، بهروز افخمی، علی معلم، غلامرضا موسوی، محمود گبرلو، مرجان شیر محمدی، مصطفی کیایی، رضا درمیشیان،فاطمه معتمد آریا ، کیوان کثیریان و تعدادی از کارکنان غرفه سینمای ایران در بازار کن حضور داشتد و از مهمانان خارجی به گرمی استقبال کردند.  

این مراسم ساعت چهار بعد از ظهر به وقت محلی برگزار شد.

شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن این روزها در کشور فرانسه در حال برگزاری است.

روایت یک منتقد ایرانی از اتفاق دیروز

کن - فرانسه - زهرا مشتاق

جشن نان و پنیر سینماى ایران برگزار شد.

قرارمان یادت نرود. دوشنبه، ساعت چهار، غرفه ایران

امروز دوشنبه بود. کن امروز آفتابى نبود و از صبح باد یک ریز وزیده و باران نم نم باریده بود. از بالا مى شد شهر را چترپوش دید.

هنوز هیچ کس نمى دانست آیا نان و پنیر و سبزى ها رسیده است یا میان تاخیر احتمالى هواپیما دیر خواهد رسید. اتاق هاى تو به توى سینماى ایران یک عالمه مهمان داشت و جاى سوزن انداختن هم نبود. همه پیش از هر چیز سراغ چاى ایرانى را مى گیرند. آن هم چاى لاهیجان.

سینى سبز پوش هم از راه مى رسد. نان لواش با پنیر و سبزى تازه. آب انار تازه با هندوانه و گیلاس و موز و هلو و گلابى. کوفته هاى کوچک و لقمه هاى کوچک با نان و گوشت و اسفناج. مهمان ها زیادتر شده اند. آقاى گبرلو با دوربین محمود کریمى براى برنامه «هفت» تند تند مصاحبه مى گیرند.

غرفه مرکز گسترش سینماى مستند و تجربى، فارابى، رسانه ها و .... در یک جمله، انگار تمام سینماى ایران یک جا اینجا جمع شده اند. اینجا چتر دوستى سینماى ایران گویا بر تمام سینما گشوده شده است.

صداى کف زدن هاى ممتد اتاق هاى سپید رنگ را فرامى گیرد. همه از جا برمى خیزند و صداى دست ها بیشتر و بیشتر مى شود. همه به افتخار لیلا حاتمى دست مى زنند. یک باره چتر سینماى ایران نور باران مى شود. دوربین ها و میکرفن‌ها از هر سمت به سینماى ایران و لیلا حاتمى گرفته مى شود.

دوربین «هفت» لیلا را گیر مى اندازد و مصاحبه طولانى مى شود. مهمان ها سرگرم غذاهاى ایرانى و میوه هاى نوبرانه هستند. نان و پنیر و سبزى در کنار هندوانه از همه بیشتر طرف دار دارد.
باز صداى دست شنیده مى شود. این بار بانوى دیگرى از سینماى ایران قدم به چتر گشوده مى گذارد. فاطمه معتمدآریا. دوربین‌ها باز چرخ مى‌خورد. اینجا و امشب دوربین‌هاى عکاسى بسیار و دوربین هاى فیلمبردارى بیشتر، تصاویرى براى یادگارى در خود ثبت کردند.

اینجا در این اتاق هاى تو به تو که هر جایش از عکس و پوستر نشان و یادى از ایران داشت؛ اگر شما نبودید، یاد سبزتان بود و دوستانى از تمام سینما. بهروز افخمى، مرجان شیرمحمدى، مصطفا کیایى، نرگس آبیار، امیر اسفندیارى، غلام رضا موسوى، کیوان کثیریان، على معلم، کامیار محسنین، وحید اسفندیارى، آرش امینى، مژگان اسکویى، سیف الله صمدیان، محمود گبرلو، رضا درمیشیان، نگین موسوى، میثم معراجى، شیرین نادرى، مرتضا رزاق کریمى و .....

خدا کند کسى از قلم نیفتاده باشد. سینماى ایران بود و یک عالمه مهمان. جاى همه شما سبز. ما بودیم و جاى شما روى ماه سینماى ایران را بوسیدیم.

اینجا امشب از «خط ویژه» گذشتیم و به «شیار ١٤٣» رسیدیم و گذاشتیم «آذر و پرویز و شهدخت و دیگران» کنار «سیزده»، «رستاخیز»ى به پا کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *