شناسه خبر: 3654 منتشر شده در مورخ: 1393/2/17 ساعت: 14:43 گروه: بهداشت و سلامت  
دانشجویان پرستاری در بیمارستان های دولتی مشغول به کار می شوند

دانشجویان پرستاری در بیمارستان های دولتی مشغول به کار می شوند

معاون مراقبت و پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشجویان ترم ششم به بالا، تا حدود یک هفته دیگر در بیمارستان های دولتی فعالیت خود را آغاز می کنند.

به گزارش ایران سپید«محمد میرزابیگی»  در نشست خبری افزود: قرار است دانشجویان پرستاری که در سطح کارشناسی تحصیل می کنند، در بخش های عمومی بیمارستان ها و دانشجویان پرستاری مقطع تکمیلی نیز در بخش های تخصصی کار کنند.


وی تعداد دانشجویان پرستاری واجد شرایط در دانشگاه های دولتی و غیردولتی را حدود 32 هزار نفر اعلام کرد و گفت: پیش بینی ما برای فعالیت این دانشجویان در بیمارستان ها 20 تا 25 هزار نفر است.

میرزابیگی افزود: دستورالعمل فعالیت این پرستاران به امضای وزیر رسیده و تا چند روز دیگر ابلاغ و به مرحله اجرا می رسد.

به گفته وی، وزارت بهداشت در تامین اعتبار برای فعالیت دانشجویان پرستاری هیچ کمبودی ندارد.

معاون وزیر بهداشت در رابطه با استخدام آتی این پرستاران پس از دانش آموختگی گفت: اکنون بحث استخدام نداریم، اما فعالیت این دانشجویان در بیمارستان ها فرصت خوبی است تا بیمارستان ها نیروهای فعال و متعهد را در کادر پرستاری در میان این دانشجویان شناسایی کنند.



** مراکز مراقبت پرستاری بزودی ساماندهی می شوند

میرزابیگی افزود: دستورالعمل مراکز مراقبت های پرستاری(ان سی سی) با اولویت «مراقبت در خانه«(هوم کایر) در حال تنظیم است و تا یک ماه دیگر این مراکز انسجام خود را خواهند داشت.

وی ادامه داد: آنچه اکنون در قالب «مراقبت در منزل» وجود دارد، باعث نارضایتی برخی هموطنان شده و به همین علت این مراکز باید سازمان یافته تر از گذشته فعالیت داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت گفت: مراکز مراقبت پرستاری در رابطه با نظارت ها، تعرفه ها و مجوزها ساماندهی خواهند شد و آن دسته از پرستارانی که تمایل به فعالیت در سیستم بهداشتی درمانی کشور از جمله در بیمارستان ها ندارند، می توانند در این مراکز فعالیت کنند.

وی ابراز امیدواری کرد با ساماندهی مراکز مراقبت پرستاری، مردم از این خدمات استفاده بهینه کنند و پرستارنماها نیز فرصت سوءاستفاده و ضربه زدن به مردم نیازمند به خدمات بهداشتی درمانی را پیدا نکنند.



** افزایش 35 درصدی مراجعان به اورژانس های بیمارستانی طی دو روز گذشته

معاون پرستاری وزیر بهداشت به آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: هرچند فقط حدود سه روز از آغاز اجرای این طرح می گذرد و برای آمار دادن به زمان بیشتری نیاز است، اما آنچه که در دفاتر بیمارستان های دولتی طی دو روز گذشته به ثبت رسیده، افزایش 30 تا 35 درصدی مراجعه مردم به اورژانس های بیمارستانی را نشان می دهد.

وی در عین حال باتوجه به کمبود نیروی پرستار در بیمارستان ها از پرستاران خواست با افزایش مراجعه مردم به بیمارستان ها صبوری کرده و بیش از گذشته همت کنند.



** ساماندهی نرم افزار خدمات پرستاری 

معاون وزیر بهداشت گفت: به استفاده از فناوری های روز در پرستاری ملزم شده ایم و باید روش های سنتی در نحوه انجام امور پرستاری مانند نوع برنامه ریزی برای شیفت ها و ساعات کاری کنار گذاشته شود.

میرزابیگی افزود: نرم افزار خدمات پرستاری طی سه ماه آینده به مراکز بهداشتی و درمانی کشور ارائه خواهد شد.



** طراحی لباس پرستاران 

معاون وزیر بهداشت گفت: قرار است تا اول مهر ماه به مرحله تولید الگوی پرستاران برسیم، زیرا اکنون تعدد لباس پرستاران بگونه ای است که تمایز آنان در بیمارستان های مختلف سخت است.

میرزابیگی افزود: اکنون رده های پرستاری، بهیاری، کارشناسی ارشد و دکترا از روی لباس پرستاران تشخیص داده نمی شود.

وی با بیان اینکه شکیل بودن لباس پرستاران در روحیه بیماران بسیار تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: لباس پرستاران در مراکز درمانی دولتی و خصوصی یکسان خواهد شد.



** اصلاح نظام پرداخت در گروه پرستاری 

معاون وزیر بهداشت گفت: چگونگی نظام پرداخت در گروه پیراپزشکان و پرستاران به آنان انگیزه می دهد، بنابراین نظام پرداخت باید به عدالت نزدیک باشد.

میرزابیگی افزود: اکنون روی عدالت نسبی در پرداخت ها به این گروه در مراکز درمانی و بهداشتی کار می کنیم، اما کاری زمانبر است.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت ها مبتنی بر عملکرد و اخلاق خواهد بود، ادامه داد: اگر بخش خصوصی از نظام پرداخت دولتی تبعیت نکرده و با آن رقابت نکند و نتواند نیروهای خود را راضی نگهدارد، ممکن است در اثر تفاوت در پرداختی ها، همین تعداد نیروی پرستاری خود را نیز از دست بدهد.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: بخش عمده ای از پرداخت های پرستاران با توجه به رضایتمندی مردم و بیماران انجام خواهد شد.



** تعیین پرستار مراقب برای بیمار

معاون وزیر بهداشت گفت: در برخی کشورها مانند مالزی و حتی کشورهای همسایه، گاهی مشاهده می شود که بیماران پرونده مراقبت های پرستاری دارند اما چون در ایران استانداردهای خدمتی تعریف نداشته و از سوی دیگر کمبود پرستار داریم، چنین پرونده ای برای بیماران وجود ندارد.

میرزابیگی افزود: بنابراین اکنون مقرر شده تا حداقل یک برگ به پرونده بیمار اضافه شده و پرستار مراقب برای بیمار تعیین شود؛ این طرح طی سه ماه آینده اجرایی خواهد شد.



** تعداد پرستار به ازای تخت امسال به 25/1 می رسد

معاون وزیر بهداشت گفت: میانگین تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در کشور، اکنون هفت دهم است که باید امسال به 25/1 پرستار به ازای هر تخت برسد.

میرزابیگی با بیان اینکه تلاش داریم این عدد را به یک و نیم هم برسانیم، افزود: همچنین به ازای هر سه تا چهار پرستار باید یک کمک بهیار داشته باشیم.



** تهیه سند عرضه و تقاضای نیروی پرستار

معاون وزیر بهداشت از آغاز اقدامات برای تهیه سند عرضه و تقاضای نیروی پرستار خبر داد و گفت: باید دقیقا بدانیم نیاز کشور به پرستار چقدر است و چند درصد آنان وارد شغل پرستاری نمی شوند.

میرزابیگی به ابلاغ نامه مرخصی زایمان به دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: طبق این ابلاغیه در صورت مرخصی زایمان و ترک خدمت پرستاران، باید بلافاصله نیرو جایگزین آنان شود.



** سازماندهی آموزش های پرستاری 

معاون وزیر بهداشت گفت: آموزش های پرستاری، سازمان یافته خواهد شد زیرا اکنون فناوری های جدیدی به مراکز درمانی و بهداشتی کشور وارد می شود و پرستار باید توان استفاده از فناوری ها و داروهای جدید را داشته باشد.

میرزابیگی با اشاره به سیاست های جدید آموزش مداوم پرستاران افزود: بازنگری آموزش پرستاران نیز انجام شده است.

وی یادآور شد: همچنین می خواهیم به سمت بومی گزینی دانشجوی پرستاری برویم تا ماندگاری آنان در مناطق محروم افزایش یابد.

معاون وزیر بهداشت گفت: با ابلاغ پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران به سازمان نظام پرستاری، اختیار صدور این پروانه ها را به این سازمان خواهیم داد تا نظارت گسترده ای بر وضع پرستاران داشته باشد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *